Po Facebooku se mění také LinkedIn. Největší profesní síť světa přichází s novým designem a nabídne i Stories

Filip HouskaFilip Houska

new-linkedin

Foto: LinkedIn

Sociální síť LinkedIn se zaměřuje na pracovní spojení

0Zobrazit komentáře

Je tomu jen několik týdnů, co Facebook plošně nasadil zcela nový design svého webového rozhraní, který je přehlednější a nenabízí tolik rušivých prvků. Teď se o něco takového pokouší i LinkedIn, který nejenže přepracuje grafickou podobu v prohlížeči, ale také spustí vlastní verzi takzvaných Stories, které dnes patří k hojně využívanému formátu pro prohlížení fotek a videí.

Ačkoliv LinkedIn tolik neláká mladou generaci, která na sociálních sítích jako Instagram, TikTok nebo Facebook hledá primárně zábavu, i tak si udržuje základnu více než 700 milionů aktivních uživatelů, jež se poohlíží zejména po pracovních nabídkách a chtějí se profesně vzdělávat. Právě v tom tkví jeho síla a za téměř 18 let provozu se stal nedílnou součástí života všech „profesionálů“.

Není proto divu, že se LinkedIn, který v roce 2016 koupil Microsoft za 26,2 miliardy dolarů, snaží průběžně doplňovat své rozhraní o nové funkce, díky nimž by se lidé mohli lépe propojovat, rychleji hledat relevantnější pracovní nabídky nebo se přehledněji orientovat v profilech. Teď, v době, kdy je sháňka po práci kvůli pandemii o to větší, přichází s několika zásadními novinkami.

linkedin-filtr

Foto: LinkedIn

Nové filtrovací rozhraní

li-cc

Foto: CzechCrunch

Oficiální profil CzechCrunch na novém LinkedInu

Dost možná nejviditelnější změnou je vzhled. LinkedIn – podobně jako Facebook – u své desktopové verze sází na rozhraní s ploššími prvky, které více zapadají do pozadí, jehož barva se mění z tradiční šedivé do nažloutlé. Právě díky decentnější grafice se budete intuitivněji orientovat a rychleji vyhledávat. Změnou prochází i horní lišta, byť potřebná tlačítka jsou zachována na stejných místech. Chystá se také tmavý režim.

Vzhledem k tomu, že je LinkedIn z velké části založen na vyhledávacích parametrech a filtrech, věnovala jim společnost zakladatele Reida Hoffmana velkou péči. Jak na webu, tak v mobilní aplikaci tudíž nově dostanete detailnější filtrovací pole, pomocí kterých si budete moci hledat lidi podle spojení, lokalit, aktuálního zaměstnaní a podobně. Nehledě na to, že vám budou vyskakovat relevantnější informace.

Teď už budou Stories téměř všude

Pravděpodobně největší novinkou chystaného redesignu LinkedInu je implementace takzvaných Stories, formátu, do kterého lze nahrávat fotky či videa včetně kreativních popisků a nechávat je přístupné po dobu jednoho dne. Ostatně stejně jako na Instagramu, Facebooku nebo Snapchatu, jenž s tímto formátem vyrukoval jako první.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ty budou podle všeho fungovat výhradně v mobilní aplikaci, je ale možné, že časem dorazí také na desktop. Zajímavou chystanou funkcí je mimo jiné možnost zahájit videokonferenci přes Microsoft Teams, Zoom nebo BlueJeans přímo v soukromých zprávách. To se může hodit hlavně v dnešní době, kdy popularita videochatovacích služeb v důsledku doporučovaného sociálního distancování roste.

Teď je ale otázkou, kdy nový LinkedIn dorazí globálně ke všem uživatelům. Aktuálně má firma své nové funkce testovat výhradně ve Spojených státech a Kanadě a pak je přinese i do jiných zemí. Zda mezi nimi bude i Česko, to se dozvíme až časem. V redakci ale můžeme potvrdit, že první vlaštovka nového rozhraní už doletěla i na tuzemský trh.

linkedin-stories-1

Foto: LinkedIn

Stories dorazí i na LinkedIn

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Doba vodíková přichází i do Česka. Unipetrol v příštím roce spustí první veřejně dostupné vodíkové stanice

vodikove-stanice2

Foto: Unipetrol

Vizualizace vodíkové stanice Benzina

0Zobrazit komentáře

Provoz první veřejné vodíkové stanice byl u nás zahájen již v roce 2009, jenže od té doby je ticho po pěšině. Navíc označovat stanici, kterou provozuje společnost Veolia Transport, jako veřejnou, je lehce problematické. Vlastník vozu na vodík zde sice může tankovat, ovšem až po předchozí domluvě, což může být minimálně trochu otravné.

Tato situace by se však měla brzy změnit díky společnosti Unipetrol a skupině Bonett, které začnou s výstavbou skutečně veřejných vodíkových stanic. Ty řidiči naleznou u pump Benzina spadajících právě pod skupinu Unipetrol a první stojany označené charakteristickým symbolem H2 vzniknou při stanicích na pražském Barrandově a také v Litvínově.

Jejich výstavba by měla začít ještě letos a spuštění provozu započne v příštím roce. Ve stejném roce by se měla zpřístupnit také třetí vodíková stanice v Brně, konkrétně v Kaštanové ulici.

vodik1

Foto: Toyota

Toyota Mirai je jeden z průkopníků vodíkové technologie u osobních automobilů

Vodík, který budou do svých vozů zákazníci Benziny čerpat, bude pocházet z rafinérii Unipetrolu nacházejících se v Kralupech nad Vltavou a Litvínově. Vodík je zde získáván při zpracování ropy, ovšem společnost se chce zaměřit i na možnosti získávání tohoto paliva z alternativních zdrojů s nulovou uhlíkovou stopou.

Tisková zpráva se konkrétně zmiňuje o elektrolýze vody, která je sice extrémně náročná na množství spotřebované energie, pokud je ale použita čistá energie (získávaná například ze slunce), pak se skutečně jedná o takzvaný zelený vodík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O výstavbu samotné infrastruktury se postará skupina Bonett, která je jedním z největších dodavatelů alternativních paliv v Česku se zaměřením na distribuci CNG a LNG. Bonett vyhrál výběrové řízení vypsané v rámci programu Ministerstva dopravy, které hledalo toho nejlepšího dodavatele technologií pro nově vznikající infrastrukturu vodíkových čerpacích stanic v tuzemsku v rámci Operačního programu Doprava.

„Naše nabídka na vodíkové stanice byla vyhodnocena jako nejlepší a my si vážíme toho, že Bonett dodá první stanice na vodík nejen u nás, ale i v regionu, a bude v pozici generálního dodavatele u tohoto přelomového dopravního projektu,“ uvádí v tiskové zprávě Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett.

vodikove-stanice1

Foto: Unipetrol

Václav Holovčák (vlevo) a Tomasz Wiatrak při podpisu vzájemné smlouvy

Ona přelomovost projektu je ovšem trochu problematická. V Česku je aktuálně registrováno tolik vozů poháněných vodíkem, že by se daly sečíst na prstech jedné ruky. Důvodů je hned několik a nedostatečná infrastruktura je určitě jedním z těch největších. Zda ke změně tohoto stavu postačí „jen“ infrastrukturu rozšířit a nepřicházet s nejrůznějšími pobídkami, ukáže teprve čas.

Až 50 tisíc vodíkových vozů do 10 let

Stát je však v tomto ohledu poměrně odvážný a počítá s tím, že již za deset let bude na českých silnicích jezdit přibližně 50 tisíc vozů na vodíkový pohon. Otevírání vodíkových stavidel je totiž v zájmu celého Česka. A to i z toho důvodu, že se do roku 2050 zavázal dosáhnout klimatické neutrality schválené v rámci Národního akčního plánu čisté mobility.

„Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility, ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme s jejich produkty přilákat do Česka. Zároveň jsme v kontaktu s orgány státní správy a místní samosprávy,“ dodává Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.

airbus-zeroe4

Přečtěte si takéFuturistické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravuFuturistické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravu

Unipetrol proto nyní plánuje výstavbu dalších dvou vodíkových stanic, které by měly vyrůst v Plzni v Nepomucké ulici a také u Prahy na tahu D10 směrem na Mladou Boleslav. Okřídlený koník ve znaku Benziny však nebude jediným místem, pod kterým bude v budoucnu možno vodík tankovat.

Svou vodíkovou stanici připravuje také Dopravní podnik Ostrava a.s. Tu by měly využívat nejen autobusy podniku, ale bude nabízena k užívání i jiným přepravcům a také soukromým osobám. Stanice by měla být k dispozici v terminálu Hranečník.