Pražská kavárna The Miners vyrábí plně kompostovatelné Nespresso kapsle. Výběrovou kávu chce přinést všem

Peter BrejčákPeter Brejčák

miners-4Insider

Foto: Anna Organová

Zakladatelé The Miners Egor Kolpakov a Oldřich Valta

0Zobrazit komentáře

Hodně lidí sedí poslední rok zavřených na home office, což znamená, že velká část standardní konzumace kávy se přesunula z pracovišť do domácího prostředí. Jedním z nejrozšířenějších kávovarů v Česku i v Evropě je přitom řada Nespresso připravující kávu z hliníkových kapslí, které například koncem loňského roku v tuzemsku začal exkluzivně prodávat online supermarket Rohlík.

Mnoha lidem však Nespresso, které boduje zejména díky své maximální uživatelské jednoduchosti a rychlosti, nenabízí tu nejlepší chuť kávy, na jakou mohou být zvyklí například z kávovarů na pražená zrnka. To se rozhodla změnit podnikatelská dvojice Oldřich Valta a Egor Kolpakov. Jejich snem je, aby dobrá káva byla dostupná jednoduše všem, a to kdykoliv a kdekoliv.

Z tohoto důvodu ostatně budují vlastní síť kaváren a pražírnu The Miners. Teď jsou Valta a Kolpakov svému cíli o krok blíže a chtějí se stát také první tuzemskou pražírnou, jež bude vyrábět výběrovou kávu ve formě stoprocentně kompostovatelných kapslí. Z tohoto důvodu také spustili kampaň na Hithitu, díky níž by se pustili do jejich výroby. A vybraných už mají zhruba 200 tisíc korun.

„Vždy jsme snili o tom, aby si naši kávu mohlo užít co nejvíc lidí. Abychom lidem ukázali, jak lahodná a různorodá chuť kávy vlastně může být, a nadchli pro ni i tu část populace, která s výběrovou kávou zatím nemá zkušenosti. Když ale máme kavárnu ‚pouze‘ v Praze, je náš dosah na lidi například v Plzni přece jenom omezený,“ popisuje pro CzechCrunch Valta.

machine-and-capsules

Foto: The Miners

Kavárna a pražírna The Miners začala vyrábět plně kompostovatelé kapsle kávy

S Kolpakovem se o možnosti dělat vlastní kapsle poprvé bavili už před dvěma lety, tedy ještě dřív, než otevřeli svoji první kavárnu (aktuálně provozují tři). Aby však mohli kapsle uvést na trh, museli nejdřív překonat několik důležitých milníků, například otevření vlastní pražírny v dubnu loňského roku. Lockdown související s pandemií koronaviru pak plány na vývoj kapslí výrazně urychlil.

Poptávka po kapslích kompatibilních s kávovary Nespresso je podle zakladatelů The Miners velká a dále roste, což vysvětlují zejména jednoduchostí těchto kávovarů. Díky nízké ceně si je může dovolit téměř každý, díky kompaktnosti v kuchyni nezaberou mnoho místa, zároveň nabízí snadný a rychlý způsob použití. Tyto faktory přispívají k jejich větší popularitě i teď v době home officů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Snažíme se dělat věci nejenom dobře, ale i jednoduše. Právě jednoduchost spojená s kávovary Nespresso se nám líbí. Chtěli jsme však jít o krok dál a představit kapsle s vyšší mírou udržitelnosti a minimálním možným dopadem na přírodu,“ doplňuje Valta.

Samotné Nespresso začalo od loňského roku vyrábět kapsle z 80 procent z hliníku, který je recyklovatelný. Právě na tom ostatně firma zakládá velkou část své filozofie, kdy z recyklovaného hliníku vyrábí různé předměty včetně městských kol nebo legendární české rybičky.

miners-3

Foto: Anna Organová

Egor Kolpakov a Oldřich Valta, zakladatelé kavárny The Miners

The Miners ale chtěli jít ještě o úroveň výš. Jejich kapsle jsou proto stoprocentně kompostovatelné. Vyráběny jsou z dřevěných vláken a pojiva na rostlinné bázi a díky nízké spotřebě energie při výrobě jsou podle tvůrců také CO2 neutrální a udržitelné. Náklady na vývoj kapslí Valta odhaduje na 150 tisíc korun s tím, že proces trval poslední tři měsíce.

„Dlouho jsme hledali producenta vhodného materiálu, který by splňoval naše požadavky na udržitelnost a kompostovatelnost. Ale nejvíc času nám zabral výběr vhodné kávy do kapslí a profilování pražícího procesu, abychom dosáhli požadované chuti na výstupu. Káva se totiž musí upražit jinak než pro standardní pákové espresso stroje,“ popisuje Valta.

Metodou pokus omyl až do cíle

Spoluzakladatel The Miners přiznává, že tenhle proces byl hodně o pokusech a omylech, nakonec se ale podařilo dostat ke zdárnému výsledku. Jejich pražírně navíc dorazilo nové zrno z Peru, jež by mělo být pro kapsle ideální. A díky kampani na Hithitu se zároveň propojili s potenciálním producentem nového materiálu pro kapsle, který by měl mít ještě lepší vlastnosti než ten stávající. „Takže další vývoj a prostor, kam se posouvat dál, tu určitě je,“ říká Valta.

Prostor ke zlepšování můžeme potvrdit i z vlastního testování nových kapslí The Miners. Subjektivním test nám káva z těchto kapslí chutnala více než z originálních hliníkových od Nespressa, ale ani v tomto případě se nevyrovná chuti kávy z kávovaru na pražená zrnka.

beans

Foto: The Miners

Kompostovatelé kapsle kávy od The Miners

Během testování jsme však narazili ještě na jiný problém související s tím, že za výrobou kapslí nestojí přímo Nespresso a nesplňují tedy veškeré parametry pro perfektní fungování v celém procesu přípravy. V jednom případě se například kávovar zasekl a nedokázal kapsli prorazit, načež se následně sám uvedl do jakéhosi nouzového režimu.

Po odpojení z elektrické sítě a následném zapnutí se opět rozjel, kapsle bez problémů vypadla a stroj funguje jako dříve, dojem však zůstává negativní. Tento problém však mohl být způsoben trochu větším stářím daného automatu, kdy po letech opotřebení už nemá potřebnou sílu, na což upozorňuje i samotný výrobce kapslí. Jak už ale zmínil Valta, ve hře je i možnost produkovat kapsle u jiného výrobce a dál ladit jejich podobu.

„Pokud si to můžete dovolit, zvažte kávovar na zrnkovou kávu.“

Aktuálně je kampaň na Hithitu splněna přibližně z poloviny s tím, že do jejího konce zbývají necelé tři týdny. Pokud se podaří vybrat cílovou částku, The Miners plánují kapsle začít prodávat v dubnu ve svých kavárnách, ve vlastním e-shopu a pracují také na možnostech distribuce přes další online kanály. Zároveň však Valta upozorňuje na zajímavý detail.

„Naše výběrová zrnková káva je více udržitelná než kompostovatelné kapsle. Poprosil bych ty, co zrnkovou kávu používají, aby ji používali dál. A ti, kteří uvažují o pořízení nového domácího kávovaru, pokud si to mohou dovolit, ať zváží kávovar na zrnkovou kávu. Je sice dražší, ale v dlouhodobém časovém horizontu se vyplatí i finančně,“ popisuje Valta.

coffee

Foto: The Miners

Kávovar Nespresso

Z byznysového hlediska je pro The Miners výroba vlastních kapslí dalším způsobem, jak si zajistit zdroj příjmů. Valta otevřeně přiznává, že firma sice dokáže přežít navzdory lockdownům a zavření kaváren, avšak na úplně jiné úrovni, než původně předpokládali.

„Uprostřed prvního lockdownu se nám podařilo otevřít další kavárnu a pražírnu. Stálo nás to ohromné úsilí celého týmu, optimalizace, restrukturalizace, dobré vůle a ochoty pomoci od dodavatelů, partnerů a kamarádů,“ přibližuje situaci v nelehké době.

„Kritickou roli hrála i vládní podpora, kterou se nám podařilo získat. Pokud se vývoj pandemie oproti březnu výrazně nezhorší a externí podpora bude pokračovat, jsem přesvědčen, že můžeme fungovat dál i několik měsíců, jakkoliv náročné to je. Navíc inovace a rostoucí poptávka po naší kávě v retailu i oblasti B2B ke zdárnému pokračování určitě napomůže,“ uzavírá Valta.

Budoucnost masa je v rostlinách. Švýcarský Planted nabírá na své kuřecí i trhané vepřové stovky milionů

Filip HouskaFilip Houska

planted2

Foto: Planted

Rostlinné trhané vepřové v bulce od Planted

0Zobrazit komentáře

Ani Švýcaři nechtějí být v rostoucím trendu rostlinných alternativ k tradičnímu masu pozadu. Curyšský startup Planted, který si udělal jméno především na kuřecím z hráškového proteinu, nyní ohlásil úspěšné investiční kolo. V rámci něj získal 17 milionů švýcarských franků (402 milionů korun) a má dobře nabito k zahraniční expanzi, ke které se chystá také řada dalších silných hráčů.

Švýcarský Planted není na gastronomickém trhu budoucnosti žádným nováčkem. Existuje již od roku 2019, kdy vznikl jako spin-off z výzkumné univerzity ETH Zürich, a ve svých laboratořích pracoval hlavně na alternativách kuřecího masa. Na ně využíval zejména hráškový protein v kombinaci s hráškovou vlákninou, která zajišťuje „ideální strukturu“ pro výrobu rostlinného kuřecího.

Jejich snahy pro revoluci na trhu s masem, o kterou se snaží několik dalších startupů včetně zajetých značek Beyond Meat a Impossible Foods, během předloňského podzimu podpořila důležitá investice ve výši sedmi milionů švýcarských franků. Díky ní mohl tým rozjet plnohodnotnou produkci a zabrousit do jiných typů mas. Zejména trhaného vepřového.

planted-founders-1

Foto: Planted

Zakladatelé startupu Planed

planted4

Foto: Planted

Rostlinné kuřecí tak, jak se prodává ve vybraných obchodech

„Naše nové trhané vepřové se skládá z proteinů ze slunečnice, ovsa a žlutého hrachu, díky nimž dokážeme změnit strukturu i chuť. Skvělou věcí na slunečnicových proteinech je i to, že jsou upcyklovány z produkce slunečnicového oleje, tudíž splňujeme i kritéria cirkulární ekonomiky,“ říká spoluzakladatel Planted Christoph Jenny pro TechCrunch.

S tím, jak Planted rozšiřuje svou nabídku, se dostává do více supermarketů a restaurací. Aktuálně jeho sortiment nabízí až tři tisíce obchodů a restaurací napříč domovským Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Nejnovější investice ve výši 17 milionů švýcarských franků, za kterou stojí Vorwerk Ventures, Blue Horizon Ventures i fotbalista Yann Sommer, pak má tuto postupnou expanzi ještě více posílit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Část peněz mimo jiné poputuje i do urychlení produkce, což jde ruku v ruce se zvýšenou poptávkou ze stran zahraničních trhů. V neposlední řadě bude Planted investovat také do výzkumu a vývoje, přičemž prvním důležitým prvkem se stanou tzv. fermentační platformy, prostřednictvím kterých má pronikat do dalších druhů potravin.

Maso, pro které nemuselo trpět zvíře

Švýcarští Planted nebudou mít při masivnější expanzi do zahraničí úplně jednoduchou pozici, a to z důvodu konkurenčních hráčů, kterých je na trhu s rostlinným masem celá řada. Ať už jde o ty velké, mezi které patří Impossible Foods nebo Beyond Meat, jenž nedávno zahájil spolupráci i s McDonald’s, tak o ty menší, možná ještě dravější startupy.

Mezi ně patří třeba New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats, kteří se specializují na mořské plody. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. Ani Češi nejsou v této oblasti úplnými nováčky, což může potvrzovat značka Mana, která experimentuje se svým ManaBurgerem. A to zdaleka není vše.

Za zmínku stojí i velmi čerstvá spolupráce britské Meatless Farm s fotbalovým velkoklubem Real Madrid, prostřednictvím které budou chtít obě strany propagovat udržitelnější stravování.

manaburger

Foto: Mana

ManaBurger je rostlinná alternativa k hovězímu burgeru