Podívali jsme se zblízka, jak vypadá český TikTok. Náctileté hvězdy mají miliony zhlédnutí a ani neví proč
Populární čeští tiktokeři Lada Horová, Adam Kajumi a Kristal Shine
Na první pohled je to běžný sobotní den v teplickém obchodním centru Olympia. I sem, do severních Čech, se ale dostal globální fenomén jménem TikTok. Původem čínská sociální síť, která se řadí mezi nejstahovanější aplikace současnosti, začíná roztahovat svá chapadla i mimo internet. Podobně jako před pár lety rostli youtubeři nyní zažívají svůj boom tiktokeři.
Akce, kde se mohou fanoušci potkat se svými internetovými idoly, hostí Dětský svět Cirkus Park a už jen název místa napovídá, kdo přijde. Manažerka Cirkus Parku Patricie Kapicová si před začátkem akce moc nedovedla představit, co čekat. „Je to naše první TikTok akce. Děláme ale i instagramové a jiné akce s influencery akce a na ně bývá narváno,“ říkala.
V Cirkus Parku je kromě množství běžných atrakcí skromně připravená jedna fotostěna, ale rychle je jasné, že Kapicová možná sílu tiktokerů podcenila. U vchodu se tvoří dlouhá fronta dětí, a když moderátor oznámí začátek akce, fanoušci se postupně začínají fotit s jen o pár let staršími tiktokery, kteří mají na síti desítky až stovky tisíc fanoušků.
Až na naprosté výjimky jsou fanoušci dívky, odhadem ve věku od deseti do třinácti let. V Česku jsou takových uživatelů TikToku stovky tisíc. Někdy mají na sobě fanouškovský merch, někdy zase mikinu s logem čínské sociální sítě. Většinou s chytrými telefony a s plakátem v ruce čekají trpělivě ve frontě. Když se konečně dostanou na řadu, následuje vzájemné objetí, fotka či podpis. Občas je vidět, jak fanynka s jejím idolem tancují do telefonu na melodii, který je zrovna v aplikaci TikTok v kurzu.
Právě takzvaný lip sync nebo tancování v určitém stylu na virální melodie tvoří základní obsah na TikToku. Pro některé z těchto dívek jsou melodie známé jak básnička. Když se jedna z nich ozve z reproduktorů v Cirkus Parku, až se sborovou pravidelností začínají přítomné dívky zpívat a tancovat. Je zkrátka vidět, že tato generace žije s hudbou.
„Nechápu, jak můžu být slavná.“
Protože Cirkus Park nevpouští do svého prostoru děti bez rodičů, tráví čas s tiktokery i oni. Někteří vypadají nechápavě, někteří jednoduše přijímají, co jejich dítka baví a jiní se i usmívají. „Musím říct, že z pohledu rodiče zase tak nadšená z TikToku nejsem, ale mám kontrolu nad tím, co moje děti sledují. Beru to tak, že i my jsme měli naše idoly, tehdy třeba Kelly Family,“ říká mi jedna z maminek, která přišla se svými dvěma dcerami.
Jedna z TikTokerek, která vytrvale dělá fotky a tancuje s fanynkami, je sedmnáctiletá Lada Horová. Ačkoliv má na svém současném účtu 80 tisíc sledujících (o ten předchozí s 250 tisíci přišla), sama často tápe, co na jejím obsahu děti vidí. „Já nechápu, jak můžu být slavná,“ říká s tím, že ve svých videích vidí především zábavu.
Prohranou sázkou ke statisícům fanoušků
„Začínala jsem s videi z aerobiku, ale pak už to bylo jen o tom, natočit co největší kravinu. Video, které jsem stříhala půl hodiny na počítači, mělo 100 tisíc zhlédnutí a věc, kterou jsme na poprvé natočili spontánně s přítelem, má teď nějakých 8 milionů,“ popisuje realitu TikToku a jen krčí rameny.
Ačkoliv to z jejího účtu není možná patrné, Lada Horová už vyprodukovala i vlastní skladbu Instakamarád a studuje na pražské střední škole Eduso multimediální tvorbu. Ještě předtím se ale na pražské konzervatoři věnovala tanci a herectví.
Na akci měla původně přijet i osmnáctiletá tiktokerka, která vystupuje pod pseudonymem Kristal Shine. CzechCrunch její identitu zná, ale rozhodl se respektovat přání na ochranu soukromí. Na sociálních sítích podle svých slov neměla v plánu působit a na TikTok se dostala po prohrané sázce. Už její první příspěvek měl relativní úspěch, a tak se rozhodla pokračovat.
I ona ovšem nad algoritmy TikToku krčí rameny. „Moje nejúspěšnější video se rychle dostalo na 5 milionů zhlédnutí a vůbec nevím proč, bylo to úplně jednoduché,“ říká influencerka, která má na síti přes 280 tisíc sledujících. Jen díky zmíněnému videu prý vystřelil tento počet z nuly na 150 tisíc během čtrnácti dní.
Kopírování obsahu je nová mantra
Skupinu TikTokerů na akci dal dohromady Patrik Jareš, na internetu známý taky jako PJay. Přestože dlouhodobě spolupracuje s českými influencery, tak na mé konstatování, že spousta lidí TikTok nechápe, jen přikyvuje. „Já ten boom okolo také pořádně nechápu, a to jsem v tomhle byznysu osm let,“ kroutí hlavou.
Přesto dokáže více vysvětlit, co děti na TikToku baví. „Jsou doma, nudí se a buď si mohou jít zahrát hry, basket, nebo natočit tančící video na TikTok, ukázat ho kamarádům a být součástí komunity,“ přibližuje Jareš přemýšlení dětí s tím, že výhodou čínské sociální sítě je především jednoduchost a množství editovacích možností bez potřeby drahé techniky.