Polda na stopě pirátů. Nový díl známé české hry ohrožují ilegální kopie, tvůrci zvažují konec

Počet pirátských kopií sedmého dílu české adventury výrazně převyšuje ty prodané. Ovlivňuje to celé studio Zima Software.

polda-7

Foto: Zima Software

Polda 7 se musí potýkat s piráty

0Zobrazit komentáře

Skutečně kultovních českých her není mnoho, série Polda však mezi ně rozhodně patří. Adventura, jejímž hrdinou je lehce přihlouplý policista Pankrác, se poprvé objevila v 90. letech. A dočkala se hned šesti pokračování. Poslední díl, ve kterém se Pankrác musí vypořádat s mimozemskou invazí, vyšel tento měsíc. Jenže více než mimozemšťané trápí Poldu 7 piráti. Ilegální kopie hry se totiž začala rychle šířit internetem a vývojáři začali mluvit i o konci studia. Jenže právě piráti by mohli prodejům hry paradoxně pomoci.

První díl série Polda od vývojářského studia Zima Software vyšel v roce 1998 a ve své době se trefil do černého. Nevybíravý humor, který si pro sprostá slova nejde daleko, v kombinaci s nápaditými českými kulisami a originálním dabingem s Luďkem Sobotou v hlavní roli, si získal velkou popularitu.

Poslední díl, Polda 7, měl oficiální premiéru začátkem tohoto měsíce a hráči se v něm při řešení mimozemské invaze setkají s karikaturami takových postav, jako jsou Donald Trump, Andrej Babiš či Čestmír Mázl.

Že je herní Polda mezi hráči stále velmi populární dokládá i úspěch crowdfundingové kampaně na HitHitu, která vznik sedmého dílu doprovázela. Tvůrci si v ní došli pro téměř 1,5 milionu korun, byť jejich původním požadavkem bylo 400 tisíc. Jenže právě kampaň, respektive odměna, díky které mohli přispěvatelé získat hru dva týdny před oficiální premiérou, Poldovi 7 pořádně zavařila.

polda-7-2-scaled-min

Foto: Zima Software

Hra přináší charakteristicky český humor i dabing

Ještě před oficiálním vydáním se totiž na internetu objevila ilegální kopie hry. A i když leckdo předpokládal, že nostalgiků, kteří nebudou váhat za nového Poldu zaplatit 700 korun, se najde nespočet, celá situace se k nelibosti vývojářů vyvrbila úplně opačně. Ilegální kopie se začala šířit rychlostí blesku, přičemž podle tweetu Filipa Krauchera z herního webu Indian-tv, takto hru uloupilo na 60 tisíc lidí.

To na české herní scéně rozpoutalo ostrou diskuzi, na čí straně je chyba. A jak moc to může Poldovi 7, respektive celému vývojářskému studiu Zima Software, uškodit. Podle Krauchera totiž hru v kampani podpořila, tedy zakoupila, přibližně jen tisícovka lidí. A na herní platformě Steam se po vydání objevilo 44 recenzí, což napovídá slabým prodejům. Finančně nejúspěšnější čtvrtý díl Poldy zaznamenal na 25 tisíc prodaných kopií na PC, což studiu mělo vynést řádově nižší desítky milionů.

Nízké prodeje Poldy 7 ostatně naznačil sám hlavní autor hry Petr Svoboda v rozhovoru pro web Vortex. „Prodalo se toho celkem málo, nechci psát přesná čísla, ale náklady to zatím nepokrylo,“ uvedl Svoboda s tím, že situace může vést k pozastavení některých plánů studia či dokonce k ukončení jeho činnosti.


„Měli jsem fakt hodně plánů – Steam verze starších dílů, remaster Poldy 2, který se lidem moc líbí, nového Poldu, případně novou temnou adventuru. Když se ale neprodá dost sedmičky, tak to prostě všechno padne a půjdu si vydělávat jako běžný programátor,“ řekl Svoboda.

Jenže kauza by mohla Poldovi 7 ve finále paradoxně pomoci. Diskuze, která okolo celé situace vznikla, byla totiž tak masivní, že hra začala přitahovat stále větší pozornost. Ve jménu hesla špatná reklama, taky reklama, se prodeje začaly v posledních dvou týdnech zvedat, jak potvrdil ve svém tweetu Martin Schovanec, spolumajitel internetového obchodu s počítačovými a konzolovými hrami Xzone.

„Hru jsme měli v předprodeji skoro od začátku roku a 90 % objednávek přišlo poslední 1-2 týdny. Marketing byl skoro nulový, nakonec tyhle negativní zprávy s pirátstvím můžou pomoct, protože plno fandů Poldy se o novém dílu dozví,“ okomentoval Kraucherův tweet Schovanec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho slova potvrdil Ján Ilavský z Beat Games, kteří stojí za vývojem světově úspěšné hry pro virtuální realitu Beat Saber. Ilavský Kraucherův tweet okomentoval tím, že ani nevěděl, že Polda 7 vyjít má. A možná by si hru ani nekoupil, protože Poldu nikdy nehrál. Přesto poté, co se díky kauze dostala adventura i k němu, přemýšlí, že do břitkého humoru Pankráce zainvestuje.

Pirátské kopie Poldy však nejsou pro studio Zima Software nic nového, jak ostatně již v roce 2017 Svoboda potvrdil pro web Lupa.cz. Ten tehdy informoval, že vývoj šestého dílu Poldy vyšel na 1,2 milionu korun, zisky ale nakonec jen tak tak pokryly náklady, protože i v tomto případě prodejům výrazně ublížily pirátské kopie.

Jak moc se celá aféra podepíše na úspěchu sedmého pokračování, ukáže několik následujících týdnů. Celý případ je ovšem ukázkou toho, že bez protipirátské ochrany starosti vývojářů s vypuštěním hry ani zdaleka nekončí.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CD Projekt chystá novou hru i rozšíření Cyberpunku. Ale tržby mu loni spadly o 60 procent

Předloňský rekord byl pro polské studio příliš vysokou laťkou, ale to mu nebrání ve smělých plánech na nové hry i vylepšení těch stávajících.

Michal MančařMichal Mančař

cyberpunk

Foto: CD Projekt

Záběr z futuristické akce Cyberpunk 2077 od CD Projektu Red

0Zobrazit komentáře

Navázat na rekordní úspěchy je náročné bez ohledu na disciplínu – a pro byznys závislý na vydávání nových titulů to platí tisícinásobně. Ukazují to i finanční výsledky polské videoherní skupiny CD Projekt za rok 2021. Tržby tvůrců Zaklínače nebo Cyberpunku a provozovatelů platformy GOG poklesly v meziročním srovnání téměř o šedesát procent, ale zároveň se ve Varšavě i jinde pilně pracuje na zajímavých novinkách.

Zatímco u výsledků za rok 2020 se CD Projekt mohl ještě opřít o prosincové vydání své sci-fi akce Cyberpunk 2077, loni mu takový hit chyběl. I proto polská firma vykázala obrat ve výši 888 milionů zlotých, přibližně 4,7 miliardy korun. Tedy částku o 58 procent nižší než tržby předloňské, kdy dosáhly rekordní hodnoty 2,14 miliardy zlotých neboli 12 miliard korun.

Ještě větší meziroční propad zaznamenalo herní studio v položce zisku, který z impozantních 1,15 miliardy klesl v roce 2021 o 82 procent na 209 milionů zlotých (1,1 miliardy korun). Tahounem skupiny byla samotná herní divize CD Projekt Red, naopak online obchod nejen s retro hrami GOG se loni dostal do ztráty v přepočtu přibližně 160 milionů korun.

Meziroční pokles prakticky napříč celou tabulkou výsledků firmy nicméně není nijak překvapivý či znepokojivý. Čísla za rok 2020 totiž byla pro CD Projekt nejlepší v historii, což je laťka, která se ve videoherní branži závislé na vydávání nových titulů jen těžko překonává.

Nová hra, nový Zaklínač a novinky pro Cyberpunk

Kromě veleúspěšné – navzdory rozpačitému technickému stavu – premiéry Cyberpunku 2077, kterého se podle prezentace výsledků CD Projektu od vydání v prosinci 2020 až do současnosti prodalo úctyhodných 18 milionů kopií, k předloňskému rekordu pomohly i prodeje nestárnoucího Zaklínače 3. Ten tehdy zaznamenal svůj druhý nejúspěšnější rok od vydání.

Postkyberpunkový finanční útlum v roce 2021 nicméně rozhodně neznamenal útlum aktivity varšavské společnosti. Na podzim CD Projekt koupil americké vývojářské studio The Molasses Flood, které nyní pracuje na novém, blíže nespecifikovaném titulu. Jisté však je, že vychází „z jedné ze stávajících značek“ CD Projektu, což vzhledem k portfoliu tvořenému variacemi na Zaklínače a Cyberpunk nenechává příliš prostoru pro velké spekulace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

CD Projekt také zmiňuje, že buduje dvojici nezávislých týmů na vývoj dvou „tříáčkových“ her. Postupně tak začaly práce na nové hře ze světa Zaklínače využívající Unreal Engine 5, na kterou před několika týdny polští autoři nalákali obrázkem medailonu s dosud neviděným – ani ve hře, ani v původních knihách – motivem zaklínačské školy rysa.

Mnohem větší obrátky pak v průběhu roku nabral vývoj plnohodnotného rozšíření pro Cyberpunk 2077, které by mělo vyjít příští rok. Právě Cyberpunk 2077 už letos zaznamenal významný milník v podobě únorového vydání velkého patche. Jeho zmiňovanou prodejně úspěšnou premiéru totiž sužovaly technické potíže a nespokojenost hráčů s herní náplní. Aktualizace nicméně poskvrněný chrom jeho kybernetických součástek řádně vyleštila a zároveň přinesla next-gen update pro nejnovější generaci konzolí.

Ve výčtu velkých plánů z dílen CD Projektu je pak dobré nezapomenout na nový Gwent. Karetní hra s kořeny v minihře ze Zaklínače 3 už existuje v populární multiplayerové verzi, pro letošek chystaný titul se nicméně zaměří na hru pro jednoho hráče. A pokud je váš hlad po novinkách od severních sousedů opravdu neutuchající, už na podzim si budete moci uvařit něco podle oficiální zaklínačské kuchařky.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.