Plastem nahradit křišťál. Výtvarnice Richterová vytvořila pro Café Savoy originální lustry z PET lahví
Výtvarnici Veroniku Richterovou už 20 let fascinují PET lahve. Tak moc, že se z nich stal hlavní zdroj její inspirace a tvorby.
Když vejdete do pražského podniku Café Savoy, jeho prostor vás vybídne k pohledu vzhůru. Zdejší zdobný neorenesanční strop přitahuje jako magnet. Donedávna byly jeho součástí poměrně nenápadné křišťálové lustry, to se ale před pár týdny změnilo. Kavárně vídeňského stylu vytvořila na míru novou trojici lustrů výtvarnice Veronika Richterová. A i když to na první pohled není patrné, vyrobila je nikoliv ze skla, ale z téměř dvou tisícovek PET lahví.
Historie kavárny Café Savoy sahá až do konce devatenáctého století. Mnozí si nejspíš pamatují ještě dobu, kdy na jejím místě byla prazvláštní rybí restaurace, ve které nebylo ani památky po nádherně zdobeném stropě. Ten se rozhodl odhalit až Tomáš Karpíšek, když se podnik na začátku nového tisíciletí dostal do portfolia jeho gastronomické skupiny Ambiente.
„V restauraci byl strop úplně zakrytý nějakými sukny. Řekli jsme si, že prostor proměníme na kavárnu, kterou historicky byl, ale nenašli jsme žádné dobové fotografie, jak to tady mohlo vypadat. Součástí celého procesu byl ale už tehdy výběr lustrů. Jenže Ambiente v té době nebylo tak velké jako dneska, neměli jsme moc peněz, a tak jsme si nemohli dovolit nějak velkolepé,“ vzpomíná Tomáš Karpíšek.
Shodou náhod se jim podařilo najít křišťálové lustry z druhé ruky za několik málo tisíc korun, které šly ruku v ruce s puncem kavárny v duchu starých časů. Karpíšek však upozorňuje, že byly na prostor příliš malé, což je možná něco, čeho si mnozí ani nevšimli. „Tehdy jsem jásal, zdálo se mi, že se sem hodí. Ale jak jsem jásal na začátku, s postupem času se z nich stala tak trochu moje noční můra, protože do toho prostoru vážně svou velikostí příliš nezapadaly,“ usmívá se.
Lustry si tak říkaly o změnu stále naléhavěji a Tomáš Karpíšek nejprve oslovil Maxima Velčovského či studio Dechem. Jejich návrhy se ale podle jeho slov jednak zcela cenově vymykaly a jednak designéři vytvořili výrazné umělecké objekty s jasným rukopisem, které by ale v prostoru visely samy za sebe a nedoplňovaly by zdobný strop – spíše by si s ním konkurovaly. Když pak Karpíšek zamířil na návštěvu k výtvarníkovi Michalu Cihlářovi, narazil u něj také na tvorbu jeho manželky Veroniky Richterové, kterou ona sama označuje jako PET-art.