Platit za obsah je normální. Nová česká služba Pickey umožňuje podporovat tvůrce a získala důvěru investora
Budoucnost internetu je v placeném obsahu. Právě s touto vizí ve světě vzniká stále více platforem, jež uživatelům umožňují finančně podporovat přímo jejich oblíbené tvůrce. Pozadu však nezůstávají ani Češi a příkladem je Denisa Hrubešová, která rozběhla startup Pickey, v němž si mohou fanoušci na měsíční bázi předplácet obsah od tvůrců videí, podcastů, fotografií či textů.
„Byla jsem naprosto vyčerpaná systémem, kterým si tvůrci v Česku vydělávají. Říkala jsem si, že jestli ještě jednou uvidím svého oblíbence, jak dělá nějakou nucenou reklamu na pračku, zkusím s tím něco udělat,“ vzpomíná Denisa Hrubešová, pro jejíž vizi se nadchl vývojář a spoluzakladatel Pickey David Slačálek.
Původně kariérně markeťačka a tatérka Hrubešová věří, že lidé už mají dost reklam schovaných za příspěvky oblíbených tvůrců na sociálních sítích, jež se podle ní proměnily v jednu obří reklamní plochu. Zároveň počítá s tím, že uživatelé jsou ochotni za kvalitní obsah platit.
Platforma začala fungovat už během července a ostrého startu se dočkala se začátkem září, přičemž do beta provozu se podle vyjádření pro CzechCrunch přihlásilo šest set uživatelů. Mezi tvůrce na Pickey patří například lihovarník Martin Žufánek, vzdělávací podcast Brain We Are, Radio Zeitung nebo podcast z učitelského světa Hovory z kabinetu.
Nejlepší tvůrce na platformě aktuálně podporují v průměru desítky předplatitelů, plány jsou však mnohem větší. „Náš cíl do konce roku je mít 10 tisíc registrovaných uživatelů. Očekáváme, že v tomto provozu bude na naší platformě nejméně 250 tvůrců, kteří budou mít přes 2 500 předplatitelů. Samozřejmě jsou to ale jen odhady, konkrétně se to nedá vyčíslit. S naší strategií osvěty o placeném obsahu to ale podle mého jsou reálná čísla,“ říká Hrubešová.
K naplňování těchto cílů bude nově pomáhat také investor Petr Bureš, který do Pickey podle informací CzechCrunche vložil jednotky milionů korun výměnou za minoritní podíl. Na rozvoji platformy se bude podílet i sdílením svého know-how. Bureš je odborníkem na finance, akvizice i řízení nákladů a rizik, svoje zkušenosti sbíral v řízení velkých společností v Česku, Turecku i jinde po zahraničí.
„Můj vstup do Pickey je má první investice do cizího startupu. Jsem něco mezi FFF (friends, family and fools; označováni jako první investoři do startupů – pozn. red.) a business angel. Se zakladateli Pickey se znám dlouhou dobu a nadchla mě jejich nakažlivá energie a urputnost, se kterou překonávají překážku za překážkou,“ popisuje Bureš.