Poštovní drony z Brna získaly přes milion na vývoj, chtějí požádat o výjimku pro létání ve městě

Společnost 3L Robotics plánuje na střechách budov vystavět síť helipadů, kam by drony létaly se zásilkami. Je součástí inkubátoru vesmírné ESA.

Iva BrejlováIva Brejlová

3L Robotics

Foto: 3L Robotics

Tým 3L Robotics, CEO Luboš Lněnička je čtvrtý zleva

0Zobrazit komentáře

Střecha budovy s označením I v brněnském areálu Vlněna ještě hotová není. Ani vizualizace nic zvláštního neprozrazují. Přesto se má právě na ní, ve výšce 61 metrů nad zemí, odehrávat budoucnost doručování zásilek. Alespoň tak tomu věří Luboš Lněnička, zakladatel a CEO společnosti 3L Robotics, která hodlá vytvořit na střechách budov síť helipadů neboli přistávacích ploch pro drony. Tak, aby právě ony samy, bez asistence lidí, mohly převážet zásilky.

3L Robotics představila svůj plán loni, teď oznámila spolupráci s firmou Honeywell a účast v inkubátoru Evropské kosmické agentury (ESA), který její rozvoj podpořil 50 tisíci eur (1,2 milionu korun). Peníze mají směřovat do patentu technologií i dalšího vývoje. „Projekt je důkazem toho, jaké možnosti nabízí spojení technologií pro vesmírný průmysl a dronových technologií na Zemi,“ věří Michal Kuneš, vedoucí inkubátoru ESA BIC.

Dronová pošta s názvem Drone Helipad má podle svého tvůrce potenciál změnit způsob, jakým probíhá doručování poslední míle, tedy závěrečných několik set metrů vedoucích k zákazníkovi. Drony se mají například zcela vyhnout dopravním zácpám. Létání, navádění k přistávacímu prostoru i přenechání balíčku systémům budovy by pak jednou bylo plně automatické. Pomocí technologií by se balíček dostal dovnitř budovy a třeba i na konkrétní patro k adresátovi.

Za projektem stojí inženýři z Vysokého učení technického v Brně, tým se už postaral o dokončení úvodních návrhů a ukázkového testu. Cílem je, aby helipadů byla celá síť – jen tak bude moct celý projekt ve velkém fungovat. Ostatně podobně, jako je pro provoz elektromobilů potřeba vybudovat infrastrukturu nabíjecích stanic.

Do vývoje se nyní zapojila také brněnská firma Honeywell, specialista mimo jiné na letecké technologie. Ta 3L Robotics pomáhá s tím, aby stroj dorazil přesně na dané místo. „Honeywell vyvíjí certifikovatelnou pozemní řídicí stanici, která pomůže ověřit dostupnost vertiportu (plochy určené k přistání a vzlet dronů pozn. red.) a povětrnostní podmínky pro let a také bude asistovat při letových operacích, včetně návratu na základnu,“ přibližuje Jan Beran ze společnosti Honeywell.

„Jsme přesvědčeni, že naše spolupráce změní způsob, jakým lidé dostávají své zásilky,“ doplňuje ho Lněnička.

Aby všechno fungovalo tak, jak má, je potřeba naprosto přesné navigování od helipadu směrem k dronu a navádění na prostor k přistání, a to s odchylkou maximálně pár centimetrů. GPS něco takového neumí, a tak se systémy pomáhá Honeywell. Budova musí mít také speciální šachtu na zásilky – její části jsou už hotové. Vedle toho všeho jsou ovšem potřeba pravidla, podle kterých by drony vůbec mohly létat ve městě nad hlavami lidí.

Legislativa na ně zatím připravená není. Stroje nemůžou létat autonomně, tedy bez ovládání lidmi – to dosud zůstává dlouhodobým snem Lněničky. V mezifázi by je proto naváděli lidští asistenti. Jenže ani to zákon nad městem nedovoluje, možností by ovšem byla výjimka pro konkrétní letecký koridor.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na konci října bude firma na letišti nedaleko Brna právě s Honeywellem provádět nové testy. Pokud budou úspěšné, hodlá požádat o výjimku na první lety.

„Jakmile legislativa umožní spuštění provozu dronů nad městem, budova bude připravena,“ uvedl už dříve pro CzechCrunch Lněnička. I když se v Česku zatím legislativa neposunula, Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví už vydala předpis, za jakých podmínek je nad městskou aglomerací možné létat. Například v Irsku drony společnosti Manna rozvážejí vzduchem kávu nebo zmrzliny. A autonomní drony Skyports pomáhají mimo jiné s rozvozem zásilek na hůře dostupná místa v Británii, ale létají taky nad Londýnem a v Koreji. Podobně i Amazon v omezené míře nasadil doručovací drony v Americe.

Má ruce, nohy i obličej, ale kolega to není. Amazon začíná ve svých skladech testovat humanoidní roboty

První humanoidní robot ve službách Amazonu nese jméno Digit. Má usnadnit práci lidským zaměstnancům, je ale otázka, zda je spíš nenahradí.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

amazon-digit-1

Foto: Amazon

Nový humanoidní robot ve službách Amazonu se jmenuje Digit

0Zobrazit komentáře

Není tomu tak dávno, co humanoidní roboti byli především devízou sci-fi, marketingových kampaní velkých firem nebo videí od na roboty zaměřené společnosti Boston Dynamics. Teď se ale mají skutečně vydat doplňovat lidské pracovníky, a to ve skladech Amazonu. Firma tvrdí, že jejím záměrem je uvolnit lidem ruce pro jinou práci a že ani do budoucna nepočítá s tím, že by je dokázala plně nahradit.

Vysoká míra robotizace není nic nového, ostatně například logistická firma DHL už přes rok používá autonomní roboty od zmíněných Boston Dynamics a jen před několika měsíci se v českém Kojetíně otevřelo robotické distribuční centrum Amazonu. Novinka jde ale ještě o kus dále, skutečně jde totiž o stroj, který svými fyzickými proporcemi relativně úzce kopíruje ty lidské.

Digit, jak se nový robot Amazonu jmenuje, má hlavu, torzo a vysoce pohyblivé paže i nohy. Na rozdíl od konvenčnějších – a technicky podstatně jednodušších – robotů na kolečkách se tak dokáže pohybovat ve složitějším prostoru a vystoupá třeba schody. Právě to je pro firmu, která má už mnoho skladů přizpůsobených specificky lidské fyziologii, důležité.

Proto se také startup Agility, jenž za designem Digita stojí, stal jedním z pětice prvních, které od Amazonu loni v dubnu dostaly celkem miliardu dolarů z fondu pro podporu technologických inovací Industrial Innovation fund. Nový robot se teď začne testovat ve vybraných skladech retailového giganta s otázkou, zda dokáže zefektivnit jejich každodenní chod.

amazon-digit-2

Foto: Amazon

Digit má podle Amazonu usnadnit práci lidem, ne ji nahradit

„Je to experiment, který podstupujeme, abychom zjistili více o možnostech využití pohyblivých robotů,“ řekl pro server BBC Scott Dresser z Amazon Robotics. Nasazení humanoidních robotů místo pracovníků z masa a kostí v mnoha pozicích je nejspíš jen otázkou času, zatím ale má jít skutečně pouze o prvotní testy, které pomohou určit, kterým směrem se vydat. Cílem je samozřejmě maximalizovat počet odbavených zásilek a minimalizovat náklady.

Na jednu stranu jde o potenciálně zásadní technologický posun, který by mohl znamenat výrazný nárůst míry automatizace nejen ve skladech Amazonu. Na druhou to ovšem představuje potenciální ohrožení pracovních míst milionů lidí, kteří objednávky vyřizují nyní. Firma už teď využívá přes 750 tisíc robotů, kteří na různých úrovních spolupracují s lidmi, alespoň teoreticky. V praxi se ovšem v minulosti objevila zranění způsobená právě společným nasazením lidských zaměstnanců s automatizovanými stroji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I teď se pochopitelně ozvaly hlasy varující, že technologie jako Digit často vedou k propouštění lidí ve prospěch levnější mechanické pracovní síly. BBC v tomto ohledu cituje Stuarta Richardse z britských odborů GMB, podle něhož je „automatizace Amazonu závodem směrem k propouštění lidí. Už nyní jsme kvůli tomu ve skladech mohli pozorovat, jak nám před očima zmizely stovky pracovních pozic.“

Firma na druhou stranu ujišťuje, že její kroky sice nahradí velkou část dosavadní lidské práce, ale zároveň vytvoří mnoho dalších pozic. Celé je to prý o uvolňování pracovníků pro vykonávání kvalitnější služby pro koncové zákazníky. „Zahrnuje to 700 kategorií nových typů pracovních pozic, které v rámci firmy dříve neexistovaly,“ tvrdí Amazon.

Automatizace, její výhody a problémy patří obecně mezi nejaktuálnější témata současnosti, a to zdaleka nejen v případě fyzických činností ve skladech nebo továrnách. Například ředitel IBM letos řekl, že umělá inteligence jako ChatGPT do pěti let nahradí vyšší jednotky tisíc lidí v administrativě. Čím dál více se proto diskutují a testují alternativní společenské modely jako kratší pracovní týden nebo nepodmíněný základní příjem.