Pozor na stále častější podvody na LinkedInu. Z uživatelů lákají peníze a poškozují jména firem
Zakladatel pracovní agentury GoodCall Josef Kadlec píše o tom, jak se na profesionální sociální síti rozšiřují podvodníci a jak se jim bránit.
Mezi hlavní a nejvyužívanější sociální sítě se vedle Facebooku, Instagramu, TikToku či Twitteru řadí také LinkedIn. Ten má navíc jasně definované zaměření – na takzvané profesionální sociální síti jde do velké míry především o pracovní stránku všech uživatelů. Lidé tam sdílí své pracovní úspěchy, kariérní posuny či hledají práci. Na LinkedInu se tak vyskytuje obrovské množství velmi cenných a citlivých dat, a proto se stává stále častěji terčem různých útočníků, kteří se snaží osobní informace získat. Pak je dál prodávají nebo je využívají pro vlastní účely.
Kyberpodvody různých druhů míří na individuální uživatele nebo celé společnosti. K tomuto faktu přitom částečně přispívají i unikátní vlastnosti LinkedInu, které jsou na jiných platformách úplně nebo znatelněji omezené. Co je tím myšleno?
- Na LinkedInu vidíte e-mailovou adresu téměř kohokoliv, s kým se na síti spojíte. Nebo lze snadno použít pluginy v prohlížečích (například SalesQL), které vám e-mail odhalí i pro uživatele, se kterými spojeni nejste. Toho na TikToku nebo Facebooku jen tak nedocílíte, minimálně ne tak úspěšně.
- Limit počtu spojení na LinkedInu je 30 tisíc. Můžete si tedy nastavit například robota jako LinkedHelper, Phantombuster nebo kterýkoliv jiný (případně rozesílat pozvánky manuálně) a tím získat nejen významný počet sledujících (každé spojení je zároveň váš sledující), ale zároveň významný počet e-mailových adres.
- Databáze LinkedInu obsahuje obecně kvalitnější faktografická data než takzvané privátní sociální sítě. Narozdíl od Instagramu můžete na LinkedInu dobře existovat pouze s profilem, aniž byste vytvářeli jakékoliv posty. Oproti Instagramu, kde samotný profil je jeden odstavec textu, obsahuje profil na síti LinkedIn mnohem více informací, jako jsou současní i bývalí zaměstnavatelé, vystudované školy, certifikace a školení, znalost jazyků, dovednosti, reference od jiných lidí a mnoho dalšího.
- LinkedIn je skvělý nástroj pro výzkum trhu, se kterým můžete zjistit, které společnosti propouští nebo nabírají, a to vše je rozděleno podle odvětví, lokality nebo velikosti společností. Můžete také například zjistit, která společnost využívá jakou technologii.
Se kterými podvody se tedy můžete vy osobně nebo vaše společnost setkat?
Falešné pohovory 1: útok proti společnosti
Před několika lety jsem řešil případ, kdy chtěl někdo poškodit velkou ropnou společnost v USA tím, že si zakládal falešné profily existujících členů představenstva a zval různé lidi na pohovor. Žádný pohovor se samozřejmě nekonal a uchazeči, kteří často letěli přes celé Spojené státy, čekalo po příchodu do cílové společnosti nemilé překvapení. Poškození jména firmy bylo významné.
Jaká je obrana? Útočníka může odradit, že vaši zaměstnanci budou mít kvalitně vyplněné profily, a to především u klíčových zaměstnanců. Vedení nebo členové představenstva jsou obecně více navštěvované profily na LinkedInu, navíc lze informace o nich často nalézt například na webu společnosti nebo v obchodním rejstříku. To dělá proces impersonifikace o to jednodušší. Vertikála útoku se dá vést samozřejmě i proti liniovým manažerům nebo HR pracovníkům, kteří mohou být úplně smyšlení.
Navíc mít špatně vyplněný profil (viz obrázek níže) je téměř na úrovni toho nemít profil žádný, protože profil, který vytvoří útočník během pěti minut, bude více důvěryhodný jen díky tomu, že na něm bude fotografie, více informací (i když generických a zkopírovaných například z webových stránek nebo z firemních LinkedIn stránek společnosti) a bude mít například více spojení (protože to na LinkedInu není problém skrze aktivní rozesílání pozvánek).
Falešné pohovory 2: útok proti jednotlivci
Několik účastníků mých kurzů zmínilo případ, kdy je oslovil člověk z HR nebo recruiter konkrétní společnosti (v tomto případě to byly společnosti z velkých auditorských firem), ale jednalo se o zahraniční pobočku, například v San Francisku.
Daný recruiter uvedl, že jejich společnost má zájem o pracovní pohovor. Pohovor pro obecně prestižní společnost s místem výkonu práce USA zní zajímavě, že? Nebo jen fakt, že má taková společnosti o vás zájem, vás může motivovat odpovědět.
Háček je v tom, že oslovující recruiter posléze chtěl, aby si osoba hradila část cesty na pohovor sama. Jednalo se tedy o podvod vylákání peněz. Jako vedlejší efekt samozřejmě může využitá společnost utrpět kvůli poškození dobrého jména.
Jaká je obrana? V první řadě bych se ptal, jestli je daný LinkedIn profil skutečně pravý. Jak ale rozpoznat falešný profil na této síti?