Postavil jsem iracionální extrém, který motivuje k udržitelnosti, říká autor soběstačného domu Pavel Podruh

podruh-czechcrunch-onlajn

Foto: CzechCrunch

Pavel Podruh, autor projektu Český soběstačný dům, na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Udržitelnost se stává jedním z největších témat současnosti a trochou do mlýna může přispět každý z nás, například nakládáním s energiemi. O tom, jak náročné je vybudovat energeticky zcela udržitelný domov, ví své i Pavel Podruh, zakladatel projektu Český soběstačný dům. Mladý inovátor hledá alternativní cesty propojování udržitelné energetiky a bydlení, čehož je důkazem zcela soběstačný dům, který buduje nedaleko Českého Krumlova.

Nápad postavit dům, který není připojen na sítě, přišel během cestování. Na konci světa, kam nevedl jediný kabel ani trubka, se Pavel Podruh dostal na místo, kde vše pohánělo pouze slunce, což jej motivovalo studovat principy výroby a distribuce elektřiny. „To by se podle mě mělo studovat na druhém stupni základní školy, protože na elektřině stojí demokracie i celá naše společnost, což si málokdo uvědomujeme,“ vysvětluje.

Projekt, do kterého se na základě svých zjištění pustil a za který byl i zařazen do žebříčku Innovators 20, označuje za velkou výzvu. Ne ovšem po technické či vývojové stránce, které nicméně i tak označuje za vzrušující a fascinující, ale především z hlediska administrativy. Tuzemské úřady totiž nepočítají s tím, že by měl někdo vůbec zájem žít zcela mimo běžné inženýrské sítě.

Podruh poukazuje na to, že jeho dílo je spíše extrém, který není v našich podmínkách racionální. Je jakýmsi úmyslným manifestem, jenž má do společnosti vysílat signál, že k otázce energií lze i v tuzemských podmínkách přistupovat alternativně. Podruhovým cílem je motivovat a třeba i popostrčit ty, kteří se chtějí z běžného systému získávání energie alespoň částečně vymanit a více svůj život spojit s udržitelností, která byla hlavním tématem poslední konference CzechCrunch Onlajn.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelné budoucnosti mluvil i Pavel Podruh, zakladatel projektu Český soběstačný dům.

„Obnovitelné zdroje dnes reálně zažívají obrovský pushback ze strany konzervativní části energetiky, kterou je uhlí. V České republice se z něj stále vyrábí 50 % elektrické energie. Když si doma rozsvítíte, tak polovinu roku žárovka běží na uhlí,“ poukazuje Pavel Podruh na zásadní problém současnosti.

„Jenže uhlí bude postupem času ubývat, ale posledních pár let je potřeba vše pořádně vytěžit. A tím pádem se ještě stále zákulisně silně blokuje legislativa, která by pomáhala zefektivňovat udržitelné zdroje. Ve finále by proto pro efektivnější využívání slunce stačilo pouze liberalizovat legislativu,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S tím ovšem souvisí postupné zvedání ceny elektřiny, která bude v přímé úměře následovat zvedající se cenu uhlí. Proto se podle Pavla Podruha začne v budoucnu stále více lidí ohlížet po možnostech, jak získávat energii vlastní cestou. Třeba právě skrze solární panely, které lze dnes instalovat nejen na rodinné domy, ale třeba i na ty panelové či bytovky.

Majitelé objektů budou tedy častěji kombinovat současné způsoby získávání energie od dodavatelů s určitou vlastní alternativní cestou. A jako inspirace má sloužit právě projekt Český soběstačný dům. Veškeré poznatky učiněné nejen při realizaci domu nedaleko Českého Krumlova jsou totiž publikovány zdarma a pro všechny. Všechny zájemce Pavel Podruh zve i přímo do domu, aby si mohli sami zažít pocit, jaké to je fungovat s energií získanou pouze ze slunce.

pavel-podruh3

Foto: Český soběstačný dům

Rozpracovaný Český soběstačný dům

***

Jak těžké je s hospodařit se sluneční energií v reálných domácích podmínkách? Jak finančně náročné je takovou energii začít získávat na vlastní pěst? A jakou další technologii Pavel Podruh a jeho partneři při svém bádání stvořili? To si můžete poslechnout v záznamu konference CzechCrunch Onlajn, tentokrát na téma udržitelné budoucnosti. Na ní vystoupili například také Petr Pavlík z Rohlík.cz, Pavel Milan Černý z ekologického e-shopu Econea, Cyril Klepek z projektu Cyrkl, Hana Fořtová z Frusacku a další.

Partnerem pátého CzechCrunch Onlajnu je online supermarket Rohlik.cz, pro který je udržitelnost zásadním tématem, a to včetně kompenzace uhlíkové stopy u vlastních značek produktů nebo zapojení elektromobilů do rozvozu potravin.

Udržitelný byznys roku ’21

Pokud vás zajímá téma udržitelnosti, podívejte se na náš speciál Udržitelný byznys roku ’21, kde jsme vybrali desítku firem, které berou udržitelnost jako klíčovou součást svého podnikání. Celý žebříček najdete zde.

udrzitelny-byznyscc

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku

Rohlík začíná mazat uhlíkovou stopu svých mléčných produktů. Za jeden rok musí vysadit přes dva tisíce stromů

rohlik-cupr-pavlik

Foto: Rohlik.cz/CzechCrunch

Zakladatel Rohlik.cz a skupinový CEO Tomáš Čupr a šéf českého Rohlik.cz Petr Pavlík

0Zobrazit komentáře

Dostat vlastní mléčné výrobky mezi nejprodávanější sortiment, a ještě kompenzovat jejich veškerou uhlíkovou stopu skrze udržitelné projekty – tak zní plán Rohlíku s jeho novou značkou Miil. Udržitelná strategie pomůže největšímu tuzemskému online supermarketu v nejbližší době ušetřit stovky tun oxidu uhličitého a přispěje k výsadbě tisíců stromů, případně podpoří další projekty schopné kompenzovat uhlíkovou stopu produktů.

Ekologie a udržitelnost se stávají pro obchodníky stále důležitějším tématem. Platí to i pro Rohlik.cz, což ostatně potvrdil na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn Petr Pavlík, šéf tuzemského zastoupení značky. Mezi poslední projekty, kterými Rohlík reaguje na zvyšující se poptávku po ekologicky udržitelných výrobcích, je značka Miil, v rámci níž nabízí ekologicky odpovědné mléčné produkty.

Že je o podobné zboží zájem, dosvědčuje i fakt, že za dva měsíce prodejů patří položky nabízené pod touto značkou mezi nejoblíbenější sortiment. Vedle České republiky jsou dostupné také v Maďarsku a Rakousku a Rohlík ji plánuje nabízet také v Německu, kam vstoupí v následujících měsících. Také by ji chtěl dostat mezi tři nejprodávanější produkty v dané kategorii.

K tomu má napomoci maximální transparentnost, díky které je zákazníkovi nabízen takový výrobek, u kterého má jistotu, že uhlíková stopa, kterou za sebou produkt zanechává, bude náležitě kompenzována. Proto se Rohlík spojil s organizací CI2, která pro každý z 31 druhů mléčných výrobků, které jsou pod značkou nabízeny, vypočítala uhlíkovou stopu.

miil-rohlik

Foto: Rohlik.cz

Privátní značka mléčných produktů Miil od Rohlik.cz

„Již dlouho se diskutuje srovnání emisní zátěže centralizované dopravy produktů v porovnání s individuálními cestami do obchodních center. Proto bylo výzvou spočítat uhlíkovou stopu výrobků Miil a podívat se zblízka na její strukturu u jednotlivých produktů,“ komentuje tuto úlohu ředitel organizace CI2 Josef Novák.

„Vydali jsme se cestou transparentnosti, údaj o uhlíkové stopě najdou zákazníci na každé kartě produktu Miil na webu Rohlíku,“ doplňuje jeho slova komerční ředitel Rohlik Group Olin Novák. Díky výpočtu uhlíkové stopy Rohlík zná přesnou zátěž produktů a může si lehce spočítat potřebnou kompenzaci.

Té chce dosáhnout podporou různých zelených projektů, přičemž prvním z nich se stalo zvelebení cyklostezky pod Vlčnovskými búdami na jižní Moravě. Rohlík zde nechá vysázet 47 stromů, které pozitivně ovlivní klima, přispějí k zadržování vody v krajině a zlepší biodiverzitu i estetickou hodnotu lokality.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prozatím se jedná o první krůček, který pomůže kompenzovat dosavadní dvouměsíční fungování značky. Pro Rohlík tím ale startuje běh na dlouhou trať. „Do konce roku si umíme představit, že vzhledem k počtu prodaných produktů se dostaneme na číslo 2 000 a více vysazených stromů,“ uvádí pro CzechCrunch Olin Novák potřebný objem výsadby pro vynahrazení uhlíkové stopy, kterou za sebou zanechá roční produkce výrobků značky Miil.

Stromy ovšem nemusí být jediným způsobem kompenzace. Rohlík v současné době spouští výzvu, v rámci které hledá české projekty, jež by mu s podobnými aktivitami pomohly. Ke spolupráci byla opět přizvána CI2, jež bude přihlášené účastníky hodnotit. Přihlásit se přitom může v podstatě kdokoliv. „Projekty finančně podpoříme a zaštítíme tak jejich provedení v praxi,“ komentuje CEO Rohlíku Petr Pavlík.

jakub-havrlant-rockaway

Přečtěte si takéČeské Rockaway kupuje německý online supermarket BringmeisterRockaway kupuje německý online supermarket Bringmeister. V Mnichově se utká i s Rohlíkem

Mezi další iniciativy, díky kterým se Rohlík snaží na planetě zanechávat menší ekologickou stopu, patří například rozvážky nákupů vozy poháněnými elektřinou či CNG, popřípadě projekty jako Otoč obal, který umožňuje nakupování některých druhů sortimentu ve vratných obalech.

Cílem Rohlíku je do budoucna řešit uhlíkovou stopu nejen u produktů značky Miil, ale v podobně ekologickém duchu přistupovat i k jiným značkám. Ve finále by se podle Olina Nováka online obchod rád stal zcela uhlíkově neutrální společností, k tomuto cíli se ovšem chce dostat prostřednictvím menších udržitelných kroků.