Povinné USB-C pro iPhony? Evropský parlament schválil návrh sjednocení konektorů, Applu se to nelíbí

Podle Applu myšlenka jednotného dobíjení „brzdí inovace namísto toho, aby je podporovala“. V iPhonech stále používá Lightning.

Filip HouskaFilip Houska

usb-c-1

Foto: L. Alexe/Unsplash

EU navrhuje sjednotit nabíječky nejen u telefonů, změnit chce i iPhony

0Zobrazit komentáře

Měly by mít telefony, tablety a další nositelná elektronika jednotný konektor? To je otázka, která se minimálně v Evropské unii řeší již pěknou řádku let. Její představitelé totiž chtějí, aby se všichni výrobci osobní elektroniky adaptovali na jeden standard, kterým má být USB-C. Teď se tento plán silně přiblížil ke svému uskutečnění, což se nelíbí především Applu, který proti sjednocení konektorů dlouhodobě bojuje.

Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů ve středu schválil návrh, podle něhož mají výrobci osobní elektroniky, kterou doručují i do států EU, povinně používat konektor USB-C v chytrých telefonech, tabletech, sluchátkách, přenosných reproduktorech, digitálních kamerách, kapesních herních konzolích a další nositelné elektronice. Návrh byl mimo jiné rozšířen také o laptopy.

Nové rozhodnutí, se kterým z pětačtyřiceti členů výboru nesouhlasili jen dva, teď čeká už jen finální projednání na plénu Evropského parlamentu, jež proběhne příští měsíc. Pokud dojde ke schválení USB-C coby jednotného konektoru i tam, europoslanci budou moci začít jednat s vládami jednotlivých států Evropské unie a také se samotnými výrobci.

Apple v opozici

Hlasitým odpůrcem tohoto plánu je Apple Apple apple_inc-logoApple patří na globální špičku technologických firem a je předním výrobcem mobilních… 1976Cupertino, Kalifornie (USA)Steve Wozniak, Steve JobsTim Cook (CEO) Více informací , který sice USB-C v některých svých produktech využívá (například v nových iPadech), ale u silně populárních iPhonů stále drží svůj vlastní standard s názvem Lightning. Ten mu mimo jiné zajišťuje i slušné peníze z prodeje nejrůznějšího příslušenství, což může být jeden z hlavních důvodů, proč nechce USB-C do svých telefonů nasadit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Applu je myšlenka jednotného dobíjení nešťastná, jelikož „brzdí inovace namísto toho, aby je podporovala“. A stále si stojí za tvrzením, že takové rozhodnutí by „poškodilo spotřebitele“. Z uživatelského hlediska se ale sjednocení konektoru jeví jako smysluplné – lidé už nebudou muset řešit, jaký kabel mají použít. Jednotný port má být i šetrnější k přírodě z hlediska produkovaného odpadu.

Čím dál více se proto spekuluje, zda se Apple minimálně u iPhonů nezbaví konektorů úplně (už před lety vyhodil sluchátkový jack, který dnes už skoro nikdo neřeší). Ostatně se stačí podívat na příslušenství MagSafe, kdy se novější telefony s nakousnutým jablkem v logu mohou nabíjet přes magneticky přichycený puk na zádech. Jak se společnost nakonec rozhodne, je zatím ve hvězdách. Stále je možné, že se nařízení EU přizpůsobí.

Členové Evropského parlamentu mimo jiné chtějí, aby výrobci u nových produktů uváděli i to, zda balení zařízení obsahuje i nabíjecí adaptér, což by podle nich mělo uživatelům zjednodušit výběr. Vedle toho se plánují zaměřit i na oblíbené bezdrátové nabíjení, u kterého by Evropská komise do konce roku 2026 rovněž měla předložit návrh na sjednocení technologií.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Elon Musk je nezastavitelný. Jeho firma na ražbu tunelů získává další miliardy od investorů

The Boring Company chce ulehčit dopravě po městech budováním podzemních struktur. Naplnění vize je ale zatím daleko.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

teslaboring

Foto: The Boring Company

Vizualizace tunelu od The Boring Company

0Zobrazit komentáře

Pokud byste byli Elon Musk, je pravděpodobné, že většinu dne věnujete buďto své automobilce Tesla, nebo vesmírné společnosti SpaceX. Stále lepší pozici si však postupně buduje i další jeho firma, The Boring Company, která se soustředí na tvorbu tunelů. Od investorů teď nabírá miliardy.

Název startupu je chytrou slovní hříčkou. Boring totiž znamená v angličtině nejen nudná ale třeba i vrtající. A právě to druhé firma dělá – hloubí tunely. Poprvé o ní bylo slyšet před pěti lety, když dnešní nejbohatší muž světa představoval vizi budoucnosti dopravy ve městech. Auta by jednoduše sjela výtahy na speciální podvozky do podzemních tunelů. Pomocí nich by se následně pohybovaly rychlostí až 240 km/h bez nutnosti stát v zácpách na povrchu.

Od této ideje má zatím The Boring Company daleko, ale i tak do ní peníze proudí. Získala od investorů 675 milionů dolarů (15,2 miliardy korun) v takzvaném investičním kole Series C. Nová investice firmu ohodnocuje na 5,675 miliardy dolarů (127,5 miliardy korun), upozornil server CNBC. Předchozí financování získala firma v roce 2019.

elonmusk3

Foto: NASA/Kim Shiflett

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

Doposud se Muskově startupu podařilo ve svém přepravním systému dosáhnout jen rychlostí okolo 80 kilometrů v hodině, jak jinak než v automobilu Tesla, bez technologie původně navrhovaného podvozku. Cílem firmy je podle jejího prohlášení odstranit „dopravu ničící duši“ – ve Spojených státech, stojících výrazně na individuální automobilové dopravě, je to o něco palčivější problém než například v českých městech.

Firma nedávno získala povolení pro síť tunelů v délce téměř 50 kilometrů spojující 51 stanic pod nevadským Las Vegas. Boring Company tuto síť označuje za „největší projekt podpovrchové dopravy“ a tvrdí, že nakonec bude schopna přepravit za hodinu 57 tisíc cestujících. Svůj první tunel v této oblasti již otevřela, ale je nudnější, než se čekalo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejnovější peníze hodlá Muskova firma využít na systém Loop právě v Las Vegas, který bude přepravovat cestující vysokorychlostními tunely. Jak dále píše CNBC, společnost uvádí, že „výrazně zvýší počet zaměstnanců v oblasti inženýrství, provozu a výroby“.

Musk začal v roce 2013 propagovat technologii vysokorychlostní přepravy osob nazývanou hyperloop a přiměl několik firem, aby se připojily k rozvoji tohoto systému. Systém je založen na pohybu přetlakových kapslí podtlakovými trubkovými tunely.

Zatím je však stále daleko od konceptu hyperloopu, podle kterého by měly moduly svištět tunely ještě větší rychlostí. Podle jedné z firem, která tuto technologii vyvíjí, dokonce až rychlostí 1220 kilometrů mil za hodinu.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.