Potvrzeno. Taxi na pražské letiště zajistí Uber, cenu spočítá software a zákazník ji bude znát předem

Původně měli řidiči Uberu jezdit na letiště již od února, kvůli námitkám konkurenční služby Tick Tack případ skončil u antimonopolního úřadu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

uber-praha

Foto: Uber

Taxislužba Uber v Praze

0Zobrazit komentáře

Letiště Praha může uzavřít smlouvu s firmou Uber, která zvítězila v tendru na taxislužbu. Podpis smlouvy dosud blokovalo správní řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kde podmínky tendru napadla firma Tick Tack. Správní řízení nyní zastavil předseda úřadu Petr Mlsna.

Antimonopolní úřad letos v červnu návrh firmy Tick Tack zamítl. Uvedl, že nenašel důvody pro uložení nápravného opatření. V další části pak řízení zastavil, protože návrhu nepředcházely řádně podané námitky. Společnost Tick Tack podala proti rozhodnutí rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi, který nyní rozhodnutí první instance zrušil a správní řízení zastavil.

Důvodem je to, že Tick Tack po podání rozkladu z koncesního řízení odstoupil, a tím ztratil právo podmínky tendru u ÚOHS napadnout. „V průběhu druhostupňového řízení navrhovatel z koncesního řízení odstoupil, čímž ztratil právo na přezkoumání postupu zadavatele,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Rozhodnutí předsedy úřadu je pravomocné, Letiště Praha tak může uzavřít s firmou Uber smlouvu. Původně měl Uber taxislužbu zajišťovat od letošního února, poté byl termín posunut kvůli námitkám na květen letošního roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V květnu mluvčí Letiště uvedla, že do skončení řízení u ÚOHS bude taxislužbu zajišťovat Tick Tack ze skupiny Taxi Praha, která zajišťovala taxislužby na letišti od roku 2016 spolu s firmou Fix.

„Jak jsme již dříve uvedli, Uber splnil všechny požadavky, které byly ve výběrovém řízení na oficiálního provozovatele stanovené. Jsme rádi, že antimonopolní úřad dospěl k závěru, že není důvod dále bránit podpisu smlouvy a oddalovat zahájení provozu, na které se cestující velmi těší. V uplynulých měsících jsme intenzivně pracovali na specializovaném produktu a jsme připraveni provoz zahájit,“ komentuje Iwona Kruk z tiskového oddělení Uberu.

Jednou ze základních podmínek aktuálního tendru je povinnost provozovatele stanovit před každou jízdou konečnou cenu, kterou vypočítá jeho software. Výsledná cena jízdného pak nesmí překročit dohodnutou cenu, a to ani při změně trasy nebo čekání v zácpě.

Provozovatel rovněž musí garantovat požadovanou kvalitu služeb a bezpečnosti, vozový park ve stáří maximálně do tří let i reprezentativní chování řidičů, kteří by měli mít alespoň základní znalost angličtiny a plynulou češtinu. Platba bude vždy možná i bezhotovostně. Provozovatel také bude muset udržovat dostatečný počet dostupných vozů na letišti podle aktuální poptávky a zajistit i vozy pro handicapované cestující nebo rodiny s dětmi.

S přispěním ČTK

Aktualizováno 7.9. v 13:10 o vyjádření společnosti Uber.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Mladí nechtějí makat od 9 do 5, ale cestovat při práci po světě, hlásí český startup, který jim pomáhá

Původně se aplikace Skychatters zaměřovala na propojování lidí v letadlech, s pomocí agentury Webscope změnila cíl. Chce budovat komunitu nomádů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

vit-musilek

Foto: Skychatters

Zakladatel Skychatters Vít Musílek se svou ženou na cestách po Asii

0Zobrazit komentáře

Nabídnout lidem možnost připojit se do skupiny profesionálních cestovatelů, kteří během svých toulek světem zároveň vydělávají peníze. „To je snem mnoha mladých,“ popisuje Vít Musílek, zakladatel aplikace Skychatters, jež nedávno dokončila svůj vývoj a vydala se na cestu budování komunity digitálních nomádů.

„Mladá generace chce cestovat a vydělávat zároveň. Místo toho musí od devíti do pěti chodit někam, kde si na dovolenou ani nevydělá, musí na ni čekat, a ještě šéfa prosit, aby mohla odletět. A když už někam letět chtějí, neví kam ani jak,“ popisuje Musílek, když představuje aplikaci Skychatters. Ta uživatelům nabízí sledování profesionálních cestovatelů, jejich destinací či důvodu letu i možnost získat jejich zkušenosti.

Původně přitom Skychatters, jež vznikli už v roce 2018, propojovali cestující na konkrétních leteckých linkách. Sám Musílek totiž několik let žil v Číně a na cestách trávil hodně času. Svému nápadu na byznys věřil natolik, že samotnou aplikaci s nejbližšími spolupracovníky vyvíjel natřikrát kvůli různým peripetiím se členy týmu i pandemií koronaviru, jež zastavila globální cestovní ruch.

„Naše vize o cestování se po covidu změnila. V červenci jsme vytvořili novu společnost s novým cílem a oslovili agenturu Webscope, která vytvořila nový produkt,“ přibližuje Musílek, jenž dle oficiálních dat z rejstříku ve firmě drží podíl 75 procent, dalších patnáct procent náleží druhému spoluzakladateli Jaroslavu Krajčovi. Zbytek drží Ján Vorčák, zástupce brněnského Webscope, a Andrej Marfiak a Marek Štepita, kteří se také podíleli na vývoji produktu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Většina projektů, na nichž pracujeme, je vyvíjená pro zahraniční klienty. Proto jsme rádi, když se nám občas podaří spolupracovat na zajímavých nápadech i pro firmy z domácího českého trhu. Věříme, že se Skychatters podaří aplikaci dostat mezi uživatele po celém světě,“ komentuje Ján Vorčák z pozice ředitele Webscopu.

Skychatters tak svou původní aplikaci zahodili a novou verzi aktuálně interně testují mezi třemi stovkami uživatelů. Pomalu ji zároveň začínají otevírat také veřejnosti a firmám. Z byznysového pohledu totiž plánují, že ověřeným zástupcům z různých oborů souvisejících s cestováním nabídne možnost oslovit profesionální cestovatele svými službami prostřednictvím profilů a cílených reklam mezi přidanými lety.

To vše již Musílek řídí z Číny, kam se z Česka opět přestěhoval. „U nás je obecně málo příležitostí. Z Číny teď cestujeme se ženou po Asii. Hlavně jakožto zakladatel komunity profesionálních cestovatelů musím jít příkladem, takže jsem se po svatbě v Česku zbavil všeho a začal cestovat po světě, šířit aplikaci a využívat zkušenosti ze tří technologických firem, v nichž jsem pracoval,“ dodává.