Po stopách Avastu či AVG. Brněnský Whalebone chrání už přes milion uživatelů a do tří let chce překonat miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_9504-minInsider

Foto: Whalebone

Richard Malovič, ředitel Whalebone

0Zobrazit komentáře

V oblasti ochrany uživatelů surfujících po internetu je celosvětově známý zejména Avast, který před čtyřmi lety koupil svého neméně známého konkurenta AVG a teď i přes nedávné zakolísání září na londýnské burze. V kyberprostoru se ale o své místo hlásí také další tuzemská firma – brněnský Whalebone. Ten však na rozdíl od Avastu nenabízí bezpečnostní řešení uživatelů přímo a jde na to jinak.

Whalebone se místo koncových uživatelů zaměřuje poskytovatele internetu či telekomunikační operátory, kterým své bezpečnostní nástroje nabízí. Uživatelé si díky tomu nemusí nic instalovat a jejich zařízení jsou chráněná de facto automaticky.

„Whalebone běží na síťové úrovni u operátora, proto si nemusí zákazníci do svých zařízení nic instalovat. To odstraňuje jednu z velkých překážek bezpečnosti, protože instalace čehokoliv dost často uživatele odradí,“ objasňuje Robert Šefr, technický ředitel Whalebone. Brněnská bezpečnostní firma teď navíc hlásí další velký zářez, když spustila produkt s bulharským operátorem A1 pro zákazníky mobilního i pevného internetu. Whalebone má díky této zakázce získat výnosy v řádu milionů eur.

„Od chvíle, kdy jsme si s A1 Bulharsko plácli, jsme za dva měsíce službu spustili, včetně komerčních příprav a technické implementace do sítě operátora. V telekomunikacích je toto rekord, uvedení produktů na trh se v odvětví obyčejně počítá v letech,“ doplňuje Richard Malovič, ředitel Whalebone.

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu.“

Brněnská firma na tuzemském trhu už delší dobu technologicky stojí například za řešením O2 Security a s rakouským operátorem za projektem A1 Net Protect. Vedle toho mezi své zákazníky počítá další stovky poskytovatelů internetu po celé Evropě. Podle svého vyjádření je tak Whalebone pravděpodobně třetí českou firmu v historii, která v oblasti ochrany uživatelů internetu překonala hranici jednoho milionu uživatelů, a to po zmiňovaném Avastu a AVG. Zpomalovat přitom vůbec neplánuje.

team_wb-min

Foto: Whalebone

Tým Whalebone

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu,“ dodává ambiciózně Richard Malovič s tím, že cílem je do roku 2023 chránit rovnou jednu miliardu uživatelů. Whalebone, který loni získal investici 15 milionů korun od fondu Fazole Ventures miliardáře Pavla Boušky, tak aktuálně všechny síly vkládá do další zahraniční expanze, a to nejenom v Evropě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Po našem produktu je velká poptávka, protože telekomunikační společnosti chtějí poskytovat svým zákazníkům více hodnoty než jen klasické připojení nebo mobilní tarif. A v řadě oblastí jsou k tomu přímo předurčeni, bezpečnost je jednou z nich,“ věří Malovič.

Whalebone se tak zaměřuje na B2B byznys model, přičemž za ochranu operátorovi buď platí samotný zákazník, nebo jim tu ochranu zaplatí operátor zdarma v rámci tarifu. Již loni firma společně s investicí oznámila, že překonala hranici dvou milionů chráněných uživatelů, jak ale pro CzechCrunch vysvětlil její ředitel, předtím byli do součtu počítání také zákazníci, kteří jsou chráněni jen v případě útoků na banky.

„Za to neplatil nikdo, je to služba de facto pro bono a operátoři byli schopni na tento typ služby dát větší množství uživatelů, respektive celé sítě. Byznysově se ale zdá, že to asi nebude správná cesta, respektive to ještě bude chtít práci, abychom tento use-case komerčně vytunili,“ vysvětluje Malovič důvody změny metodiky počítání uživatelů s tím, že zatím není jasné, jestli vůbec bude Whalebone tenhle typ služby dál poskytovat.

Tesla prorazila 1 000 dolarů za akcii a přeskočila Toyotu. Elon Musk má nejhodnotnější automobilku světa

elon-musk4

Foto: TED

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Je to jen několik dní, co na burzu vstoupil konkurent Tesly na poli elektromobilů Nikola, který zabodoval mezi investory, a během krátké doby jeho hodnota vyrostla až na 26 miliard dolarů, a už tu máme další rekord. O ten se postarala samotná Tesla, když začaly v posledních dnech její akcie stoupat na základě ohlášení pozitivních výsledků prodejů Modelu 3 na čínském trhu a také nechtěného odhalení produkční verze nákladního automobilu Semi.

Ten míří do produkce a hodnota akcií Tesly i díky tomu poprvé v historii prorazila hranici 1 000 dolarů za kus a posunula tak tržní hodnotu kalifornské společnosti Elona Muska na zhruba 187 miliard dolarů. To je na firmu, která v porovnání s tradičními automobilkami prodá relativně nízký počet aut, až neuvěřitelné číslo. Ať už se za ním ale skrývá cokoliv a nazýváte Muskovu automobilku nafouknutou bublinou nebo senzací, připisuje si také další prvenství.

Díky růstu hodnoty překročila Tesla oficiálně také dosud nejhodnotnější automobilku, kterou byla Toyotu, a poslala ji na druhou pozici. Její aktuální hodnota se pohybuje na hranici 179 miliard dolarů, která je zapříčiněna výrazným poklesem v posledních měsících, za který může mimo jiné i globální pokles prodejů aut.

teslashares

Foto: Google

Vývoj akcií Tesly za posledního půl roku

Na druhou stranu je nutno přiznat, že součástí Tesly už nejsou dávno pouze auta. Roste také její solární divize, se kterou vyrábí solární střešní panely, nebo stanice, které mimo nabíjení automobilu mohou pohánět i celou domácnost.

Zároveň je nutno vzít v potaz, že se Tesle poměrně zásadního výsledku podařilo dosáhnout i díky tomu, že většina ostatních automobilek kvůli dočasným problémům okolo koronavirové pandemie zažívala těžké období a jejich cena i kvůli panice na trhu klesla. Dlouhodobě jsou ale co do počtu vyprodukovaných aut a dalších ukazatelů násobně větší než Tesla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vtipné je, že samotná Toyota v roce 2010 do Tesly investovala 50 milionů dolarů a také jí pomohla s výstavbou hlavní továrny v kalifornském Fremontu. Svůj podíl o sedm let později prodala se slušným ziskem, který byl však jen zlomkem dnešní potenciální hodnoty.