Jeden bambusový kartáček nic neřeší. Podle Černého z e-shopu Econea je k udržitelnosti potřeba vzdělávat

Filip HouskaFilip Houska

econea-cco

Foto: CzechCrunch

Pavel Milan Černý z e-shopu Econea na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Ekologické, udržitelné, biodegradabilní, maximálně šetrné k přírodě. Ve firmách je dnes trendy fungovat v souladu s přírodou, ale rozhodně není pravidlem, že výrobci těchto hlášek vždy dostojí. Mnohdy jsou jen nafouknutým marketingem, který po zjištění složení produktu splaskne. To ale není případ českého e-shopu Econea, který byl udržitelný v době, kdy to ještě nebylo in, a přes svůj přístup inspiruje i ostatní.

„Udržitelnost jako pojem je často spojována se životním prostředím, ale mít udržitelný byznys, to je mnohem širší.“ Těmito slovy odstartoval spoluzakladatel e-shopu Econea Pavel Milan Černý svůj zhruba patnáctiminutový výstup na konferenci CzechCrunch Onlajn, kde jsme se právě udržitelnému byznysu spolu s ostatními hosty věnovali. A dodal, že rozhodně nejde jen o nabízený produkt.

Udržitelnost by se totiž měla v byznysové rovině ideálně propisovat do celé řady firemních oblastí. Od sortimentu přes provoz, ekonomické nastavení, firemní kulturu, vztahy vůči dodavatelům a odběratelům až po kanceláře a mindset zaměstnanců. A právě o to se Econea už téměř osm let snaží. „Nepreferujeme krátkodobý zisk nad dlouhodobým přínosem,“ doplňuje Černý.

Ačkoliv Econea nabízí výhradně ekologické produkty, které musely projít přísnými kritérii, zda opravdu ekologické jsou, Černý vidí smysl v byznysové udržitelnosti mnohem komplexněji. Jak na CzechCrunch Onlajnu vysvětluje, přemýšlí nad tím jako nad obráceným hodnotovým trojúhelníkem, přičemž každý ze tří segmentů zastupuje něco jiného.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelné budoucnosti mluvil i Pavel Milan Černý, spoluzakladatel e-shopu s ekologickými produkty Econea.

Tou nejmenší částí je zmíněný provoz, u kterého Econea vidí mimo jiné největší negativní dopad na planetu. „Tím, že jsme e-shop, posíláme tisíce balíků měsíčně. Snažíme se ale dělat vše pro to, abychom i v tomto ohledu byli maximálně ekologičtí,“ zmiňuje spoluzakladatel obchodu a naráží na fakt, že si doteď nekoupili téměř žádnou krabici.

Naopak spolupracují s firmou, díky které mohou své produkty balit do recyklovaných krabic, jež oblepují cenově dražšími, ale šetrnějšími papírovými lepicími páskami. „Pro výplně také nepoužíváme žádné plasty. Chceme ideálně znovupoužít vše, co můžeme,“ doplňuje Černý a jen tak mimoděk dodává, že využívají pouze 100% zelenou energii a třídí odpady na jedenáct druhů.

Podle jeho propočtů každým rokem zachrání až 100 tisíc krabic, jež se nemusí znovu vyrábět, a až pět tun neplastových výplní. Tím ostatně poukazuje na to, že i malá firma může mít relativně velký vliv. Vždy je ale nutné, aby záměr pochopili i zákazníci – bez nich byznys fungovat nedokáže.

Proto se jim Econea snaží nabízet jen ověřené produkty, kde nejsou ekologické hlášky jen pro marketing, a zároveň se pokouší o edukaci a inspiraci. Prakticky tak jde o dva směry – vzhledem k tomu, že Econea dle slov Černého dělá při výběru každého produktu důkladný průzkum a pracuje i se seznamem zakázaných látek, které se v sortimentu nesmí objevit, mohou mít zákazníci jistotu, že na e-shopu nakoupí „správně“.

Mnohem důležitější část, kterou Econea reflektuje i ve svém hodnotovém trojúhelníku, je však vzdělávání. Ukázat lidem, proč být uvědomělejší k životnímu prostředí a jak toho docílit. „Koupit si jeden bambusový kartáček nebo přírodní gel na nádobí je fajn, ale nemá to takový vliv. To, co velký vliv naopak má, je posun paradigmatu a uvědomění si, že nejsme odděleni od světa kolem,“ objasňuje Černý.

***

Čím je dobré začít a co má výraznější dopad na Zemi? O co je na e-shopu Econea největší zájem a proč se chtějí stát průvodcem pro udržitelný život? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o udržitelné budoucnosti, kde vedle Pavla Milana Černého vystoupili i Petr Pavlík z Rohlíku, Hana Fořtová z Frusacku nebo Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti.

Partnerem pátého CzechCrunch Onlajnu je online supermarket Rohlik.cz, pro který je udržitelnost zásadním tématem, a to včetně kompenzace uhlíkové stopy u vlastních značek produktů nebo zapojení elektromobilů do rozvozu potravin.

Udržitelný byznys roku ’21

Pokud vás zajímá téma udržitelnosti, podívejte se na náš speciál Udržitelný byznys roku ’21, kde jsme vybrali desítku firem, které berou udržitelnost jako klíčovou součást svého podnikání. Celý žebříček najdete zde.

udrzitelny-byznyscc

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku