Platební revoluce u Českých drah. Jízdenku nově zaplatíte kartou přímo ve vlaku

Filip HouskaFilip Houska

jednotka_cityelefant_exterier_02

Foto: ČD

Regionální vlak CityElefant

0Zobrazit komentáře

Napříč celou Českou republikou jsou stovky vlakových stanic, které vzhledem ke své menší velikosti a důležitosti na trase nemají vlastní pokladny. Pro běžné cestující to znamená, že pokud jedou obyčejným spojem Českých drah o pár vesnic či měst dále, musí mít po ruce nějaké drobné, aby si za jízdenku zaplatili přímo u průvodčího ve vlaku. Národní dopravce však chystá důležitou změnu.

Od 15. prosince začnou České dráhy vybavovat průvodčí mobilními terminály, díky nimž si cestující budou moci za jízdenku zaplatit svou platební kartou, potažmo prostřednictvím služeb jako Apple Pay, Google Pay a podobně. Podle šéfa ČD Václava Nebeského má být v oběhu zpočátku více než 1 600 terminálů, což by mělo stačit na pokrytí většiny vypravovaných spojů, kterých bude dle nového grafikonu denně průměrně kolem 6 800.

Státní železniční společnost, kterou mělo za letošních prvních devět měsíců využít na 137,5 milionu zákazníků (o čtyři miliony v meziročním srovnání více), touto novinkou reaguje nejen na chtíč zákazníků preferujících bezkontaktní placení, ale právě na uzavírání dalších staničních pokladen.

regionova

Foto: ČD

Regionova, která obstarává nespočet kratších tras napříč republikou

Začátkem prosince se totiž zavře až 150 pokladních systémů, které dosud obsluhovali pracovníci Správy železniční dopravní cesty. Možnost zakoupení jízdenky na vlakové stanici tak zmizí například z nádraží v Pelhřimově nebo vlakových stanic v jihočeské Putimi či středočeských Plaňanech.

V seznamu nechybí ani Nymburk-město, Slavkov u Brna nebo zastávka Olomouc-město, která je důležitou stanicí pro okolní vesnice. Jak ovšem dodávají Lidovky.cz, o uzavření pokladen rozhoduje hlavně kraj (potažmo stát), jenž vyhodnocuje jejich nutnost.

Po této změně i nadále bude platit, že pokud si cestující zakoupí jízdenku ve vlaku po nasednutí ze stanice, která pokladny podporuje, budou muset zaplatit přirážku ve výši 40 korun. Tu má nastavenou mimo jiné i RegioJet, jenž začne bezhotovostní platby zavádět ve stejnou dobu v rychlících na trase z Brna do Bohumína.

Síla plateb přes internet

Velký pokrok zažili všichni přední čeští dopravci se spuštěním plateb přes internet, respektive přes dedikovaný portál nebo mobilní aplikaci. České dráhy uvádí, že tuto možnost využívají zejména mladí lidé, kteří ji berou jako zcela automatickou a mnohdy je nenapadne řešit zpravidla delší trasy fyzicky u pokladen, kde jsou navíc vystaveni risku plné kapacity.

I díky tomu mají České dráhy generovat zhruba třetinu svých tržeb, jež za loňský rok dosáhly hranice okolo 23,5 miliardy korun jen za osobní přepravu, právě díky e-shopu a aplikaci Můj vlak. Oblibě se těší i online platformy firem RegioJet a Leo Express.

regiojet-radim-jancura

Foto: Petr Štefek

Majitel RegioJetu Radim Jančura

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kompenzací k nulovým emisím. EasyJet se stává první uhlíkově neutrální leteckou společností

easyjet4

Foto:EasyJet

EasyJet se stává první leteckou společností plně kompenzující svou uhlíkovou stopu

0Zobrazit komentáře

Cestovat na delší vzdálenost zcela bez emisí je v dnešní době takřka nemožné. A pokud se přeci jen najde způsob, většinou se jedná o fyzicky namáhavý a zdlouhavý přesun. Příkladem může být mladá aktivistka Greta, která na nedávný klimatický summit v New Yorku plula na uhlíkově neutrální plachetnici z Evropy dlouhé dva týdny.

Kdyby měl na Zemi cestovat každý stejným způsobem, svět a jeho zaběhlé systémy by začaly velice rychle kolabovat. I přesto se dopravci snaží najít způsoby, jak cestování neomezovat a zároveň ho dělat ekologicky šetrnější.

Důkazem je rychle se rozvíjející sektor alternativních pohonů a častější kroky společností mírnící jejich dopad na životní prostředí. To všechno jsou novinky, díky kterým by cestování v budoucnu nemuselo přinášet tak závažná morální dilemata.

easyjet2

Foto:EasyJet

EasyJet momentálně provozuje 331 letadel

Kudy by mohla vést cesta, chce ukázat britský nízkonákladový letecký dopravce EasyJet. Ten představil strategii, v rámci níž se z něj stává první uhlíkově neutrální letecká společnost na světě. Strategie sice nespočívá v zavedení uhlíkově neutrálních letadel, k jejichž vyvinutí vede ještě dlouhá cesta, ale v kompenzaci veškerých vyprodukovaných emisí uhlíku uskutečněných letů.

Kompenzace spočívá v investování do environmentálních projektů, jejichž aktivita by měla být planetě prospěšná ve stejné míře, v jaké ji lety EasyJetu znečišťují. Mezi podporované projekty patří ty, které se pozitivní způsobem angažují v množství oxidu uhlíku v ovzduší.

smichov-a69_1-min

Přečtěte si takéSmíchovské nádraží se radikálně promění. Bude z něj moderní dopravní terminál, který zjednoduší přepravu po PrazeSmíchovské nádraží se radikálně promění. Bude z něj moderní dopravní terminál, který zjednoduší přepravu po Praze

EasyJet chce zároveň nadále podporovat inovativní technologie, včetně vývoje letadel s elektrickým pohonem. EasyJet odhaduje, že tato strategie zametání vlastních uhlíkových stop si jen v příštím roce vyžádá náklady ve výši 25 milionů liber, tedy přibližně 750 milionů korun.

„Uznáváme, že kompenzace je pouze prozatímním opatřením, dokud nebudou k dispozici jiné technologie, které emise uhlíku z létání radikálně sníží, ovšem my chceme v oblasti redukce uhlíku jednat již nyní,“ řekl generální ředitel EasyJet Johan Lundgren.

easyjet3

Foto: EasyJet

Generální ředitel EasyJet Johan Lundgren

Vyvstává však otázka, zda je odpovědnost za kvalitu životního prostředí tím hlavním hnacím motorem takovýchto kroků. EasyJet se totiž v poslední době potýká s propadem svých zisků a podobné opatření by mohlo být efektivním způsobem, jak nalákat cestující zpět.

Objevují se ovšem hlasy, které poukazují na to, že kompenzace produkovaných emisí nepřinese planetě takový užitek, jaký přepravci uvádí. Většina environmentálních hnutí se shoduje na tom, že nejlepším způsobem, jak omezit produkci oxidu uhličitého a dalších škodlivin vytvářených provozem letadel, je zkrátka létat méně nebo provozovat bezemisní stroje.

Například Dough Parr z organizace Greenpeace pro agenturu AFP označil postup EasyJetu za „greenwashing“, tedy jakési zelené vymývání mozku, a navrhl, aby v rámci svých snah EasyJet raději zavedl poplatek za časté létání, který by pomohl snížit počet letů, a tedy i vyprodukované emise.

easyjet1

Foto:EasyJet

Letecká doprava se na celosvětové produkci emisí oxidu uhlíku podílí přibližně ze 2 %

EasyJet není jediným leteckým přepravcem, který chce řešit produkci emisí kompenzacemi. Nedávno jsme psali o testování extrémně dlouhých letů australským přepravcem Qantas, který emise vyprodukované těmito lety bude taktéž kompenzovat. Australská letecká společnost se navíc zavázala k uhlíkové neutralitě do roku 2050.

Stejný plán má i International Airlines Group, pod kterou spadají dopravci Iberia a British Airways. British Airways navíc chtějí od příštího roku kompenzovat emise svých vnitrostátních letů a stejně tak i Air France. British Airways odhadují, že je toto opatření ročně vyjde asi na 3 miliony liber, tedy přibližně 89 milionů korun.