Podívejte se na nejsledovanější videa na českém YouTube za rok 2018. Naposledy s Jirkou Králem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jirka-kral

Jirka Král

0Zobrazit komentáře

Na YouTube chodí v České republice sledovat videa každý měsíc miliony uživatelů. Po celém světě to jsou pak necelé dvě miliardy, a tak často platí, že kdo není na YouTube, jako by neexistoval. Populární videoplatforma patřící Googlu a jeho matřeské společnosti Alphabet nyní s koncem roku zveřejnila tradiční žebříčky nejsledovanějších videí, z nichž si můžeme udělat představu, co vlastně Češi na internetu nejraději sledují.

Zásadní je rozdělení na hudební a nehudební videa, protože ač již dnes stále více uživatelů používá například hudební streamovací služby jako Spotify nebo Apple Music, jsou to stále právě hudební klipy a písničky, jež se na YouTube pouštějí suverénně nejvíce. Nejprve ale pojďme k nehudebním počinům, kde se může objevit úplně jakákoliv tvorba.

Na českém YouTube bylo v roce 2018 nejsledovanější video Byl jsem Youtuber od Jirky Krále, který tímto hodinovým dokumentem jednak ovládl žebříček a především symbolicky zakončil svou šestiletou kariéru na YouTube. Od začátku září se už na kanálu 28letého, dnes již bývalého youtubera žádné video neobjevilo, ale jeho dokument má od té doby přes 2 miliony zhlédnutí.

byl-jsem-youtuber

Poslední video Jirky Krále na YouTube

„Speciál za milion odběratelů, který jsme natáčeli skoro rok. Důležitější video u mě na kanále nikdy nevyšlo a už ani nevyjde,“ napsal k popisu videa Jirka Král a český YouTube Rewind, jak videoplatforma své výroční shrnutí nazývá, to nyní jen podtrhlo. Za druhým v Česku nejsledovanějším videem stojí Slovák Lacko, který přišel do letošního ročníku pěvecké soutěže Superstar s vlastní chytlavou písničkou. Třetí místo obsadil feministický song Dělám si to sama od Aik & Johanka a v první desítce jsou také témata spojená s letošní prezidentskou volbou. Lidé se nejvíce dívali na parodický Prezidentský AZ-kvíz a také Kovyho video Druhé kolo.

Na 10 nejpopulárnějších videí roku 2018 na českém YouTube se můžete podívat níže:

1. Byl jsem Youtuber [DOKUMENT]

2. SUPERSTAR Lacko prišiel pred porotu s vlastnou pesničkou!

3. DĚLÁM SI TO SAMA – FEMINISTICKÝ SONG (Johanka Čunková)

4. Prezidentský AZ-kvíz

5. SUPERSTAR Tereza Mašková – Jednoho dne se vrátíš (Věra Špinarová)

6. Druhé kolo | KOVY

7. KAMARÁD NEBO PŘÍTEL? w/ Luboš Je Celkem Fajn

8. Učím youtubery parkour #17 | Carrie Kirsten

9. Alpine Skiing | Ladies‘ Super-G | Pyeongchang 2018 | Eurosport

10. Coming Out | KOVY

České duo porazilo světovou konkurenci

Zajímavý je rovněž žebříček hudebních videí, kde dokázalo české duo Mína & Pjay porazit i ty největší světové hvězdy. Jejich skladba Basic Boy má na YouTube přes 9 milionů zhlédnutí a v České republice porazila umělce jako Maroon 5, Rudimental nebo Clean Bandit. Z českých tvůrců se pak opět na pátém místě objevuje píseň Cizí zeď z Kazmovy One Man Show. I ta napočítala přes 9 milionů zhlédnutí.

Podívejte se na první reklamu, kterou vymyslela umělá inteligence. Ukazuje nový automobil Lexus ES

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

reklama-lexus-watson2
0Zobrazit komentáře

S rozvojem umělé inteligence se neustále mluví o tom, jaké všechny oblasti a obory lidské činnosti dokáže nahradit. Luxusní automobilka Lexus se nyní ve spolupráci s IBM přesvědčila o tom, že umělá inteligence by jednou mohla nahradit scénáristy reklam. Nejnovější reklamu Lexusu totiž oscarový režisér Kevin Macdonald natočil podle scénáře načrtnutého umělou inteligencí Watson.

Umělá inteligence sice nevytvoří celou reklamu sama, ale jak kdysi prohlásil jeden z nejuznávanějších režisérů Alfred Hitchcock, pro to, abyste vytvořili skvělý film, potřebujete tři věci: scénář, scénář a scénář. A podobně to platí i u reklam, v nichž je potřeba na pár desítkách vteřin odvyprávět rovněž poutavý příběh.

Automobilka Lexus, patřící pod japonskou Toyotu, o tom ví své. Své luxusní a drahé vozy potřebuje dobře prodat i prostřednictvím reklamy a pro svůj nejnovější počin si najala netradiční pomoc. Příběh pro reklamu na nový Lexus ES pomohla utvořit umělá inteligence IBM Watson, která kvůli tomu mimo jiné prošla ty nejúspěšnější a oceňované reklamní kampaně na vozy a luxusní značky za posledních 15 let.

Výsledkem analýzy umělé inteligence Watson, v níž byla zahrnuta i data o tom, jak na jednotlivé reklamy lidé reagují, bylo identifikování několika klíčových emočně inteligentních a zároveň zábavných bodů, které měly oceňované reklamy společné. Ty následně daly za vznik základním obrysům scénáře, na němž pak celou reklamu postavily kreativní agentury The&Partnership London a Visual Voice.

beatsaber

Přečtěte si takéPopulární česká VR hra Beat Saber je nově dostupná na platformě PlayStation VRPopulární česká VR hra Beat Saber je nově dostupná na platformě PlayStation VR

„Když mi ten scénář ukázali, melodrama příběhu mě přesvědčilo o jeho potenciálu,“ uvedl režisér Kevin Macdonald, jehož dokumentární snímek One Day in September z roku 1999 získal Oscara. Při natáčení reklamy na Lexus ES se snažil maximálně držet osnovy, kterou mu předepsala umělá inteligence, a tak v ní vypráví příběh o novém voze, jemuž hrozí totální zničení, než automatický brzdný systém na poslední chvíli zasáhne a pohromu pro jeho tvůrce, který akci sleduje v televizi, zastaví.

reklama-lexus-watson1

Fascinující interpretace lidských emocí

Právě takový zvrat má podle umělé inteligence Watson demonstrovat hodnotu a schopnosti přítomných technologií. „Půvabně jednoduchý způsob, jakým umělá inteligence napsala příběh, byl jednak fascinující v interpretaci lidských emocí a zároveň dostatečně neočekávaný, aby dal celému filmu zjevně nelidský přesah,“ dodal Macdonald.

Podle technologické firmy IBM se nicméně kreativci o svou práci bát nemusí. Smyslem umělé inteligence má být především inspirování kreativity, nikoliv nahrazování lidské mysli v celém procesu. Je však neoddiskutovatelné, že umělá inteligence stále více prostupuje do našich životů.

Číně například nedávno vytvořili digitálního moderátora, který díky AI vypadá a moderuje jako člověk, a Google s umělou inteligencí pomáhá léčit oční chorobypředpovídat možnou smrt pacientů nebo detekovat možnou rakovinu prsu. Ostatně podle experty na AI Kriti Sharma je právě umělá inteligence tou nejdůležitější technologií našich životů.