Platební obr Visa vidí v NFT budoucnost obchodu. Koupil proto animovaného punkáče za miliony korun
Zatímco na přelomu tisíciletí se sbíraly hokejové kartičky, dnes se do popředí dere podobné sběratelství, akorát ve virtuální podobě, s větším investičním potenciálem a za násobně vyšší částky. Trend ze světa kryptoměn pod názvem NFT nabývá v posledních měsících obrovsky na síle, což nově vnímá i provozovatel největší sítě elektronických plateb Visa. Ten investoval do svého prvního obrázku a má s NFT velké plány.
Koncept NFT může být pro mnohé poměrně složitě uchopitelný. Ve zkratce se ale jedná o možnost, jak se stát unikátním, certifikovaným majitelem konkrétního digitálního předmětu. Typicky nějakého obrázku nebo uměleckého díla. Poté, co takový předmět na bázi NFT za kryptoměny koupíte, budete zapsáni v digitální účetní knize blockchain, což je důkaz, že jste jeho jedinečným vlastníkem.
Za tuto výsadu fanoušci neváhají platit horentní sumy, které se šplhají i ke stovkám milionů korun. Jedním z důvodů zvýšeného zájmu o NFT, na které nasedl i například český satirik TMBK s McDonald’s, je investiční potenciál – protože vlastně držíte originál ve virtuálním světě, můžete s ním nakládat tak, abyste do budoucna vydělali tím, že dílo prodáte za vyšší cenu.
A byť je NFT pořád na svém začátku, začíná pronikat i do vysokých korporátních pater. Příkladem může být právě karetní vydavatel Visa, který si pořídil své první NFT ve formě pixelovitého avatara z populární edice CryptoPunks. Za postavičku s pořadovým číslem #7610 zaplatil v přepočtu z kryptoměny ethereum 3,3 milionu korun (150 tisíc dolarů).
„NFTs mají potenciál stát se silným akcelerátorem ekonomiky tvůrců a mohou snížit vstupní bariéru pro jednotlivé tvůrce, aby si mohli vydělávat na živobytí prostřednictvím digitálního obchodu. NFTs začínají zavádět novou formu sociálního obchodu, která posiluje postavení jejich autorů i sběratelů,“ říká Cuy Sheffield, který ve Vise řídí divizi pro kryptoměny.
„NFTs by mimo jiné mohly pohánět i malé a střední podniky, protože jim dávají příležitost využít veřejné blockchainy k výrobě digitálního zboží, které lze okamžitě doručit do kryptopeněženky. Dokážeme si představit budoucnost, ve které se vaše kryptoadresa stane stejně důležitou jako vaše poštovní adresa,“ dodává Sheffield.