Pomohl definovat zvuk Nirvany nebo Pixies. Zemřel významný hudební producent Steve Albini
Albini patří mezi stěžejní hudební osobnosti posledních několika dekád. Měl na starost nahrávání stovek alb jako In Utero od Nirvany nebo debutu Pixies.
Nejvíce znají lidé názvy kapel, jejich občasní posluchači nejspíš jména frontmanů, fanoušci i další členy. Zvukové inženýry zná jen málokdo, jméno Steve Albini přesto rezonuje u mnoha. Bez něj by například legendání In Utero od Nirvany bylo zcela jiným albem. Jedna z osobností, které definovaly rockový zvuk 90. a nultých let a jsou vlivné dodnes, v úterý v 61 letech zemřel.
Nirvana byla koncem roku 1991 jednou z největších rockových kapel na světě, samozřejmě hlavně díky nečekanému úspěchu alba Nevermind. Kurt Cobain byl ale rozhodnutý, že za žádnou cenu nechce kalkulovat a navázat na něj něčím podobným. Chtěl se vydat jiným směrem a měl poměrně jasno, kudy by to mělo být. Spolu se zbytkem skupiny tehdy poslouchal raná alba od Pixies, The Breeders nebo The Jesus Lizard a sledoval, jak fungují. Co měly jejich desky společného? Kromě přibližně stejného žánrového zařazení to bylo hlavně jedno jméno – Steve Albini.
Producent, který sám pro sebe používal spíš označení zvukový inženýr, Cobaina zaujal už dříve svojí hudební tvorbou ve skupině Big Black. Až po Nevermind, jež jeho hlavnímu skladateli a textaři začalo znít příliš vyumělkovaně a čistě, ale Cobain silně zatoužil po návratu k hrubšímu, syrovějšímu zvuku, který by evokoval dojem živé kapely hrající společně v místnosti. Právě takovým efektem se vyznačovaly tehdejší nahrávky vznikající ve spolupráci s Albinim.
Když mu přišla nabídka podílet se na novém albu superhvězdné Nirvany, místo nadšeného souhlasu reagoval trochu odměřeným dopisem, v němž vysvětlil svoji filosofii, hodnoty a očekávání. Na In Utero byl ochotný pracovat jen v případě, že by šlo o přesně takovou hudbu, kterou chtějí Cobain a jeho spoluhráči tvořit, zcela bez ohledu na preference fanoušků, natož hudebního vydavatelství či nahrávací společnosti.
„Rád nechávám prostor nehodám nebo chaosu. Vytvořit bezchybnou nahrávku, kde je každá nota a slabika na svém místě a každý úder do bicích zní stejně, to není žádné umění,“ napsal Albini v dopise. „Já raději pracuji na albech, která mají ambice dosáhnout něčeho víc, originality, osobitosti a entusiasmu,“ pokračoval. Několikastránkový text, v němž řešil i čistě praktické aspekty spolupráce, zakončil poznámkou: „Pokud vytvořit nahrávku trvá déle než týden, někdo něco pos*al. Oi!“
In Utero, které mainstreamové publikum překvapilo svým ostrým zvukem a složitějším vyzněním, tohoto ducha přesně vystihuje. Není to bezčasý artefakt pořízený v dokonalých podmínkách tak, aby každého potěšil. Je to záznam živých umělců v daném momentě, který obstojí jako schránka doby svého vzniku a upřímné kreativity, již do něj jeho tvůrci vložili.