Polární liška probíhající lesem i městskými ulicemi. Příběh značky Fjällräven, která se stala celosvětovým fenoménem
Pokud budete někdy cestovat podmanivou švédskou přírodou a budete hledat místo, kde složit hlavu, pak vězte, že tak můžete učinit v podstatě kdekoliv. V této severské zemi totiž platí zákon Allemansrätten, tedy právo na absolutně volný pohyb v přírodě a možnost přespat v ní kdekoliv, pokud nebudete nic poškozovat nebo někoho rušit. Tento zákon a jeho ukotvení v ústavě dokazuje, jak moc je pro Švédy jejich příroda důležitá a nakolik jsou s ní spjati.
Dokazuje to také tamní značka Fjällräven, která se v posledních letech stala velice populární u nás i ve světě, a to nejen mezi vyznavači pobytů v přírodě. Může za to mimo jiné i minimalistický batůžek Kanken, který se stal oblíbeným doplňkem cestovatelů i městských dobrodruhů, kteří na něj nedají dopustit.
Batůžek stál i na samotném začátku neuvěřitelného příběhu této značky, která dnes patří mezi jedny z nejvyhledávanějších evropských výrobců oblečení a vybavení pro vyznavače outdoorových aktivit.
Příběh Fjällrävenu se začal psát v roce 1960, jeho základy však byly položeny již o deset let dříve. Tehdy čtrnáctiletý Åke Nordin ze švédského města Örnsköldsvik nebyl zcela spokojen se svým batohem. Ten pro něj přitom znamenal důležité vybavení, protože coby člen skautu byl častým návštěvníkem oblasti zvané Švédské vysoké pobřeží, které Örnsköldsvik obklopuje. Oblast na pobřeží Botnického zálivu nabízí nádhernou přírodu plnou lesnatých kopců, jezer a zátok a pro Åkeho představovala celoživotní lásku.
Zrod ikonického batohu
Tehdejší batohy byly poměrně neforemné a špatně rozkládaly váhu nákladu. Åke si proto v dílně svého otce zkonstruoval dřevěný rám a za pomoci šicího stroje své matky vytvořil svůj první batoh připevněný k rámu koženými řemínky. Tím získal možnost nést více nákladu o vyšší váze, aniž by byla jeho záda zásadněji namáhána. Rám batohu navíc způsobil lepší prodyšnost mezi batohem a jeho zády, takže se pod ním i méně potil.
Mezi tímto momentem a položením základního kamene značky Fjällräven však uplynulo deset let, během kterých se Åke věnoval studiu a následně působil ve švédských ozbrojených silách, jako člen výsadkové jednotky. Během této doby si postupně uvědomoval, že může trhu s outdoorovým vybavením nabídnout zcela inovativní produkt.
Tak vznikl batoh Lätt, který v sobě měl zabudovaný lehký hliníkový rám a nabízel chytré rozložení váhy do vrchní části batohu, takže se pohodlně nosil. K batohu se postupem času přidal i inovativní stan, který byl prodyšný a netvořila se s v něm kondenzace páry.
Expedice Grónsko
V roce 1966 švédská vláda odsouhlasila skupině vědců expedici do Grónska. Vědci však potřebovali dostatečně kvalitní vybavení, tedy boty, oblečení, stany a spacáky. Oslovili proto i Åkeho, který v té době mohl nabídnout jen své batohy s lehkým trubkovým rámem spolu se stany. Tyto dvě položky představovaly to nejmodernější, co vědci ve svém vybavení měli. Jinak byli oblečeni v neošetřené vařené vlně či kůži, tedy lehce předpotopních materiálech, které bychom čekali spíše u expedic Shackletona o 100 let dříve.
I proto bylo právě oblečení to první, co chtěli vědci po svém návratu okamžitě vyměnit. Jednotlivé kusy byly nepohodlné, těžké, špatně odolávaly nehostinnému počasí a bylo velmi náročné je usušit. Zkrátka pro vědecké účely druhé poloviny 20. století již zcela nevyhovující. I přesto skončila celá expedice úspěchem. Vědci z Grónska přivezli množství materiálu ke zkoumání a z vybavení, které dodal Fjällräven, byly doslova nadšeni.
Proto byl Åke osloven, zda by nebyl schopný vytvořit i podobně odolné oblečení. Åke výzvu přijal a začal pracovat s textilií, kterou chtěj původně použít pro výrobu stanů, ale k tomuto účelu se neosvědčila. Bunda, na které pracoval jako první, nesměla být příliš těžká, měla zajišťovat dostatečné teplo a nepropouštět vlhkost a musela být co nejvíce odolná.
Při zkoumání různých možností, jak látku upravit, aby splňovala veškeré nároky, si vzpomněl na moment, kdy se jako malý věnoval skokům na lyžích. Aby Åkemu a jeho kamarádům při čekání na můstku doslova nemrzly zadky, nanášeli si na zadní část kalhot vosk vytvářející izolační vrstvu. To samé vyzkoušel i u nově vyvíjené textilie, čímž vytvořil dva ikonické produkty Fjällrävenu.