Potkával na chodbě Tima Cooka. Český student odjel do Silicon Valley, kde pracoval v Metě i Applu

Jakub Zegzulka chtěl studovat v Evropě, jeho životní směr ale změnila jediná kniha. Teď má za sebou stáž a práci pro dva technologické giganty.

jz-1

Foto: Archiv JZ / CzechCrunch

Po maturitě se Jakub Zegzulka rozhodl, že v Česku zůstat nechce

0Zobrazit komentáře

Zatímco někteří vysokoškoláci vydělávají peníze na brigádách v Česku nebo se sluní na koupalištích, jednadvacetiletý student designu Jakub Zegzulka letošní léto a kus školního roku, během kterého dostal volno, strávil v jedné z nejhodnotnějších firem světa. Pracoval v kancelářích Applu, rok předtím zase absolvoval stáž v Metě. A ani jeho školní rok není úplně typický: dveře k technologickým gigantům mu mimo jiné otevřelo studium designu na losangeleské vysoké škole, do které se letos v září po pracovní pauze zase vrátil.

„Vlastně jsem žil u Ostravy celý život, než jsem odmaturoval. Pak jsem zamířil rovnou do Los Angeles,“ líčí Jakub Zegzulka, jak se kluk z malé vesnice dostane za oceán. V Los Angeles nastoupil na soukromou uměleckou vysokou školu ArtCenter College of Design. Cesta to ale nebyla úplně jednoduchá a předcházela jí důkladná příprava už během studia na gymnáziu ve slezském Bílovci.

„Už na střední jsem absolvoval různé stáže. Což bylo nezvyklé, protože stáže si většinou hledají až vysokoškoláci. Po každé zkušenosti jsem chtěl ale dál a výš. Pak následovala stáž v Avastu a individuální plán ve škole,“ říká Zegzulka. Ve škole se ale jeho zápal pro design nesetkal vždycky s pochopením. „Velká část učitelů mě podpořila, ale některým se to nelíbilo. Kvůli zaměření na design, kterému jsem věnoval všechen volný čas, jsem neměl úplně nejlepší známky. Pak jsem přes prázdniny stážoval i v různých startupech v Americe nebo v Londýně,“ vypočítává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po maturitě se Zegzulka rozhodl, že v Česku zůstat nechce. „Myslím, že čeští designéři jsou velmi šikovní a na vysoké úrovni, ale chtěl jsem jít do zahraničí. Chtěl jsem objevovat svět,“ vysvětluje. Podal si tak přihlášky na sedm různých uměleckých a designových škol v cizině: v Londýně, Finsku, Nizozemsku a v USA. Dostal se na všechny. Původně však plánoval zůstat v Evropě. „Evropské školy jsou většinou trochu volnější, člověk má čas i na svůj soukromý život. Věděl jsem, že kdybych odjel do USA, bude to jinak a budu muset pořádně makat,“ líčí Zegzulka.

Plány mu ale překazila literatura. „Přečetl jsem si knihu Tak dobří, že vás nepřehlédnou od Cala Newporta a uvědomil jsem si, že pokud chci ty nejlepší příležitosti, musím se soustředit na to, abych se stal v něčem opravdu vynikajícím. A změnil jsem názor.“ Zegzulka tak došel k závěru, že teď je čas na to, aby „zamakal“. Volba nakonec padla na školu v Los Angeles.

Studium v Americe pro něj znamenalo nejenom víc práce, ale i větší finanční náročnost. Platí se školné a náklady na život taky nejsou nízké. „Ze začátku mi finančně pomohla rodina a dostal jsem stipendium. Teď už se částečně uživím penězi z práce. Život v Los Angeles je ale drahý, tak jsem tento rok musel začít hledat dodatečné sponzory, kteří by mi finančně pomohli a umožnili mi studovat a vůbec zůstat v USA. Bez podpory dalších lidí bych studium možná musel přerušit,“ vysvětluje a dodává, že při jeho škole v Los Angeles není moc reálné pracovat, vzhledem k její náročnosti. Mají třeba předměty, které končí o půlnoci, nebo chodí do školy o víkendech.

jakub-zegzulka-v-mete

Foto: archiv Jakuba Zegzulky

V loňském roce Jakub Zegzulka absolvoval stáž ve společnosti Meta

Po přesunu do Států byla pro Jakuba Zegzulku další vytoužená stáž jasná. „Do Mety jsem se hlásil každý rok poslední čtyři roky. Vždycky mě nejdřív odmítli. Jeden z důvodů byl, že jsem byl v té době jenom na střední škole,“ říká. Získat v USA stáž jako zahraniční středoškolák by podle něj bylo dost neobvyklé, i kvůli vízům. „Nakonec si ale myslím, že je dobře, že mě vzali až loni. Před čtyřmi lety jsem totiž určitě nebyl na tu stáž připravený.“

V Metě a později i v Applu se věnoval vývoji designu. Zaměřuje se podle svých slov hlavně na interakční a produktový design, na to, jakým způsobem člověk dané zařízení ovládá a v jakých situacích v životě mu pomáhá. „Baví mě se zamýšlet nad tím, jakým způsobem budeme interagovat s digitálními technologiemi v budoucnu, jak je budeme používat v každodenním životě,“ popisuje Zegzulka. „V Metě jsem například spolupracoval na designu operačního systému pro chytré brýle Orion. To jsou první brýle s rozšířenou realitou od Mety, které vypadají normálně, ale jsou schopné zobrazovat digitální obsah v reálném světě.“

Dostat se na stáž do společnosti, pod kterou spadají sociální sítě Facebook a Instagram, ale nebylo jen tak. Na pozici do Mety se hlásí nižší tisíce lidí. „Strávil jsem týdny před pohovorem, abych se na přijímací řízení pořádně připravil. Obrovskou roli při tom hráli mí mentoři a kamarádi,“ podotýká Zegzulka.

meta-orion-2

Foto: Meta

Brýle Orion a pásek na ruku pro ovládání

A proč si myslí, že zrovna on byl na pohovoru úspěšný? „Hlavní roli hrálo, že jsem se věnoval přesně té oblasti, na kterou hledali člověka, a jako jeden z mála lidí jsem byl schopný propojit design se schopností prototypovat vlastní nápady pomocí kódu. Zároveň jeden z mých konceptů, který jsem prezentoval, obsahoval technologii brýlí, na nichž jsem později pracoval,“ vypočítává Zegzulka. Podle něj je ale důležitý i vlastní příběh a osobnost. Dát najevo, že zájemce má nějakou vizi, a zároveň ukázat, že zapadne do kolektivu.

Stáž v Metě loni klapla a Jakub se přestěhoval na celé prázdniny do Silicon Valley. Zásadní rozdíl mezi kvalitou zázemí v Metě a českých firmách nepocítil. „I kanceláře Avastu nebo Kiwi.com byly na vysoké úrovni. Jinak je to kancelář jako každá jiná. Člověk tam přijde, má přidělené své místo a začne pracovat.“

Letošní angažmá v Applu už bylo jiného, placeného rázu. Zegzulka tu nebyl juniorním stážistou, ale designérem na dobu určitou. Najednou měl větší odpovědnost a očekávaly se od něj jiné výsledky. V týmu byl nejmladší. Od Mety se ale jablečná firma přece jen v něčem lišila. „Kanceláře Applu jsou minimalističtější, celkově tam rezonuje ten obecný přístup Applu k designu, který má být podle firmy co nejjednodušší a nejčistší. A další rozdíl oproti Metě byl, že se tam platí za obědy,“ směje se Zegzulka.

jakub-zegzulka-apple-karta

Foto: archiv Jakuba Zegzulky

Letos pracoval část roku pro společnost Apple

Zároveň měl možnost potkat se i s celebritami z „branže“. „Občas jsem na chodbě prošel kolem Tima Cooka, šéfa Applu, ale nijak jsem na něj nevolal ani nemával. Byli jsme přece v tu chvíli kolegové z jedné firmy,“ krčí rameny.

A dodává, že benefity a slavnými lidmi se člověk nesmí nechat rozptýlit. „Tyhle věci jsou fajn, ale stejně to po chvíli zevšední. Je potřeba mít na paměti, že firmy poskytují člověku nejlepší podmínky pro to, aby tam odvedl co nejlepší práci. Já jsem se už dřív poučil, že je to pořád jenom práce, na kterou je potřeba se hlavně soustředit. Kdysi na stáži v Avastu mě ty benefity až moc pohltily a nemělo to na můj výkon dobrý vliv,“ vzpomíná na dobu, kdy ho fascinoval víc firemní catering a fitko než samotná práce.

Lidé, kteří pracují pro Apple, jsou navíc podle Zegzulky hodně orientovaní na detail a zároveň často skromní, i když jde o špičky ve svém oboru. „Velkou roli hraje ego ve smyslu, že by jim nedovolilo odvést špatnou práci,“ říká s tím, že se ale cení i individualita. „Nechtějí lidi, kteří budou mít všichni stejný názor. Chtějí zaměstnance s různými pohledy na věc, kteří budou schopni ten svůj postoj vysvětlit a stát si za ním, zároveň ho ale změnit ve chvíli, kdy si uvědomí, že jiný by byl lepší.“

Školu v Los Angeles bude Jakub Zegzulka dokončovat nejspíš v roce 2026. Kam zamíří dál, zatím neví. „Chci být tam, kde se bude tvořit budoucnost, ať už to má být v Silicon Valley, nebo jinde,“ uzavírá.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Místo večerek startupy. Předsudky mizí, větší problém je byrokracie, říkají vietnamští podnikatelé

Druhá generace Vietnamců v Česku mění způsob vietnamského podnikání. Zaměřují se na nové obory a moderní přístupy, pořád ale čelí systémovým překážkám.

Thuy Duong Trinh, Michal Phan a Mai Hoa Nguyen

Foto: Archiv Thuy Duong Trinh, Michala Phana a Mai Hoa Nguyen / CzechCrunch

Thuy Duong Trinh, Michal Phan a Mai Hoa Nguyen

0Zobrazit komentáře

V agenturním prostředí se pohybuje deset let, před třemi lety se rozhodl založit agenturu vlastní. Michal Phan je původem Vietnamec, narodil se ale v Česku a řadí se proto k takzvaným banánovým dětem. A ačkoliv se i dnes občas setká s předsudky, svůj původ vnímá v rámci podnikání spíš jako výhodu. „Na začátku mi pomohl zorientovat se na trhu a oslovit vietnamské podnikatele, kteří naráželi na jazykovou bariéru,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.

V rámci bratrské pomoci přišli do Československa už před padesáti lety. Vietnamci sem začali migrovat v 70. letech minulého století, obvykle jen na pár let kvůli vzdělání nebo vyučení. V 80. letech už se jejich motivace proměnila a do Československa přicházeli za prací v místních průmyslových závodech. Pak se většinou vraceli zpátky domů – tedy až do pádu komunistického režimu.

Po roce 1989 se mnozí Vietnamci rozhodli v nově svobodné zemi zůstat a využít možností, které volný trh nabízel. Rodiny si zde založily živnosti a začaly provozovat tržnice nebo obchody a stánky s textilem a obuví. Ty se původně nacházely v blízkosti českých hranic.

„První proměny v podnikání Vietnamců v Česku zaznamenávám už zhruba od roku 2004, kdy země vstoupila do Evropské unie. Tehdy se Vietnamci začali stahovat z pohraničí a zaměřili se více na večerky ve vnitrozemí,“ vysvětluje původní trend Thuy Duong Trinh, bloggerka a autorka podcastu Viet Cast, která téma vietnamských podnikatelů v Česku dlouhodobě veřejně otevírá.

Mladí Vietnamci se nebojí vstupovat do nových odvětví, která generace našich rodičů neznala.

Spolu s tím se vietnamští podnikatelé začali soustředit spíše na nehtová studia a obchody s potravinami, kterých v posledních dvaceti letech rapidně přibývalo až k několika tisícům. Nachází se i v těch nejmenších vesnicích a své služby poskytují sedm dní v týdnu, Štědrého dne nevyjímaje.

Podle Trinh byly v té době Vietnamci v Česku jakýmsi neznámým úkazem, což vedlo k vyšší míře předsudků. „Dříve lidé často automaticky mým rodičům ve večerce tykali. Nyní už se s tím setkávám mnohem méně,“ vysvětluje s tím, že případy byly ale i mnohem agresivnější. „Když jsem byla před deseti lety těhotná s první dcerou, v řeznictví na mě kolemjdoucí křičel „Ty vo**, se tady rozmnožujou jak krysy!“ Naštěstí to patří k velmi ojedinělým incidentům, se kterými jsem se setkala,” říká.

S postupem času se česká společnost vyvíjela a Vietnamci do ní začali být integrováni. Bezesporu i proto, že spolu s českými dětmi dospívali ve školách i děti vietnamské, označované jako banánové. Metafora má poukazovat na jejich dvojí identitu – na povrchu jsou sice Asiaty, vnitřně jsou ale ovlivněni západní kulturou, ve které na rozdíl od svých rodičů celé dětství vyrůstaly. I proto umí plynně česky, jsou plně integrovaní v místních společenských strukturách a využívají možnosti vzdělání, které země svým občanům nabízí.

beha-crunch

Přečtěte si takéJsem víc než „ta Vietnamka“, říká influencerka Bé Hà NguyenJsem víc než „ta Vietnamka“. Jako influencerka jsem na vrcholu, teď podnikám, říká Bé Hà Nguyen

Právě proto se postupem času začala druhá generace Vietnamců pro ně tradičním způsobům výdělku vzdalovat a místo toho se orientovat na své vlastní projekty. „Mladí Vietnamci se nebojí vstupovat do nových odvětví, která generace našich rodičů neznala. A pokud zůstávají u těch známých, kladou důraz na vizuál nebo marketing,“ říká Trinh.

Kýčovité fotky jídel a neonové cedule tak nahradil designový interiér, často odkazující na typické interiéry ve Vietnamu. Podle Trinh mladí Vietnamci podnikání svých rodičů ale také modernizují, třeba automatizací procesů a rozvojem brandingu. „Naši rodiče byli zvyklí na systém tužky a papíru a spokojili se s logem na počkání ze Sapy. Nevadilo, že skoro totožné mají stovky dalších,” vysvětluje.

Stále častěji se ale objevují i ti, kteří se vydávají svou vlastní cestou podnikání, mnohdy po ukončení studia na některé z místních univerzit. „Co se týče nových oborů, v současnosti mladí Vietnamci podnikají například v zahradnictví, poskytují marketingové a produkční služby, navrhují interiéry, prodávají luxusní zboží, spoluzakládají technologické startupy nebo pomáhají firmám s náborem studentů a čerstvých absolventů,“ popisuje Trinh. Příkladů je podle ní ale mnohem víc.

Problémy jsou spíše systémové, jako je byrokracie a komplikované zákony.

Jednou z těch, kdo se rozhodl jít vlastní cestou, je i Mai Hoa Nguyen, zakladatelka obchodu Luxuryphile s použitým luxusním zbožím. Ten má na Instagramu téměř 13 tisíc sledujících, objevil se také v doporučení módních magazínů, jako je třeba Elle. „K práci v tomhle segmentu jsem se dostala díky celoživotnímu hobby v oblasti módy. Během studií jsem několik let pracovala v jednom z butiků s luxusní módou v Pařížské ulici, kde jsem získala mnoho zkušeností a kontaktů, které mi pomohly při nastartování vlastního podnikání,“ popisuje Nguyen.

Podobnou zkušenost má i Michal Phan, zakladatel agentury Digital Creative Group, který se věnuje marketingu a kreativitě. „V agenturním prostředí se pohybuji zhruba deset let, z toho tři roky vedu svou vlastní agenturu. Po sedmi letech práce v českých agenturách jsem se rozhodl vydat vlastní cestou,“ vysvětluje Phan. Jeho firma se zaměřuje na propojení kreativců i mladých Vietnamců s firmami a značkami, spolupracuje třeba s časopisem Vogue nebo organizací Miss Czech Republic. V minulosti ale dělala i kampaň pro spořitelnu Modrou pyramidu, teď už spadající pod Komerční banku.

Podle Phana se podnikavých Vietnamců objevuje v jeho okolí čím dál víc, nemyslí si však, že se jedná o trend. „Spíš je to přirozený vývoj. Vietnamci druhé generace vyrůstali v Česku, měli možnost studovat a vybrat si vlastní cestu,“ míní. Podle Nguyen pak hraje svou roli i otázka konkurence – večerek a nehtových studií přece nemůže být nekonečně mnoho.

I v novém směřování se ale vietnamští podnikatelé potýkají s předsudky. Phan například popisuje, že v začátcích jeho agentury měli někteří jeho klienti pochybnosti ohledně kvality copywritingu. Paradoxně přitom vycházely od jiných Vietnamců, ale i od českých klientů. Zkušeností má ale podnikatel mnohem víc.

 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Před lety za mnou přišel jeden český režisér, chtěl natočit studentský snímek, dokument o druhé generaci Vietnamců. Já se ho zeptal, jestli má nějakého přítele či známého s vietnamským původem, že o nás chce natáčet dokument. On mi řekl, že ano – chodil k němu každý den do večerky,“ říká Phan s tím, že nakonec se dokument přeci jen natočil.

Kromě problémům ohledně svého původu ale naráží vietnamští podnikatelé pravidelně na obtíže jiné. Thuy Duong Trinh zmiňuje, že ačkoliv předsudky, jako „co je od Vietnamců, to musí být levné,“, stále přetrvávají, nejsou největším problémem. „Ty jsou spíše systémové, jako je byrokracie a komplikované zákony, s nimiž se potýkají i čeští podnikatelé,“ vysvětluje.

S tím souhlasí i Phan, podle kterého řeší v Česku podobné problémy každý podnikatel, včetně těch vietnamských. Právě v jeho oblasti podnikání, tedy v marketingu a kreativě, mu jeho původ naopak pomáhal, především v začátcích. „Díky tomu jsem se mohl zorientovat na trhu a oslovit vietnamské podnikatele, kteří potřebovali marketingovou podporu, ale naráželi na jazykovou bariéru,“ říká. Jeho firma proto začala s vietnamskou klientelou, dnes se ale zaměřuje i na širší český trh.

I v rámci vietnamské komunity ale existují mezi podnikateli stále trvající vazby. „Přijde mi, že si mezi sebou pomáháme a jsme soudružní. To si myslím, že nás naučili právě rodiče a první generace, která si vždy dokázala pomoct, i když otevírala stejné obchody hned vedle sebe,“ říká a doplňuje, že možná i proto jsou všechny ty večerky a nehtová studia stále v provozu. „I tyto segmenty jsou stále lukrativní, hlavně z finančního hlediska,“ uzavírá Phan.