Potřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan Řežáb
Vybudoval z Česka jednu z největších analytických firem zaměřenou na sociální sítě, později z jejího vedení odstoupil a působil v obrovské čínské firmě Goodbaby. Dnes Jan Řežáb spolu s Cyrilem Höschlem rozjíždí další nový startup Time is Ltd., který se zaměřuje na pro firmu vůbec nejcennější oblast – produktivitu. S ní se pojí také efektivita všech procesů nebo schopnost držet náklady na uzdě a Time is Ltd. vybral od investorů již téměř 80 milionů korun.
Na první pohled poměrně složitá analýza produktivity firem může ukázat výsledky, na základě kterých jde učinit patřičná rozhodnutí, a to okamžitě. Time is Ltd. se připojí k většině komunikačních nástrojů firmy, ať už jde o obyčejný kalendář nebo Slack, vyhodnotí určité chování a potenciální problémy a následně je zobrazí v přehledné formě tak, aby se podle toho mohly učinit další kroky.
Mohlo by se zdát, že především velké firmy budou mít podobné procesy podchyceny, ale opak je pravdou. Přitom data z velkých korporací o vyšších tisících i desítkách tisíc lidí se podle Jana Řežába příliš neliší od těch, kde jsou lidí stovky. Dokonce je tu jistá podobnost mezi technologickými společnostmi a klasickou bankou nebo tradičním korporátem.
Na největší problémy s produktivitou ve firmách i na to, jak je řešit, stejně jako jak řešit produktivitu na osobní úrovni, jsme se ptali Jana Řežába v dalším dílu CzechCrunch Podcastu.
„Naše vize je o zvýšení týmové produktivity. Zajímá nás přitom, jak se firma sama organizuje,“ vysvětluje v podcastu čerstvě třiatřicetiletý Řežáb a naráží na to, že cílem jeho nového startupu je zjistit, jak přesně firma funguje zevnitř, a následně jí doporučit kroky k vylepšení. Na firmě, která získala v první polovině loňského roku jednu z historicky největších seedových investic v Česku, pracuje zmíněná dvojice zhruba dva a půl roku.
Zpočátku vše fungovalo tak, že se snažili přesvědčit firmy, aby jim daly přístup k datům, ty nějakým způsobem zanalyzovali na vlastní pěst bez chytrých nástrojů a víceméně jim pro vylepšení prodávali agenturní službu. Dnes již Řežábův tým tvoří komplexní nástroj, který bude fungovat sofistikovaněji. Problém je přitom většinou v nevědomostí lidí. Management něco tuší, ale od lidí „zespodu“ nechodí žádná zpětná vazba, takže se na oko všichni tváří, že se nic neděje, a hra jede dál.
„Potřebujeme novou generaci lidí, která přijde za svým šéfem a řekne: Hele, je tohle dobře? Já nechci, abychom takhle fungovali a byli jsme na tolika schůzkách,“ nastiňuje Řežáb ideální situaci, která by měla s novou generací zaměstnanců nejen v technologických firmách nastat.
„Myslím si, že ti šéfové na to čekají, protože když se nic neděje a nikdo nic neříká, tak se to tak prostě nechá a je to takový status quo. Myslím, že lidi podceňují, jakou mají sílu k podobným změnám, zvlášť v regionu, jako je Česko,“ dodává Řežáb.
Právě schůzky jsou jedním z nejpalčivějších problémů, který si firmy nemusí okamžitě uvědomovat. Nemusí tušit, že pokud na meeting pozvou například 10 lidí, každá minuta, pokud není efektivní, je stojí v ročním měřítku obrovské množství prostředků.
„Lidé nejsou schopni se spojit na digitální schůzce okamžitě, trvá jim to třeba 15 minut a čeká tam deset lidí na dva tři lidi,“ popisuje tradiční situaci Řežáb. Výjimkou nejsou ani meetingy s desítkami lidí klidně na celý den, které jsou ve výsledku o ničem, jen na nich zaměstnanci marní svůj čas.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZpůsobovat problémy ale může třeba i velká instalace Slacku. „Ozývá se nám dost firem, které s tím mají problémy. Říkají: Hele, ti lidi jsou na Slacku a píšou si sem a tam. Jak máme nastavit pravidla, abychom vrátili Slack na jeho produktivní úroveň?“ říká Řežáb, který je sám velkým fanouškem produktivity.
Důkazem je například skutečnost, že se kouká na filmy zrychleně, meetingy omezil na naprosté minimum s předem jasně danou agendou a sám balancuje mezi množstvím práce a rodinou, ve které je podnikání velkým slovem. Jeho manželka Božena Řežábová totiž založila a vede pražský startup Gamee.
Pokud se chcete dozvědět více o problémech s efektivitou ve firmách, osobní produktivitou, ale třeba i výběrem většího množství finančních prostředků, oslovování investorů či zvládání kombinace osobního života s rychle rostoucí firmou, pusťte si poslední díl CzechCrunch Podcastu s Janem Řežábem. Poslouchat můžete přímo v přehrávači výše, na SoundCloudu, Spotify, Apple Podcasts nebo Google Podcasts.
Novou epizodu najedete vždy pod klíčovým slovem „CzechCrunch Podcast“, a to ve všech oblíbených podcastových aplikacích na iOS i Androidu.