Potřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan Řežáb
Vybudoval z Česka jednu z největších analytických firem zaměřenou na sociální sítě, později z jejího vedení odstoupil a působil v obrovské čínské firmě Goodbaby. Dnes Jan Řežáb spolu s Cyrilem Höschlem rozjíždí další nový startup Time is Ltd., který se zaměřuje na pro firmu vůbec nejcennější oblast – produktivitu. S ní se pojí také efektivita všech procesů nebo schopnost držet náklady na uzdě a Time is Ltd. vybral od investorů již téměř 80 milionů korun.
Na první pohled poměrně složitá analýza produktivity firem může ukázat výsledky, na základě kterých jde učinit patřičná rozhodnutí, a to okamžitě. Time is Ltd. se připojí k většině komunikačních nástrojů firmy, ať už jde o obyčejný kalendář nebo Slack, vyhodnotí určité chování a potenciální problémy a následně je zobrazí v přehledné formě tak, aby se podle toho mohly učinit další kroky.
Mohlo by se zdát, že především velké firmy budou mít podobné procesy podchyceny, ale opak je pravdou. Přitom data z velkých korporací o vyšších tisících i desítkách tisíc lidí se podle Jana Řežába příliš neliší od těch, kde jsou lidí stovky. Dokonce je tu jistá podobnost mezi technologickými společnostmi a klasickou bankou nebo tradičním korporátem.
Na největší problémy s produktivitou ve firmách i na to, jak je řešit, stejně jako jak řešit produktivitu na osobní úrovni, jsme se ptali Jana Řežába v dalším dílu CzechCrunch Podcastu.
„Naše vize je o zvýšení týmové produktivity. Zajímá nás přitom, jak se firma sama organizuje,“ vysvětluje v podcastu čerstvě třiatřicetiletý Řežáb a naráží na to, že cílem jeho nového startupu je zjistit, jak přesně firma funguje zevnitř, a následně jí doporučit kroky k vylepšení. Na firmě, která získala v první polovině loňského roku jednu z historicky největších seedových investic v Česku, pracuje zmíněná dvojice zhruba dva a půl roku.
Zpočátku vše fungovalo tak, že se snažili přesvědčit firmy, aby jim daly přístup k datům, ty nějakým způsobem zanalyzovali na vlastní pěst bez chytrých nástrojů a víceméně jim pro vylepšení prodávali agenturní službu. Dnes již Řežábův tým tvoří komplexní nástroj, který bude fungovat sofistikovaněji. Problém je přitom většinou v nevědomostí lidí. Management něco tuší, ale od lidí „zespodu“ nechodí žádná zpětná vazba, takže se na oko všichni tváří, že se nic neděje, a hra jede dál.
„Potřebujeme novou generaci lidí, která přijde za svým šéfem a řekne: Hele, je tohle dobře? Já nechci, abychom takhle fungovali a byli jsme na tolika schůzkách,“ nastiňuje Řežáb ideální situaci, která by měla s novou generací zaměstnanců nejen v technologických firmách nastat.
„Myslím si, že ti šéfové na to čekají, protože když se nic neděje a nikdo nic neříká, tak se to tak prostě nechá a je to takový status quo. Myslím, že lidi podceňují, jakou mají sílu k podobným změnám, zvlášť v regionu, jako je Česko,“ dodává Řežáb.
Právě schůzky jsou jedním z nejpalčivějších problémů, který si firmy nemusí okamžitě uvědomovat. Nemusí tušit, že pokud na meeting pozvou například 10 lidí, každá minuta, pokud není efektivní, je stojí v ročním měřítku obrovské množství prostředků.
„Lidé nejsou schopni se spojit na digitální schůzce okamžitě, trvá jim to třeba 15 minut a čeká tam deset lidí na dva tři lidi,“ popisuje tradiční situaci Řežáb. Výjimkou nejsou ani meetingy s desítkami lidí klidně na celý den, které jsou ve výsledku o ničem, jen na nich zaměstnanci marní svůj čas.