Platební revoluce u Českých drah. Jízdenku nově zaplatíte kartou přímo ve vlaku

Filip HouskaFilip Houska

jednotka_cityelefant_exterier_02

Foto: ČD

Regionální vlak CityElefant

0Zobrazit komentáře

Napříč celou Českou republikou jsou stovky vlakových stanic, které vzhledem ke své menší velikosti a důležitosti na trase nemají vlastní pokladny. Pro běžné cestující to znamená, že pokud jedou obyčejným spojem Českých drah o pár vesnic či měst dále, musí mít po ruce nějaké drobné, aby si za jízdenku zaplatili přímo u průvodčího ve vlaku. Národní dopravce však chystá důležitou změnu.

Od 15. prosince začnou České dráhy vybavovat průvodčí mobilními terminály, díky nimž si cestující budou moci za jízdenku zaplatit svou platební kartou, potažmo prostřednictvím služeb jako Apple Pay, Google Pay a podobně. Podle šéfa ČD Václava Nebeského má být v oběhu zpočátku více než 1 600 terminálů, což by mělo stačit na pokrytí většiny vypravovaných spojů, kterých bude dle nového grafikonu denně průměrně kolem 6 800.

Státní železniční společnost, kterou mělo za letošních prvních devět měsíců využít na 137,5 milionu zákazníků (o čtyři miliony v meziročním srovnání více), touto novinkou reaguje nejen na chtíč zákazníků preferujících bezkontaktní placení, ale právě na uzavírání dalších staničních pokladen.

regionova

Foto: ČD

Regionova, která obstarává nespočet kratších tras napříč republikou

Začátkem prosince se totiž zavře až 150 pokladních systémů, které dosud obsluhovali pracovníci Správy železniční dopravní cesty. Možnost zakoupení jízdenky na vlakové stanici tak zmizí například z nádraží v Pelhřimově nebo vlakových stanic v jihočeské Putimi či středočeských Plaňanech.

V seznamu nechybí ani Nymburk-město, Slavkov u Brna nebo zastávka Olomouc-město, která je důležitou stanicí pro okolní vesnice. Jak ovšem dodávají Lidovky.cz, o uzavření pokladen rozhoduje hlavně kraj (potažmo stát), jenž vyhodnocuje jejich nutnost.

Po této změně i nadále bude platit, že pokud si cestující zakoupí jízdenku ve vlaku po nasednutí ze stanice, která pokladny podporuje, budou muset zaplatit přirážku ve výši 40 korun. Tu má nastavenou mimo jiné i RegioJet, jenž začne bezhotovostní platby zavádět ve stejnou dobu v rychlících na trase z Brna do Bohumína.

Síla plateb přes internet

Velký pokrok zažili všichni přední čeští dopravci se spuštěním plateb přes internet, respektive přes dedikovaný portál nebo mobilní aplikaci. České dráhy uvádí, že tuto možnost využívají zejména mladí lidé, kteří ji berou jako zcela automatickou a mnohdy je nenapadne řešit zpravidla delší trasy fyzicky u pokladen, kde jsou navíc vystaveni risku plné kapacity.

I díky tomu mají České dráhy generovat zhruba třetinu svých tržeb, jež za loňský rok dosáhly hranice okolo 23,5 miliardy korun jen za osobní přepravu, právě díky e-shopu a aplikaci Můj vlak. Oblibě se těší i online platformy firem RegioJet a Leo Express.

regiojet-radim-jancura

Foto: Petr Štefek

Majitel RegioJetu Radim Jančura