Pozor, padá Ticketportal aneb Jestli něco fanoušci Slavie závidí Spartě, je to prodej lístků

Z návštěvy zápasů Sparty a Slavie se stává exkluzivní záležitost. Fantastický fotbalový zážitek ale občas ničí technické problémy.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

spa-slaKomentář

Foto: Vygenerováno Dall-E / CzechCrunch

Umělá inteligence vygenerovala smutného fanouška Slavie a nadšeného fanouška Sparty

2Zobrazit komentáře

Komentář Ondřeje Holzmana. Kupovat vstupenky na fotbalový zápas může být někdy pořádný adrenalin. Obzvlášť když fandíte Spartě nebo Slavii, o které je v poslední době enormní zájem. Oba největší české kluby navíc teď v evropských pohárech čekají slavní soupeři z Itálie a Anglie. Zatímco Sparta dva tisíce vstupenek na venkovní zápas v Liverpoolu vyprodala relativně bez problémů doslova za pár desítek vteřin, fanoušci Slavie při nákupu lístků na domácí zápas s AC Milán zuřili…

Znovu totiž selhal Ticketportal, jako už mnohokrát v minulosti. A tak nastala výjimečná situace, kdy slávisté něco závidí sparťanům – konkurenční prodejní systém. To je tvrzení, které bych si jako fanoušek Sparty nedovolil říkat já sám, ale stačí se podívat na sociální sítě, kde to již poněkolikáté zmiňují sami příznivci Slavie. Ti si chtěli v úterý pořídit vstupenky na výjimečný odvetný zápas s AC Milán, ale i když byli třeba držiteli permanentek, kvůli nefunkčním systémům nakonec často odešli s prázdnou.

„Jménem Ticketportalu se omlouváme permanentkářům, kteří si dnes ve 14 hodin chtěli zakoupit vstupenky skrze mobilní aplikaci. Zájem o vstupenky byl natolik enormní, že některým uživatelům nešel nákup uskutečnit nebo se během něj vyskytly chyby. Ticketportal učiní kroky a opatření, aby se tato situace již v budoucnu neopakovala,“ vzkazovala v úterý večer Slavia svým rozhněvaným fanouškům.

Ti se však tomuto sdělení přinejlepším vysmáli, protože problémy Ticketportalu, byť patří mezi největší hráče u nás, se při podobně exponovaných zápasech opakují takřka s železnou pravidelností. Slávisté mohou vzpomenout třeba na utkání s Legií Varšava. A vždy přijde podobný příslib, že se věc bude řešit. Sami to moc dobře známe z dřívějška i na Spartě. Teď už se ale naštěstí můžeme nad podobnými trabli jinde jen pousmát – a pro jistotu to klepu na dřevo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sparta totiž před lety Ticketportal po podobných problémech konečně opustila a vsadila na konkurenční, mnohem méně známý systém Enigoo. Troufnu si tvrdit, že to byl jeden z nejlepších profanouškovských kroků Sparty za dlouhé roky. Může to sice znít jako relativní maličkost – a třeba při návštěvě stadionu na Letné vás napadne řada dalších věcí, co by šla zlepšit –, ale není nic horšího, než když si nemůžete pořídit svou vysněnou vstupenku kvůli tomu, že vám to systém, který je na to stavěný a má být připravený, nechce dovolit.

Obzvlášť v případě, kdy si jeho provozovatel dokáže velmi dobře spočítat, co ho může při startu prodeje čekat. Jestli Slavia chtěla nabídnout možnost nákupu další vstupenky držitelům permanentek, jichž má jedenáct tisíc, tak bylo jasné, na co by měly být servery Ticketportalu připravené. Jiná věc je ta, že k dispozici bylo samozřejmě tak či tak mnohem méně vstupenek, než jaká byla poptávka, protože stadiony Slavie ani Sparty nejsou nafukovací.

Už teď je na nich prakticky neustále vyprodáno, a když přijedou nejslavnější kluby z Evropy, poptávka převyšuje nabídku několikanásobně. Nad výdělkem tak zplakalo ve středu dopoledne rovněž mnoho fanoušků Sparty, kteří si chtěli koupit lístek na odvetný zápas s Liverpoolem, který se hraje příští týden v Anglii. Kolem dvou tisíc lístků se do jejich sektoru vyprodalo neuvěřitelnou rychlostí zhruba za minutu a půl.

derby

Foto: AC Sparta Praha

Momentka ze zápasu Slavie se Spartou

Pár minut po startu prodeje tak desítky fanoušků, kteří už měli koupené letenky na britské ostrovy, věděly, že se na slavný stadion Anfield Road zřejmě nedostanou. Na rozdíl od těch slávistických to ale byla v drtivé většině případů fér hra – systém totiž velký nápor zvládl a bylo to čistě o tom, kdo dřív přijde a rychle zaklikne jedno z dostupných míst.

Byť mohou lidé protestovat sebevíc, je to zkrátka loterie, která k tak očekávaným událostem patří. Nikdy se nemůže dostat na každého. Tedy minimálně ne v současném nastavení Sparty a Slavie. Zeptejte se třeba těch, kteří už roky chtějí vyrazit někam na Taylor Swift. Nebo na Adele, která vyprodala deset koncertů v Mnichově dohromady pro 800 tisíc lidí. Mnohonásobně víc zájemců čekalo několik hodin ve virtuálních frontách a na řadu z nich se také nedostalo.

To, co bylo v českém fotbale ještě nedávno naprosto nepředstavitelné, je dnes realita. Z návštěvy zápasů Sparty i Slavie se stává v mnoha případech exkluzivní záležitost, která prostě není pro všechny. A to vůbec nejde o peníze. Ale prostě o to, že zájem je obrovský a ti, co se chtěli jednou za čas přijít podívat na slavného soupeře, mají smůlu. Přednost dostávají ti nejvěrnější fanoušci, jako tomu je v prestižních západoevropských soutěžích.

tomas-cupr-rohlik

Přečtěte si takéRohlík vyrostl na 17,8 miliardy. Už umí vydělávat i v NěmeckuRohlík vyrostl na 17,8 miliardy. Už umíme vydělávat i v Německu, je to klíčový trh, říká Tomáš Čupr

Oba pražské velkokluby se na takový status neskutečně nadřely, utratily za to stovky milionů a byla by nesmírná škoda, kdyby měl fanoušky o nezapomenutelné zážitky připravovat technický šotek, kterému – jak vidíme jinde – lze kvalitní přípravou a plánováním předcházet.

Už teď je jasné, že Slavii bude do konce sezony čekat ještě řada utkání, po kterých bude mnohonásobně větší poptávka, než jaká bude nabídka. Nelze očekávat, že Slavia fanoušky nenáviděný Ticketportal vymění v probíhající sezoně, ale prý už teď opravdu zvažuje, jestli to dříve, či později neudělá. Fanoušci se sice zdráhají uvěřit, že by ke změně skutečně došlo, ale na Spartě jsme tomu kdysi taky nevěřili…

Majitelé Bikera koupili jiný cyklo e-shop, cílí na 300 milionů. Na trhu je krev, cítíme šanci, říkají

Trh s bicykly se v posledních dvou letech dramaticky propadl, Bikero ale dokázalo vyrůst. Konsolidace bude probíhat i letos.

Luboš KrečLuboš Kreč

jan-coufal

Foto: Czech Promotion

Jan Coufal, zakladatel firem Bikero a Czech Promotion

0Zobrazit komentáře

Makroekonomové upozorňují, že české hospodářství se stále ještě nedostalo na výkony z předcovidových let. Až se tak stane, bude to aspoň malý důvod k veselí. Prodeje kol se na původní hranici vrátily už loni – jenže pro obchodníky ani výrobce to není moc dobrá zpráva, naopak: znamená značný sešup. Kdo na tom však vydělá, je zákazník, k dispozici má teď bicykly ve slevách. „Krvavá lázeň bude pokračovat i letos na jaře,“ říká s nadsázkou majitel e-shopu Bikero Jan Coufal. Usmívá se u toho, protože se svým byznysovým partnerem Martinem Kudrnou cítí šanci urvat pro sebe víc místa na trhu. A už s tím i začali.

„Celý trh loni padal zhruba o třicet procent, je to velká korekce,“ vysvětluje šestatřicetiletý Kudrna, který Bikero vede a drží v něm i minoritní podíl, většina pak připadá Coufalovi, respektive jeho velké marketingové agentuře Czech Promotion.

Korekcí má na mysli návrat z covidových výšin – cyklistika se v době, kdy se nemohlo cestovat a lidé se dali na sportování, stala velmi populární. Prodeje kol stouply v roce 2021 o stovky procent. Jenže stejně jako rychle vyrostly, tak se i propadly, když se znovu otevřely hranice. Roky 2022 a 2023 už byly ve znamení návratu k normálu.

„Nám se loni podařilo v obratu vyrůst o 13 procent. Je to sice méně, než jsme plánovali, ale i tak nás to těší, protože trh padal. Tržby jsme měli 150 milionů korun,“ dodává sedmačtyřicetiletý Coufal, který Bikero založil v roce 2015, neboť mu na internetu chyběl obchod pro mainstreamové cyklisty. A protože se tehdy také svým způsobem nudil, když Czech Promotion šlapalo i bez něj.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cílem Coufala i Kudrny je udělat z Bikera největšího českého prodejce kol, do roku 2030 chtějí mít obrat miliardu a aspoň dvě desítky prodejen. Na konci letošního roku by chtěli být ve třetině tohoto úsilí – tedy na obratu přes 300 milionů a s osmi kamennými obchody.

Klíčový krok už udělali, koupili totiž společnost Cycology z Jablonce nad Nisou, která má na severu Čech dvě prodejny (Bikero jich má svých pět) a také e-shop s ročním obratem kolem 100 milionů korun. „Původně jsme nestáli o jiný e-shop. Zjistili jsme však, že v případě Cycology získáme novou expertízu i úplně nový zákaznický kmen,“ vysvětluje Kudrna.

Jde o to, že Bikero je mainstreamový obchod, Coufal s Kudrnou přiznávají, že jejich zákazníky jsou sportovci, kteří se rádi projedou na kole, ale ne nadšenci. Naopak klienti Cycology byli právě zarytí cyklisté. „Kluci jsou také skvělí třeba v servisu, ten my jsme moc neuměli,“ dodává Coufal.

bikero3

Foto: Bikero

Martin Kudrna, ředitel Bikera

Nákup Cycology, který se podle odhadů CzechCrunche pohyboval v nižších desítkách milionů korun, je prvním z akvizičních plánů Bikera. To dává opakovaně najevo, že má zájem o lokální cyklistické prodejny na kvalitních místech, které by mohlo přebudovat na své pobočky. „Měsíčně nám přijdou i tři nabídky, dochází k velké konsolidaci. Byznys opouští zakladatelé z 90. let, kteří se teď hodně vyčerpali,“ říká Martin Kudrna s tím, že žádný další deal ale aktuálně rozjednaný nemají.

Trh je dnes každopádně hodně rozkolísaný, protože po nákupní cyklohorečce z let 2020, 2021 a první poloviny roku 2022 mají prodejci i výrobci plné sklady. A musí je vyprodat, proto jsou všude velké slevy, což tlačí dolů marže. I Bikero, které v minulosti hospodařilo se ziskem, se loni propadlo do minusu.

Pro ambiciózní hráče, jako jsou Kudrna s Coufalem, který už do Bikera investoval nižší stovky milionů korun, je ale zároveň krize příležitostí, ostatně i v dobách covidu se pohybovali hodně dravě. Zároveň si pochvalují, jak se jim vyplatilo ukončit prodej lyží a celoročně se soustředit na cyklistiku, chtějí se také ještě víc etablovat jako lídr prodeje dětských kol, u nichž je mnohem vyšší obrátka než u kol pro dospělé.

bike-tyrol4

Přečtěte si takéJižní Tyrolsko na elektrokole. Nejlepší způsob, jak si vychutnat Alpy bez infarktuJižní Tyrolsko na elektrokole. Nejlepší způsob, jak si vychutnat Alpy s úsměvem a bez infarktu

„Zatímco vlekaři jsou nešťastní, nám teplé počasí, které letos sledujeme, dělá radost. Stačí dva teplé víkendy za sebou a sezóna je odstartovaná. Teď v únoru jsme vyprodali v podstatě všechna dětská kola, co jsme měli na skladě. Samotné nás to překvapilo,“ krčí rameny Kudrna, který před Bikerem působil třeba v českém výrobci sportovního oblečení Silvini.

Coufal s Kudrnou chtějí stůj co stůj letos otevřít jednu až dvě nové prodejny s logem Bikero. Mají už vytipovaná i města, kde by to mělo být. Jestli půjdou cestou akvizice nějakého už existujícího obchodu, nebo si prodejnu, která musí splňovat požadavky na moderní, vzdušný, designově atraktivní showroom, vybudují sami, se teprve ukáže.

„Novinkou je, že začínáme přemýšlet o tom, že bychom do Bikera přizvali investora,“ přiznává Jan Coufal. Další expanzi, která musí být kvůli proměnám a kontrakcím trhu hodně dynamická, už se mu nechce platit ze svého: „Tam už se bavíme o dalších desítkách milionů a to sám neutáhnu. A do banky se mi chodit nechce.“

kolo

Foto: Bikero

Dětská kola jsou doména e-shopu Bikero

V minulosti pár nabídek na investici do Bikera či jeho prodej s Kudrnou dostali, vždy je odmítli. Teď se ale začínají rozhlížet. Chvilku zvažovali i vstup na burzovní trh Start pro malé a střední firmy, kam umístila své akcie třeba internetová lékárna Pilulka.cz nebo online prodejce vlasové kosmetiky Bezvavlasy.cz. „Uvědomili jsme si ale, že to v tuto chvíli není pro nás,“ říká Coufal.

lego-nike-dunk

Přečtěte si takéNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Takhle vypadajíNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Bez investora prý zvládnou jet dál podle plánu, tedy otevřít letos až dvě prodejny, s další finanční pomocí by ale mohli expandovat rychleji – očekávají, že v druhé polovině roku se rozkolísaná situace v segmentu začne uklidňovat, navíc i konkurenti, jako jsou e-shopy Koloshop či Mojekolo nebo specializovaní hráči typu Endorphin Republic, prý dávají najevo chuť růst a rozšiřovat svůj zásah.

„Teď je ta správná doba. Chce to odvahu, rozdávají se nové karty. Dřív se mi řada kolegů z oboru smála, když jsem říkal, že chci vybudovat miliardový cyklistický obchod. Najednou od nich slyším něco velmi podobného. Takže to vypadá, že jsem měl pravdu,“ říká Martin Kudrna.