Poptávka cestujících se pomalu vzpamatovává, hlásí Bolt a expanduje do dalších devíti českých měst

Peter BrejčákPeter Brejčák

bolt-taxi

Foto: Bolt

Taxík přepravní společnosti Bolt

0Zobrazit komentáře

Estonská přepravní platforma Bolt pokračuje v rychlé expanzi po České republice. Nově si odvoz řidičem mohou zákazníci objednat v dalších devíti městech, čímž jejich celkový počet dosáhl na devatenáct. Konkrétní přírůstky jsou aktuálně Jihlava, Příbram, Kralupy nad Vltavou, Nový Jičín, Tábor, Karlovy Vary, Frýdek-Místek, Havířov a Karviná.

Bolt přitom teprve minulý měsíc oznamoval vstup do desátého města Česka, a to do Mladé Boleslavi. „Důvodem pro další expanzi je především zájem z těchto vybraných měst, který evidujeme jak na straně cestujících, tak potenciálních řidičů,“ říká pro CzechCrunch Jakub Dvořák, country manažer Boltu pro Česko.

Poptávka z regionů je opravdu velká a my jsme rádi, že se může Boltem nechat odvézt víc a víc lidí v Česku,“ dodává Dvořák. Společnost je ve svých expanzních plánech podpořena miliardovými investicemi z loňského prosince a z letošního března, přesné údaje a statistiky, například s kolika řidiči spolupracuje, však nezveřejňuje.

bolt-taxi

Foto: Bolt

Pod startupem Bolt v Česku jezdí i taxíky

V regionálních městech přitom Bolt uplatňuje jinou strategii vstupu na místní trhy, která je založená na spolupráci s tamními taxislužbami. „Rozhodli jsme se jim naši aplikaci nabídnout za výhodných podmínek. Jejich zákazníci se dál nechají vozit lidmi, které znají, jen si je budou moci přivolat snadněji prostřednictvím aplikace. A navíc dopředu vědí, kolik za cestu zaplatí, protože cenu stanovuje aplikace,“ vysvětluje Dvořák.

V každém ze zmiňovaných měst Bolt zpočátku spolupracuje pouze s místním partnerem, tedy taxislužbou nebo skupinou jednotlivců. „Partneři v těchto menších městech neplatí společnosti Bolt žádný poplatek a získají přístup k naší aplikaci pro objednávání jízd, která jim umožní získávat nové klienty,“ doplňuje Dvořák s tím, že aplikace je ale otevřená pro registraci i dalším řidičům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například v Novém Jičíně si Bolt vybral za partnera společnost M&D Taxi. „Digitalizace procesů objednávání jízd je budoucností naší branže, zákazníci jednoduché objednávání přes chytrý telefon stále větší měrou očekávají,“ pochvalují si Dan Beránek a Milan Veřmiřovský, majitelé firmy.

„Mezi výhody platformy Bolt patří například okolnost, že cenu jízdy stanovuje aplikace. To ulehčuje práci nám, řidičům, a cestující dopředu ví, kolik za jízdu zaplatí. V důsledku pandemie u nás v Karlových Varech taxikářům výrazně ubylo zakázek, díky aplikaci Bolt se ale okruh našich potenciálních zákazníků rozšiřuje i o ty, kteří dosud služeb klasických taxi příliš nevyužívali,“ popisuje Lukáš Motl, majitel taxislužby v Karlových Varech.

Jak Bolt uvedl pro CzechCrunch, provoz služby výrazně zasáhla pandemie a během lockdownu v loňském březnu se počet jízd na platformě snížil o 80 procent ve srovnání s dobou před vypuknutím koronavirové situace, zejména kvůli velkému omezení mobility Pražanů. S každým dalším lockdownem pak byl pokles jízd méně dramatický, v letošním březnu už Bolt s počtem jízd dosáhl 75 procent objemu předpandemického období.

Tesla má za sebou rekordní kvartál. Vydělala 438 milionů dolarů, téměř čtvrtinu zisku tvoří prodej bitcoinů

Filip HouskaFilip Houska

0x0-model3_02

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

I když situace na automobilovém trhu není kvůli nedostatku čipů úplně příznivá, zdá se, že na byznys Tesly nemá zvlášť zásadní vliv. Výrobce elektromobilů pod vedením Elona Muska totiž zažil další rekordní čtvrtletí, během kterého dosáhl čistého zisku 438 milionů dolarů (9,3 miliardy korun) a má za sebou vůbec nejlepší vstup do nového roku ve své historii.

Vedle rekordního zisku, který je o 168 milionů dolarů vyšší než v předchozím čtvrtletí, může být Tesla spokojená i se svými tržbami. Za poslední tři měsíce utržila 10,4 miliardy dolarů (222,5 miliardy korun), což je sice o 355 milionů dolarů méně ve srovnání s posledním loňským čtvrtletím, ale meziročně jde o zhruba dvojnásobné množství. První čtvrtletí přitom bývá tradičně spíše slabší.

Zisk na jednu akcii činil 93 centů oproti 73 centům, které předpokládali analytici. Přesto se však cena akcií, která se po pondělním obchodování zastavila na 738 dolarech za kus, po uzavření trhů o pár procent propadla. Tržní hodnota Tesly se dál pohybuje nad hranicí 700 miliard dolarů a stále je tak s přehledem nejhodnotnější automobilkou, Toyota na ni ztrácí kolem 500 miliard dolarů.

Šéf Tesly Elon Musk

Tesla může za tyto výsledky děkovat v první řadě zvýšenému zájmu o její vozy, které vyrábí a doručuje v úctyhodném tempu. Jak jsme psali před pár týdny, za první letošní kvartál vyrobila přes 180 tisíc aut a zákazníkům jich doručila ještě o pět tisíc více. To přesahuje stoprocentní růst oproti prvnímu kvartálu v roce 2020, kdy dodala 88 tisíc vozidel.

Na plné obrátky jela hlavně její továrna v čínské Šanghaji, která před několika měsíci začala vyrábět i nejnovější elektromobil Tesly, Model Y. Spolu s ním se velmi dobře dařilo i Modelu 3, přičemž dohromady jich bylo za letošní první čtvrtletí doručeno 182 780. Naopak za uplynulý kvartál nevyrobila žádný Model X ani Model S.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě tato auta totiž čekají na nové interiéry a další vylepšení, které Tesla ukázala v lednu a měla by je začít v dohledné době vyrábět. Muskova automobilka ale bude muset zvyšovat své výrobní kapacity především v Číně, jelikož továrna v Kalifornii už narazila na svůj strop. Investory však během ohlášení výsledku uklidnila i tím, že do konce roku začne výrobu také nedaleko Berlína, kde nyní staví další továrnu.

Pomoci by mělo rovněž zázemí v texaském Austinu, které už Tesla rovněž začíná pro výrobu svých elektromobilů vybavovat. Elon Musk věří, že auta z tamních linek budou sjíždět ještě letos. Předpoklady analytiků na Wall Street jsou takové, že firma za letošní rok doručí okolo 800 tisíc vozů, avšak není vyloučeno, že Tesla tuto metu překoná, pokud se ji podaří výrobu dostatečně naškálovat. Zájem o její vozy je evidentně stále vysoký.

Sázka na bitcoiny a emisní kredity

Stejně jako v předchozím čtvrtletí i během tohoto se na úspěchu Tesly podepsaly emisní kredity, respektive jejich prodeje ostatním automobilkám, které se za ně „vykupují“ v případě, že jejich flotily papírově nesplňují přísné emisní normy. Elektrická automobilka sdělila, že jich prodala rekordní množství v hodnotě 518 milionů dolarů.

Podle této částky je zřejmé, že by se Tesla umístila v červených čísel, kdyby je nenabízela, a někteří investoři včetně příznivců automobilky stále čekají na moment, kdy by se byla schopna překlopit do zisku na základě produktů, které reálně prodá. Tesla však růst uhlíkových kreditů prezentuje jako pozitivní aspekt své strategie.

Stále klíčovější roli hraje v aktuálním fungování Tesly i bitcoin. Není tomu tak dávno, co tuto kryptoměnu nakoupila v hodnotě 1,5 miliardy dolarů, přičemž koncem března oznámila, že ji bude přijímat pro nákupy svých aut. Teď firma sdělila, že za uplynulé čtvrtletí zhruba desetinu svých bitcoinů prodala za 242 milionů dolarů a vydělala na tom 101 milionů dolarů.

tesla-nove-interiery2

Foto: Tesla

Dominantou nového interiéru v Tesla Model S a X je velká obrazovka

Jak během hovoru s investory potvrdil finanční ředitel Tesly Zack Kirkhorn, tento prodej se uskutečnil koncem března. Firma má navíc v plánu s bitcoiny pokračovat a aktuálně má portfolio jejích „digitálních assetů“, které jsou podle všeho tvořeny jen bitcoiny, hodnotu 1,3 miliardy dolarů. Tesla v kryptoměnách vidí dobré úložiště svého jmění, jež může v případě potřeby jednoduše „vybrat“, ale zároveň může nabývat na hodnotě.

Tesla tak nadále pokračuje ve své úspěšné jízdě, kterou započala především v minulém roce, kdy se poprvé ve všech čtyřech čtvrtletích umístila v zisku. Dohromady tehdy vydělala okolo 721 milionů dolarů (15,5 miliardy korun) a dokázala dosáhnout na 31,5 miliardy dolarů (677 miliard korun) v tržbách.

Tým pod taktovkou Elona Muska má ale před sebou ještě spoustu práce. Konkrétně jde o zmíněné plány s Modelem S, který projde výraznou inovací, v rámci níž dostane horizontální středový displej ve stylu Modelu 3 i nový, futuristický volant jako v Roadsteru. Přepracován bude i Model X.

Vedle aut se ovšem nesmí zapomenout ani na energetický byznys Tesly. Firma během uplynulého čtvrtletí nasadila solární panely a střešní desky s celkovým výkonem 92 MW, tedy nejvíce za poslední dva roky, přičemž tržby v oblasti skladování energie a solárních technologií se zastavily na hranici 494 milionů dolarů.