Pracovali na Mafii a Armě, teď odhalují novou českou hru. Je to trochu Zaklínač a trochu Dark Souls, hlásí

Secret of the Deep od mladého herního studia Esanti Games překypuje ambicemi i slavnými vzory. K naplnění má přispět i solidní rozpočet.

Michal MančařMichal Mančař

esanti-secret-of-deep-boxed

Foto: Esanti Games

Nová česká hra Secret of the Deep od mladého studia Esanti Games

2Zobrazit komentáře

Nemají úplně malé cíle. Ani malý rozpočet. Sami přitom nejsou ještě nijak známí, zato mají zkušenosti ze známých her. Nové české herní studio Esanti Games představuje sebe – a svou připravovanou hru Secret of the Deep. Ještě letos si ji zahrajete. Těšit by se na ni měli především fanoušci žánrů fantasy, příběhových akčních adventur a RPG. Ale i stavění hradů. A českého dabingu.

„Secret of the Deep není žádný nízkorozpočtový projekt. Proto věříme, že můžeme uspět,“ říká pro CzechCrunch šéf vývoje nové počítačové hry Vojtěch Matouš z Esanti Games Videoher, které uspějí, je skutečně málo. Vyjde jich přes deset tisíc ročně, ale víc než milion dolarů z nich vydělá jen několik desítek. Drtivá většina těch tisíců jsou však lowbudgetové hry,“ míní

„Upřímně si myslím, že rozsah naší hry je úplně jinde, než většina lidí bude čekat,“ přidává další důvod sebedůvěry marketingový šéf Jiří Sainer. Roli v jejich slovech hraje i skutečnost, že ačkoliv jsou Esanti Games nové herní studio tvořené i mladými vývojáři, někteří jeho členové nováčky rozhodně nejsou. „Máme v týmu lidi, kteří pracovali na první i druhé Mafii, na sérii Arma nebo na Euro Truck Simulatoru. Když to tak řeknu, jsou to samé české pecky,“ přibližuje složení zhruba třicetičlenného týmu Matouš.

Představte si, že by Zaklínač 3 měl dítě s Dark Souls. A ještě k tomu přidejte Shadow of Mordor.

Studio založil a financuje podnikatel a nadšenec do fantasy Dušan Krnáč. Nevzniklo odtržením větší skupiny lidí ze zavedené firmy, kteří chtěli nastartovat něco vlastního – třeba jako to nedávno udělali Ashborne Games, autoři legionářské hry Last Train Home –, ale prostě standardním náborem volných vývojářů. Ti na akční adventuře pro jednoho hráče pracují zhruba rok a Secret of the Deep vyjde na Steamu v předběžném přístupu ještě letos.

Přesný rozpočet hry její tvůrci prozradit nechtějí, podle svých slov jsou však Esanti Games středně velkým studiem a Secret of the Deep je na české poměry střední až větší hrou. Což dává tušit řádově desítky milionů. Už zmiňovaný nečekaně velký rozsah hry má obsáhnout především souboje s monstry, k nim ale přidává i rozšiřování vlastního hradu, jež zase odemyká další možnosti a dovednosti pro vašeho hrdinu. To vše v údajně jedinečné atmosféře.

„Ta je tou první věcí, která mě na hře chytla. Titulní Hlubina neboli Deep z názvu je doopravdy unikátní,“ říká Sainer s odkazem na podzemní říši, v níž kromě příšer z temnot budete odhalovat i příběh hry a tajemství minulosti. „Hodně si hrajeme se světlem. Pocitově i vizuálně. Jako hrdina vnášíte do temnot světlo doslova i pomyslně, nepřátelům ve tmě svítí oči, ve stínech na vás něco číhá…“ dodává Matouš.

Při dotazu na to, jaké známé tituly by Secret of the Deep mohlo navzdory osobitému přístupu připomínat, vývojáři z Esanti Games uvádějí velmi zvučnou inspiraci. „Představte si, že by Zaklínač 3 měl dítě s Dark Souls. A ještě k tomu přidejte Shadow of Mordor,“ vyjmenovává Vojtěch Matouš slavné a úspěšné – a výrazně vysokorozpočtové – tituly, které žánr fantasy spojují s akční hratelností a prvky z her na hrdiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jen tedy až tak hardcore jako Dark Souls rozhodně nebudeme,“ dodává pro mnohé příjemnou poznámku. Zmiňovaná série je totiž mezi hráči známá jako jedna z nejnáročnějších vůbec. K těmto titulům každopádně ještě nezapomeňte přičíst to, že se v Secret of the Deep staráte o opravu rozbořeného hradu, zvelebení podhradí i životy postav, jež v něm žijí.

Vedle veleslavných vzorů jsou tak i nemalé ambice. Možná až příliš velké na třicetičlenný tým s rozpočtem, který má být sice solidní, ale jen na české poměry? „Máte pravdu, že ta laťka je velmi vysoko. Ale co se týče termínů, tak je zvládáme. Co slibujeme do předběžného přístupu, to dodáme,“ říká Jiří Sainer. To znamená první třetinu hry se všemi základními herními mechanismy za cenu 30 eur, zhruba 760 korun.

phonopolis-boxed

Přečtěte si takéČeské studio Amanita získalo herního Oscara za PhonopolisČeské studio Amanita získalo prestižní světovou cenu. Za nádhernou hru z papíru, která ještě ani nevyšla

„Významná část hratelnosti je nejen samotný boj, ale také příprava na něj. Než se vydáte prozkoumávat Hlubinu, musíte se ve své základně správně vybavit a nachystat podle toho, jaký herní styl preferujete,“ dodává marketingový ředitel. Takže před akcí se připravte na získávání surovin, výrobu výstroje a její vylepšování podle nových receptů a nákresů. Aby vás nezaskočily třeba boss fighty s nejnebezpečnějšími soupeři.

Někoho nicméně může zaskočit věc úplně jiná – a v dnešních hrách čím dál tím méně vídaná. Vlastně slýchaná. Secret of the Deep totiž nabídne český dabing. V prvotní verzi, kterou si zájemci budou moci vyzkoušet v průběhu roku 2024, ještě na rozdíl od českých textů nebude k dispozici. V plánech Esanti Games je ale prý prioritou hned po vydání Secret of the Deep v early accessu na Steamu.

Před 30 lety XCOM poprvé odrazil cizáckou invazi. V nestárnoucí kultovní hře UFO: Enemy Unknown

V březnu roku 1994 jste poprvé mohli vyslat partu nezkušených vojínů vstříc jisté smrti v podobě mimozemských monster. Byla a je to skvělá zábava.

Michal MančařMichal Mančař

xcom-ufo-boxed-enemy-unknown

Foto: Microprose

Seržant CzechCrunch brání Zemi před cizáckou invazí v UFO: Enemy Unknown

0Zobrazit komentáře

„Už jenom jedno kolo a půjdu spát.“ Tahle největší lež v historii videoher je ve skutečnosti medailí pro ty nejlepší a nejchytlavější tituly. Před třiceti lety vyšla hra, u které jste ji slýchávali často. Ubránit naši modrou planetu před mimozemskou invazí totiž bylo nesmírně návykové a taky pekelně těžké. A přitom kult jménem UFO: Enemy Unknown vůbec neměl vyjít. Vydavatel jeho vývoj nejprve málem zrušil – a pak ho zrušil doopravdy.

Ve vesmíru nejsme sami. Jenže bytosti z hvězd, jež se ve svých létajících talířích začaly objevovat po celé Zemi, nepřicházejí s přátelskými úmysly. Armády světa si nedovedou s pokročilými technologiemi cizáků poradit. A tak ke slovu přichází jednotka XCOM s elitními vojáky, vědci a techniky. A vy se ujímáte jejího velení.

Do této nezáviděníhodné pozice vás v březnu roku 1994 vrhlo UFO: Enemy Unknown. Odpovědnost za obranu Země před neustále sílící mimozemskou invazí se ukázala jako náročná, ale ukrutně zábavná záležitost. Hra od britských Mythos Games a amerického Microprose – v USA byste ji našli pod názvem XCOM: UFO Defense – je dodnes považována za jednoho z nejlepších zástupců strategického žánru.

Přitom to, že dnes můžeme slavit třicet let od jejího vydání, je dílem hned dvojnásobného štěstí. Poprvé UFO málem ztroskotalo prakticky hned po vzletu. „Když jsme ho představili vydavatelství Microprose, chtěli po nás zapracovat nějaké změny a vytvořit designový dokument. Tak jsem ho sepsal. Měl jen dvanáct stránek, nikdy v životě jsem nic takového nedělal,“ vzpomínal hlavní tvůrce hry Julian Gollop na konferenci Game Developers Session 2013.

„Jenže v Microprose z toho vůbec nepochopili, jak hra funguje. Tak jsem je musel navštívit a všechno vysvětlit osobně. A že prý kdybychom za sebou neměli Laser Squad, tak by UFO tady a teď zrušili,“ dodal Gollop – a připomněl tím svou vlastní stařičkou hru z roku 1988, která byla pro jeho slavnější dílo velkým vzorem. Také Laser Squad z vás totiž udělal velitele sci-fi vojáků v taktických tahových přestřelkách.

Tuhle krizi UFO: Enemy Unknown ustálo, stejně jako ve hře ale došlo k eskalaci nebezpečí. Videoherní vydavatelství Microprose změnilo majitele a stalo se součástí společnosti Spectrum HoloByte. „A když si dělali velký přehled vyvíjených her, jednou se na UFO podívali a prohlásili, že se jim nelíbí. A vývoj hry zrušili,“ popsal Gollop oficiální konec svého titulu.

„Šéfové z Microprose se ale sešli a rozhodli, že na projektu se bude pokračovat. Spectrum HoloByte to vlastně jen tak mimochodem neřekli,“ dodal Gollop, který na hře pracoval mimo jiné i s bratrem Nickem. Microprose hru podrželo i navzdory skutečnosti, že původní plány na rok a půl vývoje se protáhly na dvojnásobek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedení Microprose nicméně o rozhodnutí svých nadřízených neřeklo ani bratrům Gollopovým. Ti tak na své strategii prostě pracovali dál a o jejím (ne)zrušení se dozvěděli až později. Nenápadné vzepření se rozkazu se navíc ukázalo jako velice prozíravý krok. Ze Spectrum HoloByte se totiž ozvali s tím, že by potřebovali uvést na trh nějakou hru začátkem roku 1994. Jaká náhoda, že v Microprose zrovna jednu měli! Poslední tři měsíce Nick s Julianem tak prý museli pracovat sedm dní v týdnu a dvanáct hodin denně. Ale stálo to za to.

UFO: Enemy Unknown v obchodech přistálo v březnu 1994 a stal se z něj hit. Hráče okouzlilo kombinací mnoha faktorů. Zaujalo už svým vizuálním zpracováním, které kombinovalo devadesátkovou komiksovost se špetkou japonského anime. Kdo někdy UFO hrál, nikdy nezapomene třeba na takovou legrační drobnost, jako byl totálně parádní, nahoru vyčesaný účes některých vojáků. Zároveň ale UFO umělo vystrašit. Kdo říká, že se nebál při nočních misích, v nichž cizáci terorizovali lidská města, ten se bojí dodnes.

Přiznejte se, že jste jednu základnu XCOMu taky vždycky postavili v Česku?

Především ale obrana Země bavila fantastickou hratelností. UFO z vás udělalo nejen velitele, ale i ředitele. V tahových bitvách jste museli opatrně postupovat – nebo agresivně zaútočit, pokud jste spíš než na budování zkušeného týmu sázeli na velké množství čerstvých rekrutů… –, pečlivě volit výzbroj i taktiku. Ale když jste nepřátele vyřídili a ztroskotaný létající talíř zajistili, museli jste se postarat o chod organizace XCOM.

To znamenalo třeba budování nových základen s hangáry pro stíhačky a radary k detekci nepřátelských strojů. (Přiznejte se, že jste jednu taky vždycky postavili v Česku?) Ty jste doplnili o dílny, kde vznikaly nové zbraně a vybavení, které vaši vědci vykoumali v laboratořích po prozkoumání mimozemské kořisti. Z party nováčků s obyčejnými puškami se v průběhu měsíců stali ostřílení veteráni odění do létajících obrněných obleků a vybavení plazmovým arzenálem.

Ale protože ani souboj o přežití lidstva nebyl zadarmo, museli jste se také zavděčit vládám, jež vás financovaly. Běda tomu, kdo by se soustředil jen na určitý kontinent a nechal cizácké nepřátele volně působit na opačné straně planety. Zaprvé by vám tamější státy zavřely kohoutek financí, za něž jste rekrutovali vojáky a pořizovali výzbroj a výstroj. Zadruhé by tam své vlastní základny začali stavět sami mimozemšťané. A to jste nechtěli, protože útok na jejich pevnosti patřil v už tak těžké hře k tomu nejtěžšímu.

Jenže i tahle tuhost z UFO: Enemy Unknown udělala kult. Vážili jste si díky ní každého malého úspěchu. Každého vojína, který povýšil a z panikařícího nováčka se stal elitním ufonobijcem. Každého mimozemšťana, kterého jste zajali živého a přivedli k výslechu (mrtvol k rozpitvání jste obvykle měli dost). Každého průlomu vašich vědátorů, který vaše šance na vítězství zase o něco zvýšil.

A téhle jedinečné kombinace si vážili i hráči. Hry se po premiéře prodalo přes půl milionu kusů a Gollopovým vydělala milion liber, tehdejším kurzem něco kolem padesáti milionů korun. Nepřekvapí tedy, že pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat. X-COM: Terror from the Deep vás o rok později vzal pod hladinu oceánů. Velké finále první hry totiž odhalilo mimozemský mozek v oblasti Cydonie na Marsu, jeho zničení ale vyslalo signál směrem k Zemi, kde se začaly probouzet pradávné bytosti…

sid

Přečtěte si takéPřed 25 lety vyšla ta nejchytřejší sci-fi hra všech dobPřed 25 lety vznikla nejchytřejší sci-fi hra všech dob. Sid Meier’s Alpha Centauri má co říct i dnes

Po vyčištění oceánu, na kterém se Gollopovi nepodíleli, přišel v roce 1997 třetí díl s podtitulem Apocalypse. Na tom totiž Nick a Julian v mezičase pracovali. Překvapil možností tahové souboje přepnout do realtimových přestřelek, ale po prvotním překvapení přišly také skvělé recenze. To už se ale nedalo úplně říct o nanejvýš průměrně přijatém simulátoru letounu X-COM: Interceptor a podobně hodnocené akční hře X-COM: Enforcer.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

V roce 2012 však mimozemská hrozba znovu ožila. Studio Firaxis vydalo moderní XCOM: Enemy Unknown, který sice zvolil výrazně jiné herní mechanismy než třicet let staré dílo, opět ale spojil taktické tahové souboje se správou základny. I díky svému vzoru, ke kterému se hrdě hlásil a na nějž se ve velkém odkazoval (včetně těch nahoru vyčesaných vlasů!), si vysloužil vysoká hodnocení, úspěch na trhu i podobně parádní druhý díl. A dokonce i uznání od Juliana Gollopa, který se před pěti lety pokusil zaujmout se svou novou strategií Phoenix Point, ale věhlasu značky XCOM se ani nepřiblížil.

UFO: Enemy Unknown je prostě i dnes jméno, které má váhu. Nejvíc o tom nesvědčí jeho založení celé série slavných her, ale jeho fanouškovská komunita. Ta je aktivnější než kdy dřív a díky ní vznikl projekt OpenXcom, který usnadňuje spuštění hry na moderních počítačích a umožňuje její někdy až neskutečné proměny. Od drobných úprav základní podoby hry až po kompletní předělávky, které na kostru původní hry navěsily nový příběh, nové vybavení, nové nepřátele a nové možnosti. Ale kdybyste si chtěli vychutnat originál, seženete UFO: Enemy Unknown na GOGu a na Steamu.