Platební brána Stripe vstoupila do Česka. Miliardový startup tu chce jako ve světě konkurovat zavedeným hráčům
Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe
Jeden z nejrychleji rostoucích fintechových startupů, který dělá vrásky na čele nejen PayPalu, ale i dalším zavedeným hráčům na trhu s platebními bránami. To je Stripe, který v roce 2009 založil Patrick Collison spolu se svým bratrem Johnem. Z nenápadné dvojice se díky netradičnímu přístupu ještě před oslavením třicátých narozenin stali miliardáři, kteří donutili konkurenci inovovat a dělat věci jinak.
Už od začátku Stripe sázel na jednoduché rozhraní, okamžitou registraci zdarma a ověření účtu a také vřelý přístup k programátorům, kteří si mohou platební bránu díky pokročilé dokumentaci upravit takřka jakkoliv potřebují. To vše pak kombinuje s navazujícími službami, od komplexní prevence podvodných transakcí, tržištěm pro integrace třetích stran až po vydávání vlastních karet nebo offline terminály.
Pravděpodobně jedinou limitací bylo pomalejší rozšiřování služby do jednotlivých zemí. Sice je možné se registrovat prakticky odkudkoliv a přijímat platby, jenže si nelze propojit lokální bankovní účet, což znamená zbytečné poplatky za převody cizích měn. To se však nyní mění. Na službu naskočilo v posledních měsících několik českých firem, které Stripe využívaly v rámci uzavřené beta verze, do které se bylo nutné přihlašovat, a teď se služba konečně otevírá pro všechny.
Stripe je totiž podle našich informací od dnešního dne oficiálně k dispozici jako Preview (otevřená beta) pro celou Českou republiku, takže už se může registrovat kdokoliv. Na svém webu navíc Stripe aktualizoval dokumentaci a také ceník pro Česko, takže je lze srovnat s konkurenčními službami u nás. Založení účtu je jako již tradičně zdarma, aktivace je téměř okamžitá a není nutné vyplňovat žádné zdlouhavé formuláře ani žádosti.
Na start Stripe nabízí platby za pomocí karet vydaných v Evropské unii za poplatek ve výši 1,4 % + 6,5 Kč, v případě karet mimo EU pak za 2,9 % + 6,5 Kč. Novinkou je možnost napojení českého účtu, takže pokud přijímáte platby v českých korunách nebo eurech, vyhnete se 2% poplatku za konverzi měny. Jednotlivé platby jsou pak viditelné v účtu ihned, uvolňují se po ověření po 7 dnech a pak míří na účet, kam přijdou do 2 dnů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV případě větších byznysů samozřejmě Stripe nabízí individuální plány s nižšími poplatky. Jednou z nejzajímavějších funkcí, která je pro Česko také k dispozici, je služba Radar, která využívá celou platební síť Stripe na to, aby v živém čase a ještě před samotnou finalizací platby predikovala možný pokus o podvodnou transakci.
Takovou platbu poté služba zablokuje, označí a znemožní danému uživateli v pokračování, což šetří nejen komplikace, ale i případné poplatky za navrácenou transakci (i ty jsou ale běžně zdarma, pokud je chyba na straně kupujícího). V rámci funkce Radar si je možné nastavit vlastní pravidla pro transakce, tedy například kdy se zařadí mezi podezřelé.
Stripe pak pro Česko podporuje většinu platebních karet, stejně jako Masterpass nebo Apple Pay, které si lze aktivovat přímo v administraci. Služba přešla v tuzemsku z beta verze do Preview kvůli zvýšenému zájmu a spokojenosti uživatelů – v nejbližších měsících by měl Stripe v Česku dostat další funkce a přímé propojení na české bankovní účty a tím přejít z Preview do klasické ostré verze.
O tom, že je Stripe jedním z nejrychleji rostoucích fintechových startupů, jsme v úvodu každopádně nepsali jen tak. Naposledy loni v září jsme psali o dalším investičním kole, v němž firma získala 250 milionů dolarů a její hodnota se posunula až na 35 miliard dolarů. To ze Stripu dělá nejen jeden z nejhodnotnějších startupů mezi fintechy, ale na celém trhu.