Prací papírky ji dostaly i na Hrad. Ecohaus vyrostl na 30 milionů a přidává další uklízecí produkty

Byznys se rozhodla rozběhnout bez investora. Teď sklízí ovoce. Značka Ecohaus roste a její prací papírky používá na 60 tisíc domácností.

Eliška NováEliška Nová

ecohaus-7

Foto: Ecohaus

Zakladatelka Ecohausu Petra Doubková

0Zobrazit komentáře

Před pár lety se rozhodla, že vymyslí prací prostředek, který by byl ideální na cesty. Dnes má firmu, která dosahuje obratu třiceti milionů korun, její prací papírky využívá na šedesát tisíc domácností a ohromuje. Mimo jiné prezidenta Petra Pavla, který ji pozval na setkání v rámci podpory inovativních a mladých podnikatelů.

Ecohaus vznikl jako sturtup, který funguje bez investora. Petra Doubková se rozhodla, že nově vznikající firmu ukočíruje sama. A vypadá, že se jí to zatím daří. K řízení firmy používá moderní nástroje včetně umělé inteligence. Díky tomu se prý může soustředit na objevování a strategický růst. A ten přišel – z prvního roku na druhý její firma vyrostla o 700 procent. „Detailní čísla si zatím nechávám pro sebe, ale mohu říct, že naše podnikání je od začátku finančně soběstačné,“ říká pro CzechCrunch Doubková.

Prací papírky fungují jednoduše. Člověk je vloží spolu s prádlem do pračky – a ty se pak po kontaktu s vodou změní na prací gel. Petra Doubková se s nimi v roce 2022 přihlásila do startupové soutěže Technické univerzity v Liberci, vyhrála a absolvovala dva akcelerační programy. Kromě toho, že její produkty nyní používá šedesát tisíc domácností, buď jako alternativu běžných prostředků nebo jako ideální věc, kterou s sebou vzít na cesty, se během uplynulého roku začaly prodávat také v kamenných prodejnách Rossmann a Globus. K dostání jsou také například na Alze.

„Naše filozofie je jednoduchá – žijeme úklidem našich zákazníků. Na sociálních sítích dokážeme produkty autenticky představit a ukazujeme jejich využití v každodenním životě. Podařilo se nám vzbudit důvěru i zájem. Klíčovým přínosem je pak neustálé vzdělávání zákazníků,“ říká zakladatelka Ecohausu. Na sociálních sítích dnes mají přes 115 tisíc sledujících, kterým se firma snaží pravidelně ukazovat, jak produkty používat a že to jde rychle, snadno a ekologicky.

Kromě pracích papírků uvedl Ecohaus na trh v uplynulém roce také další produkty. Jsou to svíčky z bio surovin, esenciální oleje či bytové rozprašovače. Nově je to také textil, na kterém firma spolupracuje se sociálním podnikem, který ho vyrábí. V nabídce jsou ručníky, utěrky nebo třeba i župany. Do budoucna je v plánu vytvořit celou sérii netoxických úklidových pomocníků.

„Chceme nabídnout zákazníkům minimalistické, ale účinné řešení pro domácnost. Velkou novinkou letošního roku budou vratné obaly, které podporují cirkulární ekonomiku a zároveň posilují náš závazek vůči udržitelnosti. Baví mě myšlenka, že se tím kruh uzavírá a zákazníci jsou součástí celého procesu,“ líčí Doubková.

Kromě toho má letos vzniknout také interaktivní průvodce pro domácnost. Ten má nabídnout všechny tipy a triky pro úklid. Jeho součástí bude i chatbot Vlaďka, která by měla dokázat poradit s různými zapeklitými otázkami jako třeba jak vyčistit specifické skvrny a podobně. „Vlaďka se jmenuje podle mé paní na úklid, která mi doma vždy nechá krásně čisto a zná spoustu vychytávek,“ vysvětluje zakladatelka značky.

To vše zvládá firma i přesto, že její lidé velkou času tráví mimo kancelář. „Vše máme v jedné aplikaci, v Asaně, a nasazujeme další AI pomocníky a pokročilé technologie. Snažím se řídit pravidlem, že co nejjednodušší procesy a nastavení, tím lépe,“ říká Doubková, která loni dostala pozvání od prezidenta Petra Pavla na setkání k podpoře inovativních a mladých podnikatelů. Prací papírky tak dost možná využívá i první dáma Eva Pavlová, která je tu dostala darem. Proč by ne, příspěvky na Instagramu pode Doubkové pravidelně lajkuje také bývalá první dáma Dagmar Havlová.

Sestavili automat a dali do něj brambory. Teď stojí na sídlišti v Letohradě a prodá jich tunu týdně

Se svou značkou Bramborář mají farmářský obchod, kde nabízejí různou zeleninu. Rozhodli se ale prodávat i v automatu – a je o něj zájem.

Eliška NováEliška Nová

bramborStory

Foto: Bramborář

Bramborář a jeho automat

2Zobrazit komentáře

Brambory pěstují na třiceti hektarech půdy v podhůří Orlických hor. Díky tomu mají prý lepší chuť. Může za to nižší teplota, díky které hlízy narůstají pomaleji. Nejsou to ale brambory pro supermarkety, kde by ležely na hromadách. Značka Bramborář je prodává přímo spotřebitelům nebo ve farmářském obchůdku. A nově také ve vlastním automatu na brambory.

Rodinná farma VIKA Kameničná, která si značku Bramborář založila, hospodaří v Kameničné a v Mistrovicích, kde žije jen několik set obyvatel, za použití nejmodernějších technologií. Podobně přistupuje i k jejich prodeji. Už v roce 2023 zprovoznila speciální automat, na kterém si chtěla vyzkoušet, jak by měl v budoucnu fungovat. „Zjistili jsme, že tento způsob prodeje brambor může být mezi našimi zákazníky velmi populární. Proto jsme automat stáhli k nám na dílnu a začali pracovat na vylepšeních. Zahájili jsme také patentové řízení,“ říká pro CzechCrunch obchodní manažer Vítězslav Marek.

Nový, vylepšený automat znovu umístili do veřejného prostranství na konci loňského roku. Nachází se v Letohradě, nedaleko sídliště. A začali ho také propagovat na sociálních sítích. „Na slavnostní otevření nám dorazily nižší stovky lidí a už v tento den jsme si mohli otestovat veškerá vylepšení, která jsme implementovali,“ dodává Marek.

Co přesně dělá? Zákazník si navolí, kolik brambor chce – na výběr má od dvou do deseti kilo. V automatu leží brambory volně, po volbě se začnou automaticky navažovat. To trvá přibližně minutu. Pak už stačí zaplatit platební kartou, přiložit tašku a navážené brambory se do ní nasypou. „Klíčovým prvkem automatu je topení a klimatizace. V zimním období bramborám přitopíme, v letním je zchladíme. Teplotu držíme v rozmezí šesti až deseti stupňů,“ líčí obchodní manažer značky.

Ta si automat vyvíjela sama, za pomoci spřátelené firmy. Na trhu totiž nebyl žádný jiný, který by splňoval podmínky farmářů z podhůří Orlických hor. Brambory chtěli mít uvnitř volně, aby nemuseli využívat neekologické plastové pytle. Potřebovali také dostatečně velký zásobník a hlavně variabilitu pro zákazníka, aby si mohl zvolit, kolik kilo chce.

Umístění v Letohradu v Pardubickém kraji pak zvolili kvůli tomu, že je to město, které podle nich přijímá nové věci a podporuje lokální podnikatele. „Je tam pokrokový starosta, který nám umožnil nasazení automatu na městský pozemek za velmi dobrých podmínek. Od naší bramborárny je automat vzdálený pouze deset kilometrů, což nám zajišťuje efektivní a k přírodě udržitelné plnění, protože nemusíme jezdit s bramborami stovky kilometrů,“ říká Marek.

A brambory jdou v automatu evidentně na dračku. Při prvním pokusu v roce 2023 se prodeje pohybovaly kolem 2 500 kilo za týden, v současnosti se jich prodá asi tuna týdně. Zájem je přitom i o samotné automaty. Už nyní má prý Bramborář mnoho poptávek i od jiných farmářů pěstujících brambory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní má ve výrobě dalších pět strojů, které chce umístit do blízkých měst: do Ústí nad Orlicí, České Třebové, Lanškrouna, Rychnova nad Kněžnou nebo Žamberka. V současnosti jsou automaty jen na brambory – do jedné násypky se vejde 1 200 kilogramů. Plní se z vrchní části a výhodné jsou právě v tom, že je v nich pouze jeden druh plodiny. Další produkty by totiž farmáře limitovaly v plnění a hlídání stavu zásob.

V budoucnu ale budou umět pojmout dvě odrůdy brambor najednou nebo například brambory a cibuli. A po drobné úpravě by se v nich měla dát prodávat i jablka. Zato pivo, med, mák, kmín nebo vajíčka, které Bramborář rovněž prodává ve svém kamenném obchodě, by do automatu vložit nešly, zejména proto, že jsou v něm produkty volně a bez obalu.

Fabian Gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

Rodinná farma vypěstuje v Kameničné a okolí tisíc až 1 200 tun poloraných až pozdních brambor ročně. Historie pěstování této plodiny je tu stará více než padesát let. Kromě automatu lze zdejší brambory získat také z rozvozu. Bramborář zaváží do Královéhradeckého, Pardubického a částečně i Olomouckého kraje. „Díky našim skvělým zákazníkům se ale naše brambory dostávají i do Prahy, Karlových Varů, Mikulova nebo i Ostravy. Do těchto měst si musejí lidé zařídit dopravu sami, máme ale reference, že jim naše brambory chutnají,“ dodává Marek.

Automatů na různé produkty v Česku přibývá – a nejde o sladké nápoje nebo sušenky. Existují i na maso, zeleninu či vajíčka. Většinou jsou alternativou ke klasickému prodeji, kdy se však zájemci ke zboží dostanou nehledě na čas a otevírací dobu.