Poprvé bez okřídleného šípu na přídi. Škoda odhalila svůj druhý elektromobil, SUV Elroq stojí 800 tisíc

Elroq nabízí dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití, objem kufru 470 litrů a zcela nové pojetí designu, které dává sbohem klasickému logu.

elroq1st_edition_34front_left_up-min

Foto: Škoda Auto

Nové čistě elektrické SUV Škoda Elroq

0Zobrazit komentáře

Škoda Auto představila dlouho očekávaný, čistě elektrický model Elroq, který prezentuje coby nejdostupnější elektromobil v segmentu kompaktních SUV. Vůz s cenou začínající na 799 tisících korun nabídne dojezd až 560 kilometrů. Pro zákazníky však není zajímavý jen svou cenou a schopnostmi. Jako první přináší na trh nový designový jazyk Modern Solid, který se bude objevovat i na dalších modelech mladoboleslavské automobilky.

Čtyři roky nás dělí od premiéry vůbec prvního svébytného SUV od Škoda Auto. Je tedy nejvyšší čas rozšířit elektrické portfolio a přijít s vozem, díky kterému se může stát elektromobilita opět o něco masovější záležitostí. Cenová hladina očekávané novinky pojmenované Elroq totiž byla nastavena tak, aby na mnoha trzích představovala elektrickou alternativu ke spalovacímu Karoqu nabízenému za podobné peníze.

V porovnání s Karoqem má nový Elroq o něco větší rozměry. Na délku měří 4 488 mm, na šířku má 1 884 mm a na výšku 1 625 mm. Především však přináší vůbec nejmodernější designový jazyk pojmenovaný Modern Solid, se kterým chtějí v Boleslavi pracovat několik příštích let.

Přední maska Elroqu v novém designu interpretuje typické designové linie zcela novým způsobem. Její charakter definuje prvek Tech-Deck Face, lesklá černá část vložená na místo tradiční masky chladiče. Za ní se ukrývají senzory a přední kamera. Vůbec nejzásadnější změna se však odehrává o něco výše.

Elroq je vůbec první sériový model značky, který nepracuje s typickým logem okřídleného šípu na přídi, ale nahrazuje jej nápisem. Ten se objevuje také na víku kufru a logo tak zůstává už jen na kolech vozu. Nápis se na přídi usadil na výřezu kapoty, která zasahuje do černé linie propojující dvojici tenkých LED světlometů, s nimiž máme počítat i u dalších modelů značky.

Horní tenké segmenty slouží jako světla pro denní svícení, obrysová světla a mají i zabudované směrovky. Doplňují je větší spodní moduly, které zajišťují funkci potkávacích a dálkových světel. V nabídce bude buď verze s klasickou LED jednotkou, případně Matrix-LED varianta s 36 jednotlivými světelnými segmenty, které po zapnutí dálkových světel automaticky zamezují oslnění protijedoucích vozidel.

LED technologii nabízejí také zadní světla s animovanými ukazateli směru, animací při otevření pátých dveří, podsvícenými krystalickými prvky a možností volby uvítacích efektů. Podoba zádě je jinak víceméně věrná dosavadnímu designovému stylu automobilky. S přídí ji propojuje dynamický oblouk, který vytváří čistý boční profil vozu. Elroq má díky němu a řadě dalších prvků, jako jsou speciálně tvarovaná vnější zrcátka, slušnou aerodynamiku. Součinitel odporu vzduchu činí pouhých 0,26.

Nahlédneme-li do interiéru, designéři se v něm snažili především o jednoduchost definovanou čistými liniemi a prostorností. I tentokrát muselo logo na volantu ustoupit jménu automobilky, které je zobrazováno i na standardně dodávaném 13palcovém displeji infotainmentu. Ten pracuje s rozhraním známým z nejnovějších modelů Enyaq, Kodiaq a Superb a využívá i integrovaného chatbota ChatGPT. Na přání je dostupný také head-up displej s rozšířenou realitou.

Interiér pracuje s řadou udržitelných materiálů. Například látka použitá na výplni dveří, sedadlech či palubové desce je ze 78 % tvořena recyklovaným PET. Škoda také použila materiály vyráběné z nylonového odpadu, jako jsou rybářské sítě nebo staré koberce, a poprvé pracuje s vlákny z mechanicky recyklovaného oblečení.

V duchu hesla Simply Clever interiér nabízí řadu odkládacích míst o celkovém objemu 48 litrů. Novinkou jsou například další dva úložné prostory po stranách zavazadlového. Ten nabízí objem 470 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1 580 litrů. Sám o sobě má navíc celou řadu funkcí. Aby se v nich dalo co nejlépe zorientovat, byl sem umístěn i QR kód s přehledným popisem.

Novinka nabídne celkem čtyři verze nesoucí označení 50, 60, 85 a 85x se třemi velikostmi baterií. Základní model 50 s pohonem zadních kol dostane baterii o kapacitě 55 kWh, dojezd 370 kilometrů na jedno nabití a maximální výkon 125 kW. Verze 60 nabídne pohon zadních kol, baterii o kapacitě 63 kWh, dojezd 400 kilometrů a výkon 150 kW. V obou případech by měla maximální rychlost činit 160 km/h.

Elroq 50

Elroq 60

Elroq 85

Kapacita baterie (brutto/netto)

55 kWh/52 kWh

63 kWh/59 kWh

82 kWh/77 kWh

Doba nabíjení (z 10 % na 80 %)

25 minut

24 minut

28 minut

Výkon

125 kW

150 kW

až 210 kW

Maximální rychlost

160 km/h

160 km/h

180 km/h

Zrychlení (0-100 km/h)

9,0 s

8,5 s

6,6 s

Verze 85 nabídne baterii o kapacitě 82 kWh, dojezd přes 560 kilometrů a výkon 210 kW přenášený na zadní nápravu, v případě verze 85x na obě nápravy. Obě verze mají maximální rychlost stanovenou na 180 km/h. Z 10 na 80 % kapacity baterie by je mělo být možné nabít u rychlonabíjecí stanice za 28 minut. U verzí 50 a 60 by mělo jít dosáhnout stejné kapacity za 25, respektive 24 minut.

Jak je tomu u Škodovky již zvykem, i Elroq se dočká verze Sportline definované černě lakovanými doplňky karoserie, velkými koly, sníženým podvozkem, progresivnějším řízením a specificky zpracovaným interiérem. K dispozici bude ve variantách 60 a 85. Druhá jmenovaná verze bude také nabízena ve variantě First Edition s prosvětlenou maskou vizuálně spojující přední světlomety, exkluzivními koly a specifickým předním a zadním nárazníkem. Celkový vzhled byl inspirován studií Škoda Vision 7S a ani zde nebudou chybět černě a oranžově lakované detaily.