Porsche přichází s druhým čistě elektrickým modelem. Nový Macan je SUV se silou až 640 koní

Po Taycanu přichází Porsche s dalším krůčkem k elektromobilitě. Tentokrát však sáhlo do zaběhlého repertoáru a volty nabilo SUV Macan.

porsche-macan4-min

Foto: Porsche

Nový elektrický Macan

0Zobrazit komentáře

S modelem Taycan Porsche pochopilo, že elektromobilita je něco, čeho se rozhodně bát nemusí, a proto nyní přichází druhý model čistě na baterie. Elektrifikovaná verze SUV Macan i přes svou velikost staví především na zážitku z rychlé jízdy a plného vychutnání potenciálu bezemisního pohonu. Porsche jej totiž označuje za nejsportovnější model v segmentu.

Německá automobilka má za sebou velkolepou premiéru nové varianty svého populárního SUV, které nabízí od roku 2014. Za tu dobu si vůz prošel několika omlazeními a inovacemi, ovšem nyní přichází ta vůbec nejzásadnější. Právě Macan byl totiž vybrán, aby se stal druhým čistě elektrickým modelem Porsche.

S Taycanem, tedy prvním elektromobilem značky, si továrna potvrdila, že elektromobilita v jejím podání dokáže zákazníky oslovit. O model je dokonce větší zájem než o legendární 911. Proto nebyl důvod s příchodem dalšího elektrického auta otálet.

Jak již bývá u Porsche zvykem, z designového hlediska přináší druhá generace Macanu spíše evoluci než revoluci. Designéři moc dobře vědí, že fungující věci není potřeba měnit od podlahy. Nadčasový design Porsche funguje stejně dobře dnes jako před lety. Nový Macan je tak určitou fúzí mezi klasickou spalovací verzí a modelem Taycan, čemuž nahrávají především přední světlomety s charakteristickým světelným podpisem.

Nemusí nás proto ani tolik mrzet, že Porsche nedokázalo podobu Macanu uhlídat až do momentu oficiální premiéry a celý svět si jej mohl prohlédnout již o pár hodin dříve díky sérii několika uniklých snímků.

Další změny jsou dílčí, byť ve výsledku celkový obraz Macanu opět lehce přetvářejí. Byly provedeny především ve jménu co možná největší aerodynamičnosti modelu. Když chcete velké a těžké SUV nazývat sportovním vozem, je důležité řešit každý milimetr karoserie. Celkový součinitel odporu vzduchu tak nakonec činí 0,25, což je hodnota na tak velký auťák opravdu úctyhodná. Pro porovnání – u podstatně nižšího Taycanu tato hodnota činí 0,22.

Novinka přichází ve dvou verzích. Tou první je Macan 4 s výkonem 402 koňských sil, výkonnější verze Macan Turbo S pak nabídne výkon 630 koňských sil, což je už pořádná porce síly. Ne nadarmo proto Porsche svou novinku označuje za vůbec nejvýkonnější vůz v segmentu sportovních SUV.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Duší vozu je nová 800voltová architektura, kterou automobilka vyvíjela ve spolupráci s Audi, jež na ní postaví modely Audi A6 a Q6 EV. Ukrývá baterii o kapacitě 95 kWh, kterou by mělo být možné nabíjet až 270 kW za využití 800V DC nabíječky. Pokud se vůz píchne na 400voltovou nabíječku, tok energie se rozdělí a paralelně nabíjí obě poloviny baterie, což výrazně šetří čas nabíjení.

Macan 4 by měl být schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, v Turbo verzi dokonce za 3,3 sekundy. Nutno podotknout, že avizovaný nejvyšší výkon platí pouze s aktivovaným overboostem, který je k dispozici pouze na omezenou dobu. Nejvyšší rychlosti, kterých jsou jednotlivé verze vozu schopny dosáhnout, jsou 218, respektive 259 km/h.

Aby řidič při tak vysokých rychlostech zvládal projíždět zatáčkami bez mrknutí oka, vybavilo Porsche Macan funkcí natáčení zadních kol, která se mohou vychýlit až o pět stupňů. Vychýlení pomáhá při manévrování v nižších rychlostech a podporuje stabilitu a manévrovatelnost v rychlostech vyšších.

porsche-macan5-min

Foto: Porsche

Interiér Macanu

O maximální pohodlí během jízdy se stará i interiér, jehož uspořádání a celkové vzezření jsou známé z modelů Cayenne a Panamera třetí generace. V nabídce je digitální přístrojový štít se zakřiveným displejem a velká obrazovka s nejnovější verzí informačního a zábavního systému. Jeho součástí jsou samozřejmě i aplikace jako Spotify či YouTube, ale i funkce lepšího plánování trasy v navigaci se zastávkami určenými k nabíjení.

Za příplatek je možné přidat ještě jednu obrazovku i před spolujezdce, aby se nenudil opravdu nikdo z posádky. Řidič může navíc přihodit i head-up displej s rozšířenou realitou. Porsche však myslelo i na milovníky poctivého kusu plastu a železa, kteří zde najdou fyzické ovladače i volič nastavování hlasitosti.

A za kolik bude všechna tahle paráda dostupná? Cena Macanu 4 odstartuje na částce 2 225 735 korun, za Turbo verzi pak zájemce zaplatí 3 059 092 korun. Pro připomenutí, cena elektrického Taycanu startuje na částce 2 459 597 korun.

Slabší, než se čekalo. Tesla zveřejnila finanční výsledky a plán vyrábět nový dostupný model

Tesla si za poslední kvartál nevedla z hlediska tržeb tak dobře, jak se očekávalo. A letošní rok to podle Elona Muska moc nezlepší.

redwood

Foto: Tesla

Již dříve představená skica kompaktní novinky od Tesly

0Zobrazit komentáře

Poté, co na začátku měsíce zveřejnila čísla týkající se výroby a dodávek, nyní Tesla předvedla, jak se jí dařilo i z finančního hlediska. A přestože se jí za loňský rok povedlo zlomit další výrobní rekord, z pohledu tržeb to tak slavné nebylo. Ty z prodejů vozidel v posledním kvartálu meziročně vzrostly jen o jedno procento a sám Elon Musk připustil, že letošní rok může přinést zpomalení tempa růstu. Navnadil však na příchod zcela nového a dostupného elektromobilu v roce 2025.

Tesle se v loňském roce podařilo vyrobit rekordní počet vozidel, což ovšem nutně neznamená i rekordní tržby. Automobilka totiž přistoupila k dramatickému zlevňování, aby podpořila prodeje. To se podařilo a za celý loňský rok dodala o 38 procent více vozů než v roce 2022. Přesto v posledním kvartálu poprvé ztratila prvenství z pohledu celosvětových prodejů elektromobilů, když ji předstihl čínský konkurent BYD. Jak se to všechno promítlo do účetnictví, představil Elon Musk na středeční akci věnované finančním výsledkům automobilky za poslední kvartál a celkovým výsledkům za rok 2023.

Z nich je patrné, že Tesla na konci roku zaostala za očekáváním analytiků, kdy celkové tržby v posledním kvartále meziročně vzrostly o 3 procenta na 25,17 miliardy dolarů (573 miliard korun), přičemž odhady hovořily o částce téměř o půl miliardy dolarů vyšší. Z této sumy získala Tesla 21,5 miliardy dolarů (491 miliard korun) prodejem vozidel, u kterého meziroční růst dosáhl jediného procenta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z pohledu celého roku se Tesle podařilo dosáhnout tržeb ve výši 96,8 miliardy dolarů (2,21 bilionu korun), což je meziroční růst o 19 procent. Přímo v automotive sektoru vyrostla o 15 procent na 82,5 miliardy dolarů (1,88 bilionu korun). Jenže celkový hrubý zisk meziročně klesl o 15 procent na 17,7 miliardy dolarů (404 miliard korun). Na tyto výsledky zareagovala i hodnota akcií, které se propadly o 6 procent na současných 207 dolarů za kus (4 724 korun). Celková hodnota automobilky tak přesahuje částku 650 miliard dolarů (14,8 bilionu korun).

Co Teslu čeká

Středeční večer ale nebyl jen o číslech. Padlo také několik zajímavých informací, které se týkaly vyhlídek na letošní a příští rok. Elon Musk varoval před možným snížením tempa růstu, dokonce zmínil, že by mohlo být „výrazné“. Zároveň však oznámil plán začít v roce 2025 s produkcí zcela nového modelu, který by měl být zástupcem nové generace vozů Tesla.

Konkrétnější detaily prozatím nejsou známy, podle některých zdrojů by se však mělo jednat o kompaktní crossover v ceně pohybující se okolo 25 tisíc dolarů, což by odpovídalo asi 570 tisícům korun. Tesla by chtěla model, se kterým je spojováno jméno Redwood, začít vyrábět koncem příštího roku. Měl by to být pro ni způsob, jak lépe konkurovat právě čínskému BYDu.

dalle-2024-01-25-07-05-27-design-a-possible-compact-crossover-vehicle-by-tesla-in-red-color-the-image-should-depict-a-sleek-futuristic-design-typical-of-tesla-cars-with-smoo

Foto: CzechCruch/Dall-E

Možná podoba nového modelu, jak si jej představuje umělá inteligence

Musk byl také dotázán na výrobní roadmapu humanoidního robota jménem Optimus. Zde ovšem nejbohatší muž světa, jehož jmění Bloomberg odhaduje na 216 miliard dolarů (4,9 bilionu korun), odmítl být konkrétnější. Řekl jen, že Optimus má potenciál překročit hodnotu všeho ostatního a že by určitý počet jeho jednotek Tesla mohla dodat již v příštím roce. Připomeňme, že výdaje společnosti na výzkum a vývoj byly jen za poslední čtvrtletí loňského roku 1,1 miliardy dolarů (25 miliard korun).

V neposlední řadě přišla řeč také na nový Cybertruck, futuristický pick-up, který Tesla začala dodávat koncem loňského listopadu. Jeho výrobu označila za velmi složitou, přičemž výrobní kapacita by se měla pohybovat okolo 125 tisíc kusů za rok. Musk pak oznámil, že by se společnost chtěla dostat na 250 tisíc kusů Cybertrucku ročně, přesný časový rámec, kdy by se mohlo podařit tohoto tempa dosáhnout, ale neuvedl.