Ať chceme, nebo ne, jednoznačným letošním trendem na poli jídla jsou náhražky nejrůznějších potravin, především pak masa. Startupy, které produkují rostlinné alternativy burgerů, klobás, párků nebo různých dalších masných produktů se předhání v tom, kdo a jak rychle pokryje větší část trhu a zákazníci na to slyší.
Ostatně například americký Beyond Meat nejenže po svém letošním vstupu na burzu vyrostl raketovým tempem a je jednou z nejlepších investic, jeho stopa je vidět už i v Česku, kde ho nabízí největší online supermarkety.
Pravděpodobně největším konkurentem Beyond Meat je na tomto poli kalifornský startup Impossible Foods, který se blýskl tím, že se jeho rostlinná alternativa hamburgerů objevila i v mnoha pobočkách amerického fastfoodu Burger King a v mnoha dalších restauracích. Ještě donedávna totiž firma neměla povolení na volný prodej takzvaných „Impossible Burgerů“ v klasických potravinách.
Mimo párků a hamburgerů se nicméně chce právě Impossible Foods zaměřit ještě na jinou, možná trochu nestandardní oblast, která by mohla ušetřit světové oceány. Ano, řeč je o náhražce rybího masa, na jehož testování získal před několika týdny startup povolení. Jak by taková ryba bez ryby vlastně mohla chutnat? A bude se její obdoba blížit tresce, tuňáku, nebo spíše lososu?
Alternativa pro každý jednotlivý živočišný produkt
To jsou první otázky, které potenciální zákazníky napadají, ale Impossible Foods si věří. Věří si dokonce natolik, že vedení startupu v čele s Patrickem Brownem prohlašuje, že by chtělo do konce roku 2035 disponovat alternativou pro každý jednotlivý živočišný produkt, který je v oběhu, a postupně tak přimět k možné alternativě ještě větší množství lidí.
Motivací Impossible Foods pro rybí alternativu je hned několik. Samozřejmě jde o snahu snížit množství lovených ryb, nejen v okolí Spojených států, ale také v Asii, kam chce startup již brzy expandovat. Spousta rybářských sádek má totiž produkce nadbytek a loví je prakticky zbytečně – určitá část takto vylovených ryb poté dokonce může přijít nazmar.
Dalším důležitým faktorem je ale i samotná kvalita. V oceánech je množství škodlivin, včetně plastů, které ovlivňují kvalitu lovených ryb. A je tedy otázkou, co vlastně poté jíme.
Impossible Foods dle informací deníku The New York Times pracuje na rybích receptech z dostupných rostlinných výrobků, ale také „tvorbou“ vlastních buněčných článků, které by měly chuť ryby věrně napodobovat. A víte co? Já jim věřím, jelikož i samotné hamburgery, které Impossible Foods pustilo do oběhu, chutnají opravdu skvěle.
Zeleninu mám rád jen minimálně, stejně tak nejrůznější alternativy masa, od sójových výrobků až po tofu. Zato na maso jako takové dám jen málokdy dopustit, a po ochutnání Impossible Burgeru v jedné z kalifornských restaurací jsem se na chvilku přistihl, že mi to vlastně možná chutná i více než burger z klasického hovězího masa. A že jich je v USA na výběr požehnaně.
Dokonce se po rostlinné alternativě člověk cítí obecně lépe. Podobně by to mohlo být i s rybou, která je ve své tradiční formě mnohem lehčí, ale její kvalita může být kolísavá.
To se u náhražky pravděpodobně nestane. A zatímco si ostatní hráči na poli rostlinných alternativ hrají s různými druhy mas, včetně například kuřecího nebo vepřového, Beyond Meat i další práci na rybí variantě prozatím odmítají.
Největším konkurentem pro Impossible Foods tak může být například další americký startup Alpha Foods, který vyrábí rostlinnou alternativu rybích prstů a podařilo se mu ji dostat do stovek fastfoodových restaurací McDonald’s.
V nich se prodává jako alternativa ke klasickým produktům jako Filet-O-Fish. Na běžný trh by se ovšem měla rybí alternativa od Alpha Foods dostat až příští rok, což by ostatně mohla být i doba, kdy vyjde na světlo světa s rostlinnou rybou také Impossible Foods.
Je libo krevety, humra nebo kaviár?
Dle reportu The New York Times má dokonce startup pracovat nejen na klasických rybích produktech, ale také jiných mořských plodech, jako jsou náhrady humřího masa nebo krevet.
Jeden z dalších konkurentů s názvem Good Catch totiž například do známé americké sítě obchodů Whole Foods, které koupil před dvěma lety za 13,7 miliardy dolarů gigant Amazon, dodává rostlinnou alternativu tuňáka. Zajímavé tak bude sledovat, jestli a do jaké míry bude mít potenciální rybí alternativa, která se bude šířit po celém světě, vliv na životní prostředí a rybolov jako takový.