Taxislužbu na pražském letišti bude nově provozovat Uber. Cestujícím ukáže finální cenu dopředu

Objednat si taxík Uberu z letiště půjde i bez aplikace. Řidiči budou muset hovořit česky a mít alespoň základní znalost angličtiny.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

uber-praha

Foto: Uber

Taxislužba Uber v Praze

Až si cestující budou od jara příštího roku na pražském Letišti Václava Havla objednávat taxi, bude to s velkou pravděpodobností Uber. Původem americká služba totiž zvítězila v koncesním řízení, do kterého se přihlásili dva uchazeči. Uber v něm garantoval pevně stanovenou cenu jízdy předem, zajištění dopravní obslužnosti v režimu 24 hodin denně či vozový park ve stáří maximálně do pěti let z vozů převážně vyšší střední třídy. Dosud provozují smluvní taxislužbu na letišti společnosti TAXI Praha a FIX, jejichž spolupráce vyprší na začátku příštího roku.

„Taxislužba je pro nás klíčová. V koncesním řízení jsme kladli důraz na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu předem. Nový operátor taxi bude poskytovat své služby pod neustálou kontrolou letiště. Všechny jízdy, a to i ty, které budou mimo Prahu, musí být v souladu s nařízením o maximálních cenách,“ řekl člen představenstva Letiště Praha Jakub Puchalský.

„Svět se dynamicky mění a pokud nechceme zůstat pozadu, musíme na tento vývoj reagovat i soustavným zlepšováním nabídky služeb zákazníkům. Věřím, že nový provozovatel taxislužby naplní očekávání, která od něj v tomto ohledu vedení letiště má,“ dodal ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Současným provozovatelům skončí smlouva v lednu 2023. Podle informací CzechCrunche měl být právě jeden ze stávajících hráčů druhým z uchazečů v novém koncesním řízení. Uber by podle letiště měl po podpisu smlouvy zahájit přípravu tak, aby mohl co nejdříve po uplynutí stávající smlouvy nabízet své služby. Letiště si v tendru vymezilo povinnost provozovatele před každou jízdou stanovit konečnou cenu, kterou vypočítá jeho software. Výsledná cena jízdného pak nesmí překročit dohodnutou cenu, a to ani při změně trasy nebo čekání v koloně. Cestující bude mít také možnost vždy zaplatit i bezhotovostně.

Cestující si jízdu vozem taxislužby budou moci objednat prostřednictvím svého telefonu bez nutnosti stažení aplikace, přes webové rozhraní a na kioscích v příletových halách na obou terminálech. Uber také bude muset podle smluvních podmínek zajistit požadovanou kvalitu a bezpečnost služeb. Řidiči budou muset mít veškerá oprávnění, hovořit česky a mít alespoň základní znalost angličtiny a reprezentativní oblečení.

Uber rovněž garantoval vozový park ve stáří maximálně do pěti let z vozů převážně vyšší střední třídy. Zároveň bude muset přizpůsobovat počet dostupných vozů na letišti aktuální poptávce nebo zajistit převoz i lidem se sníženou schopností orientace. Letiště navíc při přípravě zadání koncese zohlednilo i šetrný přístup k životnímu prostředí, přičemž nový taxioperátor se sám zavázal ke vzrůstajícímu podílu elektromobilů letištní flotily. V posledním roce kontraktu má být minimálně každá desátá zakázka odbavena pomocí elektromobilu.

Cestující budou po potvrzení objednávky dostávat informaci o SPZ, modelu i barvě vozu, který jej z letiště odveze. Zároveň bude možné také spárování jízdy s konkrétním vozem skrze PIN kód, který pasažér získá při objednávce a bude si pak moci vybrat libovolný vůz stojící před terminálem. Podle letiště tuto technologii používají na jiných letištích, kde se čekací doby snížily v průměru o 50 procent.

„Oficiální partnerství s Letištěm Václava Havla Praha je v rámci našeho působení v Česku obrovským úspěchem a významným milníkem. Víme, jak zásadní je kvalita dopravy z letiště nejen pro hlavní město, ale i pro celou Českou republiku. Můžeme tak ovlivnit pohled zahraničních návštěvníků na naši zemi již při úplně prvním kontaktu, což s sebou nese velký závazek. Jsme připraveni se ho zhostit s maximální zodpovědností a péčí,“ říká Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Českou republiku.

Pro Uber se jedná o další evropský úspěch poté, co letos uzavřel spolupráci také s největším polským letištěm ve Varšavě. Na Letišti Frédérica Chopina si mohou cestující taktéž objednat jízdu přímo z příletové haly. Americká firma navíc navázala i řadu dalších partnerství, když se k oficiální spolupráci s londýnským Heathrow, stockholmským letištěm Arlanda a letištěm Schiphol v Amsterdamu přidala i letiště v Madridu, Barceloně a Malaze.

S přispěním ČTK