Po úspěchu s teniskami vstříc kuchyňským doplňkům. Česká Bohempia představila ekologické utěrky z konopí

Filip HouskaFilip Houska

tomas-rohal-bohempia

Foto: Bohempia

Tomáš Rohal, zakladatel firmy Bohempia

0Zobrazit komentáře

Česká značka Bohempia je známá především pro výrobu tenisek z konopí. Přesněji řečeno technického konopí, které je při správném zpracování antibakteriální a odolnější ve srovnání s běžnými textiliemi. Navíc dokáže lépe odvádět pot a vlhkost, což je v případě každodenních bot velice vítaným benefitem.

Jakmile se pak tyto aspekty spojí dohromady a přidá se jim chytrý marketing s poutavým příběhem samotného zakladatele Tomáše Rohala, vznikne produkt, který lidi natolik baví, že do něj vloni hromadně investovali necelé čtyři miliony korun na crowdfundingovém portálu HitHit.

Konopné kecky, přicházející v několika barevných odstínech a provedeních, se staly v Česku velmi úspěšné a Bohempia pochopila, že její sortiment nemusí stát pouze na teniskách. I proto začala vyrábět také trička, mikiny nebo pánské boxerky, které jsou alespoň zčásti za technickém konopí založeny.

bohempia-shoes1

Foto: Bohempia

Vyšší červené konopné kecky

Schopnosti této rostliny nicméně překračují hranice módy. Jejích předností je možné využívat také v jiných oblastech, přičemž tou aktuálně nejzajímavější se pro Bohempii stala domácnost. Přímo pro kuchaře a pomocníky představuje novou generaci utěrek, které vypadají jako ty klasické, ale nic si z nich neodnáší.

Savější a pevnější utěrka

Byť se může jevit tento inovovaný kuchyňský doplněk jako legrace, není tomu tak. Do seriózního produktu jej přetváří jeho schopnosti, díky nimž se pro řadu lidí může stát volbou číslo jedna, co se týče výběru utěrek. Pokud si tedy utěrky dosud vůbec nějakým způsobem vybírají. Pokud ne, může se to nyní změnit.

Hned na úvod se musí zmínit jejich dopad na životní prostředí. Vzhledem k tomu, že utěrky patří mezi hojně spotřebovávaná zboží, není divu, že jich v odpakových koších a kontejnerech končí obrovská spousta, čímž se mohou podílet na znečišťování planety.

bohempia-konopna-uterka-3

Foto: Bohempia

Dvojice konopných utěrek do domácnosti

Utěrky od Bohempie proto mají díky ohleduplnému pěstování konopí a férové lokální produkci způsobovat až o polovinu menší ekologickou zátěž než obyčejné bavlněné utěrky, které jsou běžně dostupné v každém menším obchodu s potravinami nebo drogerii.

Pouze o ekologii ale nejde. Konopné utěrky mají i praktické benefity, přičemž tím zásadním je několikanásobně vyšší savost oproti bavlně včetně vyšší pevnosti, tím pádem delší životnosti. Vzhledem ke statusu nejpevnější přírodní textilie navíc nepouští žádná vlákna, což se může hodit například při leštění skla nebo balení či ukládání pečiva.

Vhodné pro alergiky

Někdy se může stát, že obyčejnou bavlněnou utěrku nestrpí alergici, kterým může podráždit nos nebo vysušit pokožku. Konopné verze jsou oproti tomu hypoalergenní a mají antimikrobiální i antiseptické účinky. Navíc ani příliš nezapáchají a díky absenci bílkovin nepřitahují ani hmyz včetně molů.

bohempia-konopna-uterka-1

Foto: Bohempia

Utěrka moderní doby

„Jsem rád, že jsme se mohli vrátit k úspěšnému produktu, který Bohempia nějakou dobu nevyráběla. Nebylo snadné získat lokálního dodavatele, jenž by měl know-how a zároveň byl ochotný absolvovat náročný výrobní proces s konopným vláknem,“ říká zakladatel značky Tomáš Rohal.

Nové utěrky od Bohempie jsou dostupné přímo na e-shopu s cenou 180 korun za kus. Vybírat je možné ze dvou variant, které se od sebe liší pouze barevným provedením. Obě jsou pak založeny na 100% dlouhovlákenném a mokropředeném konopí s bavlněnou osnovou.

bohempia-konopna-uterka-2

Foto: Bohempia

Tradiční český vzor

Řidič nikde, kabina nikde. Scania ukázala nákladní vůz budoucnosti, který jezdí úplně sám

scania-axl3

Foto: Scania

Řidiče u konceptu AXL budete hledat jen marně, stejně jako celou jeho kabinu

0Zobrazit komentáře

Vozy bez řidiče jsou budoucností, která se nezadržitelné blíží. Většina z nás ji vyhlíží v sektoru osobní automobilové dopravy, ovšem běžnou realitou se zřejmě stane také v oblasti nákladní dopravy, kde Volvo, Komatsu a nyní také Scania dělají obrovské pokroky.

Potkat jedoucí vůz bez řidiče na některém z větších parkovišť bude možné již nyní, díky automobilce Tesla. Ta totiž vydala minulý týden velký update svého softwaru, který přináší kromě balíku zábavy v interiéru také schopnost vozu, vyhledat svého řidiče v blízkém okolí, autonomně k němu dojet a přitom se vyhnout všem překážkám.

Podobné, i když daleko rozsáhlejší schopnosti má také nejnovější koncept od výrobce nákladních automobilů Scania, avšak s tím rozdílem, že tento náklaďák nemá potřebu řidiče vůbec vyhledávat. Díky svým autonomním schopnostem zvládne veškerou práci bez zásahů lidského faktoru, pro které v tomto případě není vyhrazen žádný prostor.

vera2

Foto: Volvo

Elektrický a autonomní tahač Vera od Volva

Náklaďák totiž postrádá kabinu pro řidiče, kterého zastupuje logistický software. V mnohém tak připomíná tahač Vera od společnosti Volvo, který vykonává svou pilotní službu v göteborském přístavišti.

Volkswagenu patřící Scania již v minulosti představila několik vozidel, které zvládaly vykonávat svou činnost autonomně. Nicméně každé z nich disponovalo kabinou pro řidiče, který mohl v případě potřeby převzít nad strojem kontrolu.

AXL, jak se futuristicky vyhlížející sklápěč jmenuje, však dal kabině sbohem, a otevřel tak prostor pro inovativní technická řešení, díky kterým se do něj vejde mnohem více nákladu a je levnější na provoz a pořízení. Nejenže společnost není nucena platit bezpečnostní pojistku v podobě osoby v kabině, ale nemusí řešit ani její bezpečnost a vytvářet pro ni prostor, což se odráží na ceně vozu.

scania-axl2

Foto: Scania

Scania AXL

AXL je prozatím pouhým konceptem, který však nevyužívá žádné technologie, jež by již nyní nebyly k dispozici. K jeho pohonu slouží biopalivo a o autonomní schopnosti se stará jak logistický systém, tak i komplex zařízení, mezi kterými nechybí kamery, radary, laserová technika, GPS a lidar, jež sledují veškeré okolí vozu.

Zajímavostí je i LED osvětlení po celém obvodu vozu, jehož úkolem je signalizovat osobám v přítomnosti sklápěče, že o nich vůz ví a nehrozí tedy, že by se proti nim rozjel.

electreon1

Přečtěte si takéRevoluce v nabíjení elektromobilů? Indukční cívky uložené pod asfaltem dokáží nabíjet vůz během jízdyRevoluce v nabíjení elektromobilů? Indukční cívky uložené pod asfaltem dokáží nabíjet vůz během jízdy

Řidiče kamionů však AXL rozhodně nemusí nijak děsit. Nejenže se jedná o koncept, který v nejbližší době nebude sériově vyráběn, ale hlavně se jedná o prototyp, který je prozatím použitelný pouze v uzavřeném prostředí těžebních dolů a stavenišť, které jsou mnohem předvídatelnější a lze v nich takový vůz lépe kontrolovat.

scania-axl1

Foto: Scania

Absence kabiny umožnila zvětšit nákladní prostor i snížit cenu

Automobil nemusí brát v potaz žádné dopravní značení, děti s míčem pobíhající po ulicích, ani světelné signalizace. Příhodnost takového prostředí pro testování inovativních technologií v nedávné době dokázal i největší elektromobil světa v podobě obřího důlního sklápěče.

„S koncepčním vozem Scania AXL činíme významný krok směrem k inteligentním dopravním systémům budoucnosti, kde budou autonomní vozidla hrát přirozenou roli,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Scania Henrik Henriksson „Pokračujeme ve vytváření konceptů, abychom demonstrovali, co dokážeme s technologiemi, které jsou dnes k dispozici.“

„Stále nemáme všechny odpovědi, ale prostřednictvím koncepčních vozidel, jako je Scania AXL, děláme pokroky a učíme se velkou rychlostí,“ dodal Claes Erixon, vedoucí oddělení výzkumu a vývoje firmy.

Uvidíme, s jakou technikou přijde produkční verze elektrického tahače Semi od Tesly, která je v oblasti autonomních technologií vozů v čele. Prozatím je však budoucnost kamionů bez řidiče v běžném provozu písní daleké budoucnosti a řidičův chléb tak zůstává tvrdý i nadále.

Snah, jak toto živobytí zpříjemnit, se nicméně objevuje celá řada. S jednou takovou přišlo i Iveco, které díky malému fitnesscentru přímo v kabině vozu umožňuje řidiči zůstat v kondici i během dlouhých cest.

scania-axl6

Foto: Scania

Scania AXL

scania-axl5

Foto: Scania

Scania AXL

scania-axl4

Foto: Scania

Scania AXL