Po krachu svých módních značek do insolvence zamířil i sám Michal Mička. Dluží nejméně 120 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

micka

Foto: C2H

Dluhopisy Michala Mičky připravily lidi o stovky milionů

0Zobrazit komentáře

Nejprve firmy se značkami Kara a Pietro Filipi, následně celá skupina za nimi a teď i samotný Michal Mička. Třiatřicetiletý podnikatel se vinou svého krachujícího byznysu ve světě módy dostal do dluhů, které nedokáže splácet, a podal na sebe insolvenční návrh. Mičkovy závazky činí nejméně 120 milionů korun, přičemž se mohou zvýšit s ohledem na to, že ručí za některé dluhy jeho firem ze skupiny C2H.

S tuzemskými značkami Pietro Filipi a Kara měl původně Michal Mička velké plány. Chtěl s nimi prorazit i ve světě, ale nakonec vše zarazila koronavirová pandemie a velké zadlužení. V souvislosti se značným propadem tržeb a narůstajícími závazky, které již Mička nebyl schopen splácet, postupně poslal většinu svých firem do insolvence.

V únoru se závazky přesahující 700 milionů korun poslal do insolvence značky Pietro Filipi a Kara, o jejichž přežití by se podle všeho mělo dál jednat, a o dva měsíce později přišlo na řadu i několik klíčových firem ze zastřešující skupiny C2H. Také jejich závazky se počítají ve stovkách milionů korun a nyní podal insolvenční návrh Michal Mička i sám na sebe.

„Dlužník má splatné dluhy ze zápůjček, které vůči němu již byly uplatněny ve výši přesahující částku 120 milionů korun,“ píše se v insolvenčním návrhu. „Dlužník je dále ručitelem (resp. směnečným avalistou) za některé dluhy společnosti C2H Equity, a.s., které vč. příslušenství přesahovaly ke dni 31. 3. 2021 částku 280 milionů korun. Je pravděpodobné, že dluhy z titulu ručení za závazky společnosti C2H Equity, a.s. budou věřiteli vůči dlužníku uplatněny.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak tento týden informoval jako první deník E15, mezi věřiteli Mičkových firem je i několik tuzemských miliardářů. V insolvenčním návrhu se jako největší věřitel zmiňuje pražský realitní podnikatel Martin Hess, jenž si nárokuje 117 milionů korun. S Mičkou se měl potkat v realitním projektu Rezidence U Hvězdy, z něhož však musel majitel skupiny C2H kvůli jejím problémům vystoupit. Mezi dalšími věřiteli jsou zhruba s pětimilionovými pohledávkami také například Vlastislav Bříza mladší z Koh-i-nooru či zakladatel Livesportu Martin Hájek.

Vedle firem provozujících módní značky Pietro Filipi a Kara poslal Michal Mička do insolvence postupně také klíčové společnosti C2H Equity, C2H Retail Holding a C2H Financial z mateřské skupiny C2H. Přes ně v posledních letech vydával dluhopisy za několik stovek milionů korun, jimiž financoval především zmíněný módní byznys. Dluhy celé skupiny by měly být kolem 800 milionů korun, přičemž zhruba polovinu tvoří právě majitelé dluhopisů.

„Do skupiny C2H přitekly ze strany drobných investorů stovky milionů korun a tolik peněz logicky nemůže jen tak zmizet, proto se snažíme zjistit i to, co se s investovanými penězi stalo,“ říkal v dubnu Vojtěch Sucharda, partner advokátní kanceláře Arrows. Pod ní se seskupilo několik stovek věřitelů s pohledávkami ve stovkách milionů korun za firmami Michala Mičky. V následujících týdnech či měsících se bude rokovat o tom, jak by mohly být v rámci insolvenčního řízení uspokojeni.

Dál se také jedná o tom, zda dokáží přežít jednotlivé módní značky. V případě Pietro Filipi se hovořilo o zájmu slovenského řetězce s pánskou módou Otto Berg, který potvrzoval i sám Mička, ale zda se situace posouvá, není známé. Konkrétnější kroky již byly provedeny v případě trutnovské Kary, do jejíž záchrany se společně s investiční skupinou Natland vložil její bývalý majitel Zdeněk Rinth. Ani v tomto případě ale zatím není o dalším vývoji oficiálně jasno.

Naučili Čechy znovu nosit botasky, teď uvádí sportovní mokasíny. Pražský Pár sází na městskou extravaganci

Filip HouskaFilip Houska

par-1

Foto: Tomáš Souček

Jan Kloss a Darina Zavadilová, tvůrci tenisek Pár

0Zobrazit komentáře

Propojit elegantní mokasíny s barevnými teniskami vyžaduje pořádnou dávku kreativní odvahy, pro Jana Klosse a Darinu Zavadilovou se ale jednalo o naplnění představ o moderní městské obuvi, která by mohla zarezonovat i za hranicemi. Proto rozjeli novou českou značku Pár, jejíž modely kombinují devadesátkový vzhled s japonským minimalismem, a chtějí zúročit své zkušenosti nasbírané při budování brandu Botas 66.

Paralela se značkou Botas 66 není náhodná. Byl to právě Jan Kloss, který se během svých studií rozhodl přepracovat siluety tradiční české obuvnické firmy Botas a přizpůsobit je moderní době. To se mu podařilo, ale postupem času nastal moment, kdy pro něj a spoluzakladatelku Darinu Zavadilovou dávalo větší smysl vytvořit vlastní značku. A právě Pár má dokonale vyjadřovat jejich smýšlení.

„Pár balancuje mezi městem a přírodou, technologií a tradicí, je to zodpovědná lokální značka, jakou bychom sami rádi objevili a dále sledovali, protože nikdy není jasné, s čím přijde příště,“ vysvětluje Kloss. Pro spolupráci na vývoji tenisek se proto spojil s uznávanou českou designérkou obuvi Elišku Horčíkovou, která dlouhodobě pracuje pro španělskou obuvnickou společnost Camper.

Výsledkem se staly na první pohled netradiční boty, které svým měkkým provedením odkazují na osvědčenou konstrukci mokasíny a kombinují ji s dynamickou teniskovou podešví. Někteří mohou v designu vidět i estetiku outdoorové módy 90. let, která se opět dere na povrch. Záleží ovšem na barevných kombinacích, kterých Pár nabízí několik.

xpar6

Foto: Pár

Tenisky, mokasíny a japonský minimalismus v jednom

parprague

Foto: Tomáš Souček

Uvnitř prodejny značky Pár na adrese Skořepka 4 v Praze

„Naším cílem je uvádět na trh nadčasové boty, které naše zákazníky jen tak neomrzí a budou je bavit za rok i za tři,“ zmiňuje Zavadilová. Tvůrci kladou důraz i na to, že boty vyjadřují Česko, přesněji módu Prahy. Oproti například značce Vasky, která na české obuvnické tradici také staví, se ale nevyrábí v tuzemsku, nýbrž v Portugalsku, a to z důvodu kapacity, technologie i dostupnosti materiálů.

Mladá značka se teprve rozjíždí a očekává, že letošní rok zakončí s tržbami v řádech jednotek milionů korun, byť její tvůrci připouští, že dost záleží i na povolení koronavirových opatření. Kromě e-shopu, který funguje už nyní, se totiž chtějí soustředit i na prodej v kamenném obchodě, jenž mají připravený.

Ať Češi znovu nosí botasky

Psal se rok 2008, kdy tehdejší student pražské UMPRUM Jan Kloss a jeho parťák Jakub Korouš dostali nápad na oživení legendárních českých tenisek značky Botas. Měli v hlavách, že do tradičních socialistických kecek, jejichž příběh se začal psát v 60. letech minulého století, vnesou moderní look a naučí Čechy je znovu nosit. Původně šlo o školní projekt, ale celkem rychle se z něj stal regulérní byznys.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Založili proto značku Botas 66 a začali modernizovat teniskovou siluetu, kterou původní český výrobce navrhl v roce 1966. „Chtěli jsme uzpůsobit její produkci pro potřeby současné doby. Na základě toho jsme vybudovali samostatný brand, na který jsme dostali svolení od vedení Botas, a stali se jeho exkluzivními designéry,“ vzpomíná Kloss pro CzechCrunch na své „obuvnické poprvé“.

Do projektu poté přizval marketingovou specialistku Darinu Zavadilovou a od roku 2014 byli oficiálními distributory Botas 66. Dařilo se jim. S oficiálním zastoupení od Botasu začali prodávat své přepracované „botasky“ přes internet i prostřednictvím dvou kamenných prodejen, těšili se několika designerským oceněním a jejich boty dokonce doporučoval i deník The New York Times.

botas66

Foto: Botas

Modernizované botasky

Zlom ale přišel v roce 2019, kdy byla kvůli neshodám se společností Botas spolupráce rozvázána a dvojice tak získala čas na své další projekty. Zatímco Kloss se věnoval produktovému designu a architektuře v rámci kreativní skupiny Okolo a pronikl i do rapového odvětví přes značku Rap, kterou založil spolu s umělcem Idea z labelu Ty Nikdy, Zavadilová spolupracovala na designovém festivalu designSupermarket.

Blízký vztah k teniskám jim ale zůstal, a proto se rozhodli přijít s vlastní značkou. Takovou, která by odrážela jejich názory na kreativitu, minimalistický přístup, styl a šetrnost vůči přírodě. Tak vznikl Pár.

Extravagance, která může zaujmout i za hranicemi

Na první pohled mohou nové tenisky vypadat poněkud zvláštně. Přeci jen propojení pohodlného teniskového stylu s poněkud konzervativní obuví, jakou představují mokasíny, je už z podstaty netradiční. Tvůrci ale věří, že si to své zákazníky najde. „Zákazníky si personifikujeme do lidí, jako jsme my sami. Takových, kteří přemýšlí nad tím, co kupují a proč, sledují, co se děje kolem, a nebojí se někdy trochu vykročit z komfortní zóny,“ říká Zavadilová.

Zajímavé je, že všechny páry, které na svém e-shopu nabízí, jsou unisexové, takže si je bez výčitek může obout žena i muž. A vzhledem ke svému vzhledu ani nelze určit, pro jakou věkovou skupinu jsou určeny – proto jsou zkrátka pro každého. „Záleží, jak se kdo cítí. Je nám jasné, že na zářivě elektricky modrý monochrom si netroufnou všichni. Ale ti, kteří ano, ho dokáží zkombinovat i ke smart casual outfitu,“ dodává spolutvůrkyně.

S tímto přístupem chce Pár zamířit i do zahraničí, konkrétně na asijský trh, kde jsou podobně extravagantní městské módě nakloněni. V rámci zahraniční expanze by jako první chtěli navštívit Japonsko, z jehož vizuálního módního stylu se tak trochu odvíjeli. Nejprve ale chtějí ukázat Čechům, že i k jejich outfitům mohou být tyto tenisky zajímavé a vkusné.

xpar2

Foto: Pár

Když se sportovní vzhled spojí s konzervativními mokasínami

xpar5

Foto: Pár

Decentní bledě modré tenisky

xpar4

Foto: Pár

Rudě červené provedení

xpar3

Foto: Pár

Černá varianta