Poláci postaví letiště, které nemá v Evropě obdoby. Megaprojekt navrhnou architekti sídla Applu
Obří letiště mezi Varšavou a Lodží je součástí masivního dopravního projektu, který v Polsku vzniká. Hotovo má být v roce 2028.
Na velkolepá letiště s vytříbenou architekturou jsme zvyklí především v asijských státech, v následujících letech ale jedno takové vznikne nejspíš i u našich sousedů. V Polsku se totiž rýsuje dlouho probíraný megaprojekt nového dopravního uzlu, který má zefektivnit leteckou, vlakovou i silniční přepravu napříč zemí i mimo ni. A prim v něm hraje právě velké letiště, jež se teď ukazuje v prvních návrzích.
Podobu novému polskému letišti, které se má nacházet mezi Varšavou a Lodží, vdechnou věhlasní architekti z britského ateliéru Foster + Partners, kteří mají s vysoce moderními projekty bohaté zkušenosti. Byli to právě oni, kdo se postaral o obří sídlo společnosti Apple v Kalifornii – a byli to také oni, kdo navrhli nejvyšší mrakodrap v Evropské unii, shodou náhod také v Polsku.
„Jsme hrdí na to, že jsme se stali designéry tohoto projektu. Vytvoříme model budoucího integrovaného dopravního systému, u něhož věříme, že zcela změní cestování v celé zemi i mimo ni,“ uvádí Grant Brooker, šéf Foster + Partners. O podobu letiště se ucházeli mimo jiné architekti ze studia Zahy Hadid.
Foster + Partners musí vycházet z představ, které projekt CPK (zkratka pro Centralny Port Komunikacyjny) na realizaci má. I když v něm totiž hraje prim nové letiště, jen o letecké přepravě stavba, o níž podepsaly obě strany smlouvu v hodnotě necelých 40 miliard korun, není.
Z letiště by totiž měly vést i železniční tratě za miliardy eur do regionů napříč zemí, které budou jak zcela nové, tak modernizované, aby splňovaly parametry vysokorychlostní přepravy. Důraz je kladen také na nové silnice. Letiště se má pak stát bodem, kde se budou všechny tyto trasy sbíhat.
V jeho srdci má být prostorné náměstí s dostatkem stromů, na kterém se cestující (potažmo ti, kteří cestující vítají) budou shromažďovat. Svým způsobem půjde o centrální prostor, ze kterého se bude možné dostat jak na letadlo, tak na vlak, případně do auta. Nad ním má být vybudována jednoduchá, souvisle klenutá střecha, která má pomáhat s orientací na letišti a poblíž něj.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLetiště, které – pokud se zkompletuje – nahradí varšavské mezinárodní letiště Frédérica Chopina, bude také připraveno na implementace nejrůznějších moderních technologií, nad nimiž architekti z Foster + Partners nyní uvažují. Je totiž nutné podotknout, že jde teprve o rozpracovaný plán, který se bude vyvíjet. Dostavba projektu se očekává až na rok 2028.
Architekti budou mimo jiné muset myslet i na to, že se letiště bude časem rozpínat. V úvodním roce provozu má podle předpokladů CPK odbavit až 40 milionů cestujících za rok, přičemž ultimátním cílem je až 65 milionů v roce 2060. „Je třeba dopravní uzel uzpůsobit neustále se vyvíjejícím provozním potřebám, aby obstál i v budoucnu,“ doplňují architekti.