Ponožkoboty Skinners si vyšlápnou do Ameriky, pomůže jim v tom český obr Shipmonk

Dělají něco mezi ponožkami a obuví a za oceánem otevírají pobočku ve Wyomingu. Věří, že během prvního roku prodají až 60 tisíc párů.

Iva BrejlováIva Brejlová

skinners_1

Foto: Skinners

Michaela Steinhauser a Petr Procházka, spoluzakladatelé Skinners

0Zobrazit komentáře

Vytvořili z ponožek obuv a za šest let existence svého výtvoru prodali na 700 tisíc kusů. Velmi nezvyklá obuv s názvem Skinners si kromě domácího Česka našla odbyt především v Německu, Rakousku a Švýcarsku, ale společnosti to nestačí, uchytit by se chtěla i ve Spojených státech. Proto si v nich brněnská firma právě teď zakládá dceřinou entitu s názvem Skinners Technologies. Zajistila jí lokální management, sídlo ve Wyomingu a velmi zajímavého partnera – fulfillment na americkém trhu zajistí Shipmonk, jeden z nejúspěšnějších českých logistických startupů.

Skinners přesto nejsou za oceánem novinkou. Zákazníci si je už dřív našli a objednali přes crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, která oslovila jak lidi, tak i několik prodejců outdoorového vybavení. Takže si ponožkoboty proběhly mimo jiné třeba i bostonský maraton. Kdo si ale Skinnersky chtěl koupit, musel si počkat, až k němu doputují ze starého kontinentu.

„Dodávání zboží z Evropy bylo finančně, časově i logisticky velmi náročné, a to nás na americkém trhu blokovalo v rozvoji. Pandemie covidu navíc prudce zvýšila poptávku v Evropě, a naše výrobní kapacity se tak soustředily sem,“ říká Petr Procházka, který odstartoval Skinners společně s Michaelou Steinhauser.

V Americe firma založila dceřinou společnost, zajistila sklady i obchodní oddělení. Už teď do Spojených států v rámci expanze odeslala čtyři tuny zboží v hodnotě 35 milionů korun. A další miliony plánuje investovat do podpory brandu.

kendl-skinners

Přečtěte si takéČeské boty Skinners zbořily Hithit a jejich kampaň opsal jiný projektBoty Skinners zbořily Hithit a jejich kampaň opsal jiný projekt. Zašli jsme příliš daleko, přiznává autor

Společnost už dříve uvedla, že věří, že velký trh je za hranicemi. Třeba pro vstup do Německa si vyčlenila 50 milionů korun na podporu značky s tím, že do tří let prodá stovky tisíc párů bot, což znamená zhruba 150 milionů korun obratu. Americká expanze má navázat právě na vstup na německý trh, kde značka působí prostřednictvím stovky lokálních partnerů.

Ve Spojených státech prodej koncovým zákazníkům vedle vlastního e-shopu Skinners.cc zaštítí také Amazon a dále prodejny maloobchodních partnerů. Sklady má mít firma v Pensylvánii a fulfillment pod křídly zmíněného Shipmonku. „Hledali jsme partnera, který bude kvalitní, flexibilní a bude dobře znát americký trh,“ říká Michaela Steinhauser s tím, že filozofie firem jsou si blízké. „Věřím, že za pár let budeme patřit mezi největší partnery Shipmonku,“ doplňuje.

Projekt Jana Bednáře je jedním z nejrychleji rostoucích startupů na Floridě a rozesílá více než 1,5 milionu balíků měsíčně pro téměř tisícovku amerických firem a korporací. „Fandíme nasazení, se kterým se vrhli do zahraniční expanze, a jsme rádi, že jim díky našim zkušenostem a zázemí můžeme pomoci prorazit na tak náročném trhu, jaký představují Spojené státy,“ komentuje plány Skinners.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během prvního roku by si pro sebe mladá firma ve Spojených státech představovala prodej 50 až 60 tisíc párů, podobně jako na českém trhu. Postupně by se podle ní měl podíl tržeb z amerického trhu zvyšovat.

Skinners v roce 2022 vytlačily tržby na 100 milionů a vytvořily téměř 200 tisíc ponožkobot. Společnost celkem obsloužila 32 tisíc zákazníků, do zahraničí putuje až 60 procent produkce. Výsledky jsou nicméně proti roku 2021 nižší, i tak jsou s nimi zakladatelé spokojeni.

Firma odstartovala také prodej barefootových bot, na domácím trhu si zajistila první kamennou prodejnu v Brně a jedním z cílů pro letošek je zprovoznění vlastních výrobních prostor na jižní Moravě, které mají sjednotit výrobu, jež doteď probíhá u partnerů.

Nahrál jim nebývalý zájem o obnovitelnou energetiku. Český Woltair loni zajistil zdroje za miliardu

Firmou, která říká, že digitalizuje energetiku pro domácnosti, meziročně protekl víc než trojnásobek peněz. A letos se prý čísla budou dál násobit.

Iva BrejlováIva Brejlová

hanus-woltair

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Hanuš, výkonný ředitel startupu Woltair

0Zobrazit komentáře

Když hovoří o zájmu Čechů o obnovitelné zdroje energie, používají slovo enormní. A přestože loni nějakou dobu tepelná čerpadla vůbec nebyla k dostání, firma Woltair, která pomáhá lidem s výběrem, instalací a servisem zdrojů tepla a elektrické energie, ho dokázala využít. Loni podle svého vyjádření uzavřela smlouvy za 982 milionů korun, což meziročně znamená víc než trojnásobný růst. A podle toho, jak začal letošek, by prý rok 2023 mohl částku ještě zdvojnásobit.

Loni Woltair dokončil 1 500 realizací fotovoltaik a čerpadel, což je zhruba dvaapůlkrát víc než v roce 2021. A k růstu, který hlásí, prý pomohly oba typy zdrojů energie zhruba stejně. Nejsilnější měl být závěr roku, kdy se instalovala především tepelná čerpadla, a na něj teď firma hodlá navázat. Zatím – podle prvního čtvrtletí – věří, že letos povyroste minimálně o 200 procent.

„Na takový růst jsme po všech stránkách připraveni a očekáváme, že tento trend bude dlouhodobý,“ věří Jan Hanuš, CEO společnosti. Hovoří o tom, že 80 procent spotřeby energie v domácnosti nějak souvisí s teplem, a označuje tepelné čerpadlo za jeho nejefektivnější zdroj. „Tato skutečnost platí bez ohledu na ceny energií, proto bude zájem o tepelná čerpadla růst i v dalších letech,“ dodává.

Solární energie se na tržbách společnosti loni podílela ze 47 procent, kromě toho mají lidé čím dál častěji zájem o kombinaci obou zařízení, tu má od Woltairu zhruba pětina zákazníků. Vedle toho Woltair hlásí zájem o větší elektrárny a zajišťuje instalaci stále vyššího výkonu. Tržby ani zisk za rok 2022 firma nyní nekomunikovala. V roce 2021 podle obchodního rejstříku dosahovaly 118,5 milionu korun, přičemž společnost byla ve ztrátě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obecně se podle společnosti změnil charakter poptávky českých zákazníků. „Zatímco loni bylo mnoho lidí zvědavých a spíše se obecně zajímalo o možnosti pořídit si fotovoltaiku, v současnosti je více zákazníků rozhodnutých a majících seriózní zájem. Budeme-li brát v potaz pokročilá jednání s klientem, pak evidujeme 100procentní nárůst zájmu,“ říká Hanuš.

Woltair je dnes v Česku největší firmou se specializací na prodej, instalaci a servis zdrojů tepla a elektrické energie. Říká o sobě, že řemeslo digitalizuje – jeho cílem je umožnit klientům objednávat topenářské služby podobně, jako si můžou objednat nákup s rozvozem domů nebo třeba taxislužby. Díky růstu i zajímavému zaměření CzechCrunch společnost zařadil do seznamu 25 startupů, které se vyplatí sledovat.

Firmu založili v roce 2018 Daniel Helcl, Karel Náprstek a Jiří Švéda, dali jí název Topite.cz a zaměření na tepelná čerpadla. O tři roky později přidali právě fotovoltaiku, loni se firma přejmenovala na Woltair, nabrala Jana Hanuše, zkušeného CEO z Mallu, a získala 400 milionů v investici i na to, aby se rozšiřovala po Evropě. Letos společnost plánuje vedle primárního českého trhu pokračování růstu v Polsku, kam loni vstoupila. Tam se tržbami blíží k dosažení hranice 100 milionů korun. Kromě toho chystá také expanzi do Německa a Itálie.