Pod jeho vedením vyrostl startup Driveto na téměř 400 milionů. Teď Adam Szabó odchází

Do čela projektu, který z většiny patří investiční skupině Miton, nastupuje Jan Čornej. Chce hledat pro půjčování aut nový byznys model.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

adam-szabo-driveto0

Foto: Driveto

Adam Szabó, výkonný ředitel startupu Driveto

0Zobrazit komentáře

Do Driveta nastoupil Adam Szabó jako šéf produktu v roce 2017. O dva roky později už přebíral po spoluzakladateli projektu Františku Peterkovi kormidlo jako výkonný ředitel. Během více než pěti let dokázal z Driveta udělat jednoho z největších online poskytovatelů operativního leasingu u nás. Jeho loňské tržby se měly podle oficiálního vyjádření vyšplhat na téměř 400 milionů korun, což představuje meziroční růst zhruba o pětinu. Ziskovost firma nekomentuje, podle informací CzechCrunche by měla být v provozní rovině v černých číslech. Teď Adam Szabó z Driveta odchází.

„Za těch sedm let se odvedl kus dobré práce a vytvořilo se velké množství know-how, na kterých se dá dobře stavět pod novým leadershipem. Držím Drivetu i novému vedení palce v dalších fázích vývoje. Já sám bych se rád kariérně posunul a hledal na trhu nové výzvy,“ komentuje svůj odchod Adam Szabó, který firmu v posledních letech kormidloval složitým obdobím. Přestože třeba auta zdražovala a nešla tolik na odbyt, jak popisoval v loňském rozhovoru, dokázal vždy najít cestu k růstu. V loňském roce jezdilo s operativním leasingem od Driveta přes dva tisíce zákazníků.

Hlavním podílníkem Driveta je investiční skupina Miton, která projekt zakládala v roce 2017 spolu s Františkem Peterkou. Původně měla skupina kolem Milana Zemánka, Ondřeje Rašky, Tomáše Matějčka, Michala Jiráka a spol. šedesátiprocentní podíl, František Peterka zbylých čtyřicet procent. V roce 2019, kdy ho v čele firmy nahradil Szabó, začal Peterka svůj podíl odprodávat. Dnes mu patří podíl ve výši 13,2 procenta, Miton drží 86,8 procenta. Ten v posledních letech do Driveta poslal několik milionů korun, v roce 2021 pak více než sto milionů v rámci dluhového financování měla dodat Česká spořitelna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco Szabó přicházel do Driveta ze Seznamu, kde měl jako produktový manažer na starosti služby jako Sauto nebo Sbazar, teď Miton do role CEO nasazuje člověka, s nímž již přes dva roky spolupracuje. Driveto povede Jan Čornej, který strávil většinu kariéry v telekomunikacích. Prošel dnes již neexistujícím Contactelem, působil v GTS Czech i O2 a necelé tři roky vedl Nordic Telecom, než v polovině roku 2022 nastoupil jako investiční manažer do Mitonu.

Jako nový šéf Driveta se teď mimo jiné chystá proměnit jeho byznys model. „V současném modelu má Driveto omezené možnosti flexibilně reagovat na tržní změny a dále růst. Proto chceme Driveto odlehčit a najít nový model, který to umožňuje, bude kapitálově méně náročný a dlouhodobě profitabilní,“ říká sedmačtyřicetiletý Jan Čornej. Bližší podrobnosti o chystaných změnách nebo inovovaném modelu zatím prozradit nechce.

Ze druhého startupu s Mitonem se Filip Mikschik po rozjezdu stáhl. Část podílu prodal jeho šéfovi

Tržby náborového startupu Nelisa pod vedením Jana Paulase vyrostly do desítek milionů. Zvětšil se i jeho podíl ve firmě, kterou kontroluje Miton.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mikschik-paulas2

Foto: Nelisa

Jan Paulas a Filip Mikschik, spoluzakladatelé portálu Nelisa

0Zobrazit komentáře

Najít co nejlepší kandidáty, rychle a efektivně. Takové je zadání většiny šéfů a manažerů, které se zdaleka ne vždy podaří naplnit. S optimalizací náborových kampaní pomáhá startup Nelisa, který k tomu využívá například programatickou reklamu a před více než třemi lety ho založila investiční skupina Miton spolu s Filipem Mikschikem. Společně již dlouhodobě působí v pracovním portálu StartupJobs. A zatímco tam mají obě strany i nadále padesátiprocentní podíl a Mikschik působí jako CEO, z Nelisy se po rozjetí exekutivně i majetkové stáhl. Firma roste pod vedením Jana Paulase, který rovněž stál u jejího zrodu.

V Nelise si dávají za cíl pomáhat svým klientů z řad firem všech zaměření i velikostí s hledáním nejvhodnějších uchazečů. Používají k tomu kombinaci programatické reklamy, pokročilých algoritmů a datové analýzy, čímž mají náborářům zajišťovat výrazně nižší náklady na kandidáta a šetřit čas. Dosud služeb pražského startupu mělo využít přes 700 firem a tržby se bez bližšího upřesnění mají pohybovat v řádech desítek milionů korun. „Od začátku roku 2024 je Nelisa v zisku,“ dodává Jan Paulas.

Služby Nelisy využívají PPF Banka, TV Nova, Air Bank, Škoda Group či Procter & Gamble. Podle Paulase mimo jiné proto, že programatické inzerování umožňuje efektivnější a cílenější oslovování pasivních kandidátů, kteří často představují vysoce kvalifikované talenty, jež by jinak mohly zůstat nepovšimnuty. Jelikož se Nelisa zaměřuje právě na pasivní kandidáty, nezabývá se klasickým vyvěšením inzerátu na pracovní portál, ale na aktivní marketingovou kampaň, která hledá potenciální klienty v online prostředí tam, kde se skutečně nachází.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Navzdory globálnímu trendu poklesu náborových aktivit v minulých letech, které byly mimo jiné způsobeny hromadným propouštěním nebo zmrazením stavů, Nelisa v tržbách roste v průměru o sedmdesát procent ročně,“ říká Paulas s tím, že růst chce zhruba o padesát procent i letos. Rozvoj náborového projektu podpořilo i třicet milionů korun, které do projektu vložili jako spoluzakladatelé investiční skupina Miton a Filip Mikschik. Původně měli firmu půl na půl, ale jelikož investice na provoz nebyly proporcionální, úměrně tomu se měnily také podíly.

jamesbond-collection

Přečtěte si takéPříští bondovku natočí režisér Duny a Příchozích. Kdy ji uvidíme?Vyřešeno, příští bondovku natočí režisér Duny a Blade Runnera 2049. Kdy se slavný špion vrátí do kin?

Mikschik se navíc přibližně po roce z Nelisy exekutivně stáhnul a prodal část svého podílu právě Janu Paulasovi. Tomu dnes ve firmě i díky manažerskému vestingu patří čtrnáct procent. Firmu kontroluje Miton (71,91 procenta), menšinový podíl (5,41 procenta) dál drží Filip Mikschik a zbytek (8,68 procenta) má představovat takzvaný ESOP pool se zaměstnaneckými akciemi. Z pohledu Mitonu je prý pro další rozvoj klíčové, že se Nelisa dokázala v letošním roce dostat do blíže nespecifikovaného zisku.

„V dnešní době je pro firmy velmi důležité, aby dokázaly být ekonomicky efektivní a nebyly existenčně závislé na externích zdrojích, což se Nelise podařilo,“ říká Tomáš Jiroušek, investiční manažer Mitonu, který spravuje také třeba Behaveru, Grason nebo StartupJobs. A jestli bude potřeba investovat další peníze? „Nynější strategie Nelisy je posilovat tuzemskou pozici a postupně testovat nové trhy – už nyní máme vytipovaných několik zemí, kde věříme, že by Nelisa se svou programatickou technologií mohla uspět. V takovém případě bude vstup dalšího investora určitě ve hře,“ dodává.