Postavil soběstačný dům, který mu změnil život. Teď získané zkušenosti předává dál v nové knize

Pavel Podruh se pustil do budování zcela soběstačného domu kousek od Lipna. Nakonec se vše povedlo a nyní své dobrodružství popisuje v knize.

sobestacnak

Foto: Český soběstačný dům

Kniha o projektu Český soběstačný dům

2Zobrazit komentáře

Na louce ve svahu pod lesem, kde široko daleko není nic, stojí dům. Vede k němu jen polňačka a nic víc. Žádné kabely, žádné potrubí ani jiné sítě. Přesto dokáže svým obyvatelům nabídnout vše, co potřebují ke komfortnímu životu: teplou vodu, světlo, elektřinu. Není to však klasický rodinný dům. Je tak trochu laboratoří, ve které Pavel Podruh testuje, zda se dá i v České republice žít zcela soběstačně. Své poznatky před nedávnem extrahoval do knihy, která se může stát užitečnou rukovětí pro každého, kdo by si chtěl takový dům také postavit.

Pavel Podruh má na svém kontě celou řadu úspěchů v zdánlivě nesourodých oblastech. Se svou kapelou získal cenu Anděl, pro Plzeňský Prazdroj vymyslel koncepci piva Excelent 11° a díky zvolení za jednoho z nejvýjimečnějších mladých inovátorů světa se dostal až na japonský císařský dvůr.

Této cti se mu dostalo díky projektu Český soběstačný dům, ve kterém hledal a stále hledá limity off-grid řešení rodinného domu, tedy domu zcela nezávislého na veřejných energetických sítích, postaveného v podnebném pásu České republiky. Celý příběh, peripetie a poznatky, které na své cestě získal, nedávno zhmotnil v knize, již sepsal spolu s Radkem Váňou z Idealabu.

Ta je inspirativním čtením pro všechny, kdo staví, chtějí stavět nebo jsou jen fanoušky hledání alternativních cest životem. Provází jednotlivými etapami vzniku domu od architektury přes útrapy při vyřizování stavebního povolení až po stavbu jako takovou, její jednotlivé komponenty, řešení získávání energie, vody i vytápění. Nechybí však ani vhled do soukromí Pavla Podruha, kterému projekt doslova změnil život, protože díky němu potkal svou současnou ženu. Patří do ní ale i příběhy osob, jejichž život s ideou Českého soběstačného domu souzní, mezi nimi je například i Jan Staněk, známý coby ElectroDad.

Off-grid dům kousek za Lipnem

Vše začalo v roce 2016, kdy Podruh vylepoval po českých vysokých školách plakátky upozorňující na jeho novou studentskou soutěž. Týkala se výstavby dvou off-grid domků na pozemku kousek od lipenské přehrady. Tak se Podruh setkal s Vojtěchem Lichým, který se svým návrhem i přes značnou konkurenci zvítězil.

pavel-podruh1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Pavel Podruh

Formou rozhovoru v knize Vojtěch Lichý odkrývá celý proces vzniku návrhu domu – místo původně plánovaných dvou nakonec vznikl jen jeden – i důvody jednotlivých stavebních a materiálových řešení. Vysvětluje například, proč se rozhodl navrhnout v podstatě celé prosklené přízemí, díky němuž se dům maximálně otevírá výhledům do okolí, ale zároveň mu umožňuje pracovat s teplem ze slunečních paprsků, jež celé přízemí zalévají. Z rozhovoru také člověk získá informace, jak nad domem, jeho umístěním a orientací vůbec přemýšlet, pokud chce, aby dokázal v maximální možné míře těžit z toho, co daný pozemek nabízí.

Vzhledem k tomu, že se Podruh rozhodl stavět ve volné přírodě, uprostřed ničeho a mimo veškeré sítě, bylo možná největší výzvou celého projektu získat stavební povolení, což trvalo čtyři roky. Ostatně sám inovátor v knize říká, že jeho zisk považuje za určitou šťastnou shodu okolností a nikdy by nic podobného v životě již nechtěl opakovat.

Cihly, soláry a kilowatty

Ač by se to dalo očekávat, Podruh nezačal budovat ani pasivní dům, ani dřevostavbu, byť původní debaty hovořily o lecčem, třeba i slaměném domu, domu pod zemí či domu vytištěném z plastového recyklátu s pomocí technologie 3D tisku. Nakonec byla na svahu vztyčena budova v nízkoenergetickém standardu, postavená z co nejtrvanlivějších materiálů. Podruh měl totiž od domu čtyři základní požadavky: tepelný, světelný a akustický komfort a k nim i kvalitu vzduchu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V dalších kapitolách popisuje, jak konkrétně musela být základová deska přizpůsobena velkému prosklení domu, z jakých typů cihel byly vystavěny obvodové zdi i vnitřní příčky. Zvlášť se věnuje stropům a střeše, jejíž celá jedna část byla kompletně osazena fotovoltaickými panely. Ostatně při navrhování domu byly panely alfou a omegou všeho, a dokonce i vůbec první věcí, kterou Podruh pro stavbu nakoupil.

V knize nechybí podrobný popis toho, které konkrétní panely pořídil a proč se rozhodl právě pro ně. Je v ní i vyprávění o tom, jak náročná byla jejich instalace, ale hlavně se skrz ně kniha dostává k tomu snad vůbec nejpodstatnějšímu obsahu, jímž je získávání a nakládání s energií.

Podruh stránku po stránce přesně rozepisuje, jak probíhal výpočet potřebné energie pro provoz domu. Popisuje celkovou architekturu a fungování postavené solární elektrárny, využívané bateriové uložiště, bezpečnostní systémy, rozvaděče a mnoho dalších technických detailů. Zároveň přidává cenu celého řešení ve výši 800 tisíc korun.

Nechybí grafy s množstvím vygenerované energie během jednotlivých měsíců i grafy s reálnou spotřebou domu a celá řada dalších údajů, které ilustrují schopnost domu nakládat se získanou energií. „Správná rovnováha počtu solárních panelů, kapacity baterie a celkového příkonu spotřebičů doopravdy zajistila, že Český soběstačný dům ode dne instalace DC rozvaděče nikdy nezůstal zcela bez energie,“ uvádí Podruh s tím, že to je také důvod, proč knihu o domě vydal až čtyři roky po dokončení stavby.

Chtěl si totiž všechny teorie a technická řešení pořádně prověřit reálným a intenzivním provozem domu. Výsledkem je, že stavba dokáže pokrýt vlastní výrobou celoroční spotřebu při velmi pohodlném komfortu uvnitř. Oproti běžným domácnostem nastává jediný rozdíl v období pozdního podzimu a zimy, kdy jsou některé dny, kdy je nutné více přemýšlet nad provozem domácnosti a činnosti jako například praní přesunout na energeticky výhodnější den. „Taková situace ale může nastat maximálně desetkrát do roka,“ píše Podruh.

Je třeba podotknout, že fotovoltaika se stará i o vytápění domu, kdy je skrze topné tyče ohřívána voda, která následně putuje do dvou otopných okruhů, a ještě se stará o průtokový ohřev vody. Podruh opět v jedné kapitole vysvětluje celý systém doplněný o peletový kotel a krbovou vložku.

V dalších kapitolách se čtenář dočte, jak dům získává vodu, jaké jsou v něm povrchy a materiály i jaké jsou záměry s realizací zahrady. V knize je dostupná celá řada QR kódů odkazujících na jednotlivé dokumentace a další technické informace, které může každý volně využít při realizaci vlastního řešení.

To byl ostatně další z cílů celého projektu – všechny získané zkušenosti a informace předat veřejnosti. Každý zájemce se dnes navíc může na Český soběstačný dům přijet podívat a třeba tu i strávit několik dní. Podruh se z něj rozhodl udělat místo, kde může každý přiložit ruku k dílu, ale hlavně v obklopení krásné přírody zjistit, že soběstačnost může mít mnoho podob.

Nádraží v Plzni září jako naleštěný diamant. Nově je tu obchodní pasáž a vrátilo se sem plzeňské pivo

Plzeňské nádraží se letos vrátilo k původní noblese, zároveň ale také uspokojuje potřeby moderního člověka.

Eliška NováEliška Nová

navrh-bez-nazvu-20

Foto: A8000

Plzeňské hlavní nádraží po rekonstrukci

0Zobrazit komentáře

Lidí, kteří využívají železniční dopravu, v Plzeňském kraji už třetí rok přibývá. Mohou za to hlavně nové vlaky, někde ale i nové nádraží. Po tříletých opravách se letos dokončila rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni. Vyšla na miliardu. Za tu se budova dostala do své původní novorenesanční a secesní podoby, takže září jako naleštěný diamant. Především se ale prostor uzpůsobil lidem.

Architekti z ateliéru A8000 letos zkraje roku ukázali zrekonstruované nádraží v Českých Budějovicích. Zhruba ve stejné době Správa železnic uspořádala i slavnostní otevření nádraží v Plzni, které je taky dílem tohoto ateliéru. Drobné práce ale pokračovaly. Nyní je tedy místní hlavní nádraží v plné kráse.

K oběma nádražím přistoupili architekti podobně –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jeho původní přednosti opět vystavěli na odiv, zároveň ale mysleli také na to, jak lidé nádraží v moderní době užívají. Nejvýraznější změna se tak odehrála v horní hale, ze které se nově stala v podstatě obchodní pasáž. Obchodní plochy narostly o 150 metrů čtverečních a lidé si tu při čekání na vlak mohou koupit knihy, květiny či drogistické zboží. Kromě toho jsou tu také asijské potraviny a pobočka KFC.

Další velká změna proběhla u pokladen. Zatímco dřív byli jednotliví prodejci rozprostřeni po celém nádraží, nyní je tu jedna centrální pokladna pro prodej jízdenek a zároveň informační centrum. Cestující si tak mohou koupit lístky od různých dopravců na jednom místě. Pokladny jsou vybavené černým pultem s minimalistickým designem.

„Největší důraz klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční,“ říká k tomu architekt A8000 Pavel Kvintus. V interiéru je novinkou sedací nábytek z litého materiálu, na podlahy architekti umístili repliku původní historické dlažby. Celý objekt má pak novou střechu a samozřejmě i fasádu. Do moderní doby pak patří také bezbariérové toalety. Jsou tu i nové systémy orientace pro nevidomé a sluchově postižené a celý prostor je monitorován bezpečnostními kamerami.

Hlavní myšlenkou, kterou chtěli architekti do projektu vložit, bylo propojení s městem. Přibyla tak restaurace se zahrádkou, která oživuje nevyužívaný prostor za nádražím. Je odsud výhled na vlaky, a to jak ze zahrádky, tak z interiéru –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ty jsou totiž propojeny celoprosklenými dveřmi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

mahr-2

Přečtěte si takéZakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchouZ Prahy do Mikulova a na zelenou. Zakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchou

Jinak se ale plzeňské nádraží vrátilo de facto do roku 1907, kdy bylo slavnostně otevřeno a stalo se tak dominantou centra západočeské metropole. „Historické části nádraží jsme renovovali s respektem, nové s použitím moderních materiálů, aby spolu staré a nové bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší,“ říká Kvintus.

Nádraží, které je od roku 2000 památkově chráněné, má tak znovu i původní barvy, které tu naposledy byly před padesáti lety. Nově tedy interiéru dominují odstíny šedé, bílé a krémové. Nádraží tím získalo zpátky svoji noblesu. Ještě jedna věc se přitom na plzeňském hlavním nádraží změnila. V nové restauraci Pivstro se čepuje Plzeňský Prazdroj, který pivo vaří asi jen tři sta metrů od nádraží. Lidé si tu u okénka mohou dát také jídlo, a to včetně rychlého občerstvení jako je sekaná v housce, hot dog nebo párky. Nová restaurace tak vrátila na plzeňské nádraží po dlouhé době Plzeň. V posledních letech se tu totiž točil pražský Staropramen.