Podobu hlavního nádraží v Praze určí soutěž. Reprezentativní místo s tramvají tu má být v roce 2027

Tramvají přímo před novou odbavovací halu a odtud k Národnímu muzeu. V přilehlém parku Pražané pořádají piknik. To je hlavní nádraží roku 2027.

Eliška NováEliška Nová

hlavni-nadrazi

Foto: IPR Praha

Hlavní nádraží

0Zobrazit komentáře

Do proměny pražského hlavního nádraží se pustí architekti. Město vyhlásí už příští týden spolu se Správou železnic architektonickou soutěž, jejíž výsledek by měl předurčit nejen rekonstrukci nové odbavovací haly, ale i podobu přilehlého parku nechvalně proslulého jako Sherwood.

Soutěž má být vyhlášena 2. června a metropole spolu se Správou železnic vybrala takzvaný soutěžní dialog. To znamená, že se vybere pět týmů, se kterými pak zadavatel diskutuje o tom, co by vlastně měl chtít a jaké jsou možnosti.

Součástí návrhu by měla být i nová tramvajová trať se zastávkou přímo před novou odbavovací halou. „Hlavnímu nádraží větší propojení na MHD chybí. Dnes je přímo v odbavovací hale pouze vstup do metra C, nejbližší stávající tramvajové zastávky v Bolzanově ulici jsou vzdálené asi půl kilometru,“ uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.

Tramvaj by měla odbočit z Bolzanovy, kde je dnešní zastávka Hlavní nádraží, do Vrchlického sadů, tedy parku přezdívaného Sherwood. Zastavila by pak přímo před nádražím podobně, jako je to u nedalekého Masarykova nádraží.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Elektrika by ostatně měla obě nádraží propojit. Pokračovala by pak k Národnímu muzeu a dál na Vinohrady. Podle Witowského se tak zvýší nejen atraktivita MHD, ale i samotného nádraží.

Vítězný návrh soutěže by měl být známý za rok v červnu. S úpravami se začne v roce 2025 a o dva roky později by se už cestující měli podívat na hotový nový Hlavák. Ostatně tak se také nazývá plánovaná soutěž.

„Za poslední desítky let se bohužel nepodařilo zbavit nejvýznamnější nádraží v zemi pověsti problematického a nepříliš oblíbeného místa. To chceme změnit. Rekonstrukcí Vrchlického sadů a budov nádraží vznikne v příštích letech důstojný, funkční a reprezentativní vstup do hlavního města,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Hlavní nádraží

Foto: IPR Praha

Nádraží a sady změnilo metro, parkoviště i magistrála

Zúčastnění vyzdvihují především spolupráci mezi městem a státem. Na ní se podílí i pražský dopravní podnik a Institut plánování a rozvoje. „Je to krásná ukázka toho, jak moc se v posledních letech zlepšuje fungování veřejných institucí a jejich schopnost spolupracovat. Zatímco před pár lety jsme řešili modrá zábradlí, dnes jsme schopni se Správou železnic kooperovat na velkých městotvorných projektech,“ míní náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Podle něj nemohou být Vrchlického sady řešeny bez odbavovací haly a naopak. K rekonstrukci se podle něj musí přistoupit s citem. „I proto chceme dát příležitost kreativním mozkům přijít s myšlenkami, promyšleným urbanismem a návrhy, které by nás v tuto chvíli třeba ani nenapadly,“ dodává. Možná se tak dočkáme i obnoveného jezírka s labutěmi, u kterého se Pražané ve Vrchlického sadech procházeli za první republiky.

Na konci by každopádně měl být takový návrh, který by do parku přilákal lidi, kteří se mu dnes kvůli vysoké koncentraci narkomanů i bezdomovců spíš vyhýbají. To je dílem toho, jak se na sadech podepsala doba.

Hlavní nádraží a Vrchlického sady

Foto: IPR Praha

Hlavní nádraží i Vrchlického sady projdou proměnou

Původně totiž byly Vrchlického sady velkým parkem. Postupně se však zmenšoval, v sedmdesátých letech především právě kvůli výstavbě nové odbavovací haly, další kus vzala magistrála, pak metro, přibylo parkoviště.

Třeba parkoviště na odbavovací hale podle plánu v budoucnu zmizí Přemění se totiž na park. „Naším cílem je tvořit příjemné město pro všechny. Po úpravách okolí Národního muzea a Václavského náměstí jde o další místo v centru Prahy, které se snažíme zlepšit,“ uvádí ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Na hlavním nádraží se toho každopádně kromě těchto plánů děje mnohem víc. Správa železnic dokončila rekonstrukci historické Fantovy budovy. Už nyní se také rekonstruují vnitřní prostory. O tom, co všechno by se historickou budovou mělo stát, jsme psali zde.

Hlavní nádraží

Foto: Historická Praha

Vrchlického sady na začátku dvacátého století

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nájemní bydlení budoucnosti. Jak se bude žít v domě, který v Karlíně spojuje architekturu s uměním?

Pražský Fragment vzniká jako dům, který má budoucím nájemcům usnadnit život. Developer Trigema odhalil, kolik bude takový komfort stát.

mezonet_terasa_d

Foto: Trigema

Některé byty v rezidenčním projektu Fragment budou mít i terasy

0Zobrazit komentáře

Developer Trigema v květnu zahájil pronájem bytů v nájemním domě Fragment, který vyrůstá přímo naproti budově staré Invalidovny v pražském Karlíně. Ve stavbě, kterou podepřou sochy od výtvarníka Davida Černého, je už nyní k nahlédnutí také vybavený vzorový byt.

Bydlet se ve Fragmentu sice začne až na konci letošního roku, případní zájemci si ale mohou byt zarezervovat již nyní. Společnost Trigema totiž zahájila první etapu předpronájmu. Souběžně s tím také odhalila, jak bude bydlení v neotřele pojatém domě vypadat.

Podoba bytů, kterých bude v projektu celkem 140, byla až do května neznámá. A jelikož Fragment od počátku vzniká jako tak trochu jiný developerský projekt, očekávání byla velká. Dům totiž netradičně spojuje architekturu s uměním. Na jeho podobě se podíleli architekti Jiří Řezák a David Wittassek ze studia Qarta architektura společně s českým výtvarníkem Davidem Černým.

„Fragment má ambici přepsat kapitolu nájemního bydlení v Česku. Svým propojením umění a designu jak v exteriérech, tak v interiérech, přidanými službami a vysokým standardem široce přesahuje hranici obyčejného rezidenčního bydlení,“ říká o projektu Marcel Soural, předseda představenstva investiční skupiny Trigema.

Fragment

Foto: Svoboda & Williams

V projektu Fragment si lze již prohlédnout vzorový byt

Vysokým standardem Soural myslí především to, že jednotlivé byty jsou nabízené kompletně zařízené podle návrhu interiérového designéra. V prostoru tak bude kromě kuchyňské linky také veškerý nábytek – pohovka, jídelní stůl se židlemi či postel. Fragment je prostě navržen tak, aby se nájemce mohl poté, co dům otevře své dveře, rovnou nastěhovat. A do bytu pak stačí přivézt jen své osobní propriety.

Developer Trigema navíc pracuje s důmyslným technologickým vybavením všech jednotek. To zahrne stropní vytápění i chlazení, filtraci a úpravu vlhkosti i teploty přiváděného vzduchu a chytrou domácnost, pomocí které lze ovládat teplo, ventilaci, osvětlení, domovního vrátného či zabezpečení.

Hrubá stavba projektu již byla dokončena, hotové je i usazení oken. V současné době probíhají práce na interiérech a na fasádě, kterou vyrábí firma Spiral. Právě fasáda dodá celému objektu jiný rozměr, jelikož vytvoří jakýsi rozpixelovaný efekt.

Fragment fasáda

Foto: Trigema

Díky členitosti hmoty působí stavba rozpixelovaným dojmem

A kolik bude bydlení v nadčasovém nájemním domě vlastně stát? Pronájem má na starosti realitní kancelář Svoboda & Williams. Na jejích stránkách již nájemní nabídku rozšířily jednotky o dispozicích 1 + kk až 5 + kk. Garsonka začíná na 18 tisících za měsíc, nejžádanější dispozice 2 + kk pak na 26 tisících.

Za luxusní mezonet se třemi koupelnami a dvěma terasami nájemce zaplatí nejméně 85 tisíc měsíčně. K uvedeným cenám je však potřeba přičíst ještě poplatky za energie a služby, které si může každý nájemce zcela přizpůsobit svým potřebám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ceny jsou nastaveny velmi příznivě, zejména když vezmeme v potaz, v jak atraktivní lokalitě se projekt nachází, že jde o novostavbu od renomovaných architektů a že jsou všechny byty pronajímány kompletně zařízené ve vysokém standardu,“ uvádí Andrea Střechová ze Svoboda & Williams.

Nájemní bydlení se v uplynulých letech dostává do hledáčku rezidenčních developerů stále častěji. Nedaleko Fragmentu staví developer AFI Europe projekt Tulipa Karlín, další nájemní byty vznikají také v projektech Tulipa Třebešín nebo AFI City. Do tohoto typu výstavby investují také společnosti Finep či Skanska.

Fragment

Foto: Trigema

Fasádu zajišťuje společnost Sipral

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání