Pomoc pro zákazníky e-shopů. Outfindo díky chytrým dotazům poradí s výběrem kola či pračky, teď nabírá miliony

Inteligentní průvodce funguje v desítkách e-shopů v Česku i za hranicemi. Zájemce o koupi nezahlcuje nabídkami, ale vede ke kýženému výsledku.

Iva BrejlováIva Brejlová

outfindo matějů

Foto: Outfindo

Jan Matějů, zakladatel projektu Outfindo

0Zobrazit komentáře

Pokud je Česko s rozsáhlou sítí internetových obchodů jedním z nejpokročilejších států v tomto směru, setkal se s takovým problémem zřejmě už téměř každý. Zákazníci, kteří vybírají složitější produkt, kterému zcela nerozumí, jsou v nabídce e-shopů ztraceni. Jan Matějů si to uvědomil, když se ho kamarádi jako odborníka na cyklistiku stále ptali, jaké kolo by si měli vybrat. Založil online průvodce koupí, který jednotlivé modely nepředhazuje, ale ptá se, na co by jej zákazník vlastně chtěl použít. Dal mu název Outfindo, získal první investici, pak druhou, teď hlasí další peníze a rozšiřování záběru i mimo kola.

Celkem 900 tisíc eur, tedy v přepočtu kolem 21,6 milionu korun, mu na rozvoj posílají investoři v čele s Presto Ventures. Dřív už projektu peníze svěřil tvůrce Beat Saberu Jaroslav Beck, Robert Kyncl, dlouholetý obchodní ředitel YouTube a nyní výkonný ředitel Warner Music, či Richard Valtr, zakladatel Mews. Dohromady tak už mladý startup nasbíral necelých 48 milionů korun.

Technologii vyvíjí Jan Matějů s týmem od roku 2020, tedy od doby pandemie, kdy poptávka po kolech výrazně vystoupala a lidé se o to víc snažili zorientovat v nabídce. Outfindo zaujalo nejen zákazníky svým přístupem. Aniž by lidé museli řešit materiály, jednotlivé funkce a jejich určení, stačilo jim nechat si výběr doporučit během pár kliků, tedy odpovědí na několik jednoduchých otázek. Například jestli chtějí spíš lehčí, nebo těžší kolo. Nebo jak moc rekreačně či sportovně ho plánují používat, ale třeba i jak má vypadat. V tu chvíli poptávka převyšovala nabídku a Outfindo zaujalo i díky tomu, že nabízelo jednoduše kola, která jsou k dispozici.

„Celá e-commerce zkrátka úplně zapomněla na zákazníka. Soustředí se na co nejširší nabídku, distribuci a zvládání růstu,“ říká Matějů. Popisuje, že systém má vrátit zákazníka zpět do středu dění a postavit řešení, které mu pomůže s výběrem čehokoliv. Systém využívá umělou inteligenci a další systémy, pro zákazníka ale zůstávají neviditelné a fungují spíš jako prodejce v obchodě, který má o daném produktu přehled.

outfindo

Foto: Outfindo

Jan Matějů je mimo jiné bývalým profesionálním cyklistou

„V poslední době vidíme mnoho společností, které se snaží rozšířit svůj byznys o umělou inteligenci, i když to mnohdy není nutné. Oproti tomu Outfindo je podle nás ve správný čas na správném místě v odvětví, které přesně takové řešení potřebuje,“ myslí si Roman Nováček, partner v Presto Ventures.

„Do tohoto odvětví AI rozhodně zasáhne,“ věří Jan Romportl, odborník na umělou inteligenci, který zároveň radí Prestu v tomto oboru. Doplňuje, že Outfindo podle něj má předpoklady být tím, kdo naruší současné poměry. „Zákazníky i produkt již mají. A k tomu i vše potřebné pro jeho zdokonalení,“ říká.

A vyjmenovává: Konkrétně správnou kombinaci nejmodernějších velkých jazykových modelů (LLM), dobře prověřených konvolučních neuronových sítí a robustního legacy přístupu ke strojovému učení.“ Podle něj se projekt neveze na jednoduchém využívání systémů GPT, ale ví, jak vytvořit užitečný produkt založený na umělé inteligenci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Outfindo od začátku roku nasadilo chytrého průvodce na 30 e-shopů v Česku i v zahraničí. Objevilo se na webech předních i menších českých e-shopů s jízdními koly a elektrokoly, jako je například Cycology, Nevix či Kolovna. „Velikost tohoto trhu je v desítkách miliard eur a unikátní produkt lze využít i v dalších vertikálách, což pro Outfindo otevírá velkou příležitost nejen na Evropském trhu,“ popisuje Martin Kešner, zakladatel Vodafone Nápadu roku, kde Outfindo uspělo a dostalo se mezi nejlepší projekty letošního ročníku.

Teď značka vstupuje do dalšího segmentu a ve spolupráci s největšími retailovými hráči spouští průvodce pro chytrý výběr praček. Další produktové vertikály mají odstartovat v řádu týdnů. Dosud projekt vypočítal, že zvyšuje angažovanost zákazníků na webu, když víc než třetina z nich interaguje s průvodcem, a snižuje počet vráceného zboží. A to někdy až o 70 procent.

Aktuální investice je v rámci seedového kola. Kromě zmíněných investorů se na ní 250 tisíci eur podílí Patero a částkou 150 tisíc Longevity Fellows, za kterým stojí Bob Dohnal a Mirek Vlasák z Revolgy.

Propojuje e-commerce a pojištění. Startup ex-šéfa Pojišťovny České spořitelny nabírá desítky milionů

Startup Tuito zprostředkovává pojištění pro zákazníky Slevomatu či Mobil Pohotovosti. První investici do něj vkládají fondy Purple Ventures a Nation 1.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tuito

Foto: Tuito

Partneři Tuito Michal Štěrba, Petr Zapletal a Michal Urbánek

0Zobrazit komentáře

Pojišťovny často nemají pro menší či středně velké e-shopy vhodné technologie, které by jim umožnily integraci přímo do nákupního procesu. A tak se to matadoři zdejší pojišťovací scény rozhodli změnit. Startup Tuito zprostředkovává pojištění pro zákazníky, aktuálně řešení využívají tři desítky klientů a hlásí zásadní milník – získání investice v desítkách milionů korun.

Zakládající tým Tuito tvoří Petr Zapletal, bývalý generální ředitel Pojišťovny České spořitelny, sedm let byl také členem představenstva Kooperativy a roky byl členem prezidia České asociace pojišťoven. Druhý z partnerů Michal Štěrba roky pracoval v poradenské společnosti Deloitte či v matce České spořitelny Erste Group i v OMV. Trojici pak doplňuje Michal Urbánek se zkušenostmi z Kooperativy či consultingové společnosti Kearney.

„Prodat dobře vhodnou pojistku ke službě nebo produktu umí v Česku opravdu málokdo, jen pár největších hráčů. To se týká jak e-shopů, tak tradičních firem s kamennými pobočkami a e-shopem. Přitom podle dat z EU je v tomto segmentu obrovský prostor pro byznys,“ přibližuje Zapletal.

Tuito, které má licenci ČNB s působností na trzích EU, funguje na principu takzvaného embedded insurance, což znamená, že samo vyvíjí technologii, která se pak integruje na stránky obchodníka, jenž pojištění dále prodává svým zákazníkům. Podle vyjádření pro CzechCrunch má startup tři desítky klientů, mezi které patří například Campiri, Slevomat, E-chalupy, Boataround, Outfindo nebo Mobil Pohotovost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Původně se přitom Tuito zaměřovalo spíš na menší e-shopy, zakladatelé ale v posledním roce zjistili, že dokážou pomoci i středně velkým e-commerce hráčům s kamennými pobočkami, takže se na tento segment zaměřili více. „Jednáme teď s většími firmami z cestovního ruchu, s prodejci elektroniky, domácích či chovatelských potřeb, ale také s agregátory nemovitostí,“ říká Zapletal.

Startup zatím působí v Česku a na Slovensku, přičemž dle vyjádření za loňský rok dosáhl jen „symbolických“ tržeb. Letos je již očekává na úrovni třiceti milionů korun a dlouhodobějším cílem je rozšířit působnost do dalších zemí střední a východní Evropy. Na této cestě mu pomohou také investoři.

První externí investici od jeho vzniku před třemi lety do Tuita vkládají české fondy Purple Ventures a Nation 1. Celkem jde o jeden milion eur, v přepočtu přibližně čtyřiadvacet milionů korun. „Na to, abyste spojili konzervativní finanční svět a svět e-commerce, musíte mít opravdu dlouholeté zkušenosti z obou oborů. Petr a oba Michalové z Tuito jsou přesně tou skvělou kombinací odborníků z obou světů,“ komentuje Jan Staněk z Purple Ventures.