Pražská konference UX z praxe bude hostit přední designéry z firem jako Kiwi.com, Productboard či Doodle

Množství dnešních technologických konferencí se soustředí především na obecná témata, případně na záležitosti spojené s vývojem, ale často se zapomíná na další z klíčových článků, který k úspěšnému produktu bezpochyby patří. Jde o UX design, tedy něco, co by se dalo pojmenovat jako návrh uživatelské přívětivosti a co má za úkol vymyslet webovou stránku, aplikaci či jakoukoliv službu tak, aby fungovala pro cílovou skupinu uživatelů či zákazníků.

Často tak v rámci designu nejde jen o hezké obrázky, které můžeme vidět ve finální verzi, ale dny, týdny a měsíce podrobných analýz, testování, změn a měření výkonnosti jednotlivých prvků. Osvětu v tomto odvětví již několikátým rokem šíří pražská konference UXZ, která pravidelně hostí známé designéry z českých i zahraničních firem. Letos to ale bude trochu jinak.

Místo toho, aby se na pódium postavilo několik řečníků v rámci obecných přednášek, budou jednotliví designéři ukazovat případové studie, tedy příklady z ryzí praxe, které často překvapí. Ukážou tak jakým způsobem při svém přemýšlení nad produkty postupovali, na jaké narazili problémy a jak je řešili, případně také na nejrůznější tipy k procesu a samozřejmě i využité nástroje.

uxz

Program bude čítat celkem osm různých případových studií od designérů z firem jako Kentico Software, Doodle, Mall Group, Oracle či brněnské Kiwi.com. Letos z řad Kiwi.com vystoupí na UX konferenci Martin Jancík, který se rozpovídá o schopnosti, říct si o správnou zpětnou vazbu, o bezproblémové přípravě podkladů pro vývojáře nebo o interních procesech, které často do designu zapojují takřka celou firmu. Jancík bude zmíněné záležitosti popisovat na interních projektech, mezi kterými nechybí jak nový systém výběru sedaček v letadle či stránka pro přihlášení, tak několik failů.

Další zajímavou přednáškou bude studie Yannise Dimitriadise, která popíše, jak se v Mall Group od základu stavěla nová internetová televize Mall TV, která v té době měla přijít na trh jako konkurence Televize Seznam. Pro Dimitriadise byla práce na tak obrovském projektu velkou příležitostí, ale zároveň prokletím.

Stavba internetové televize, která bojuje s časem diváků na populárních platformách jako Netflix, YouTube či HBO vyžaduje spoustu znalostí, testování a hlavně trpělivosti. Nepřidal tomu ani fakt, že měl Dimitriadis kolem sebe nový tým a striktní deadline. Ve své řeči se zmíní i o tom, jak moc kopírovali od konkurence, jaké procesy využívali a poradí jak na wireframy či agilní sprinty.

Tvorba aplikací v Oracle i redesign produktu pro desítky milionů uživatelů

Představte si, že máte před sebou již zaběhnutý a fungující produkt, který využívá měsíčně kolem 30 milionů lidí, a máte na něm dělat zásadní změny, které ho kompletně změní. V takovém případě přístupy z tvorby nových produktů nepřipadají v úvahu a je třeba zvolit jinou strategii, aby se redesign nezměnil v hromadný odchod uživatelů.

Když Jules Skopp zpětně hodnotí, jak se jim to podařilo v obrovské službě Doodle, přiznává, že byla výsledkem redesignu platformy spíše frustrace uživatelů i celého týmu. Tým se ovšem poučil, zavedl nové procesy a Skopp proto na UXZ popíše, jaké největší průšvihy se jim podařilo eliminovat a co má Doodle dále v plánu.

uxzx

Jiná situace ohledně změn jednotlivých částí produktu nepanuje ani v obří společnosti Oracle, pro kterou pracuje Čech Jan Peška. Ten na akci popíše proces designování nástroje Visual Builder, který zvládá tvořit další aplikace. Z původně separátního startupu, který se zaměřoval na korporace, se ovšem postupně stala platforma s množstvím nástrojů, které zvyšují efektivitu a práci vývojářů, jenže zapojení mnoha dalších lidí do procesu a někdy až nesmyslné rozšiřování funkcí dodalo vývojářskému i designovému týmu nejistotu. Jan Peška tak popíše, jak bojovat s frustrací, jak si vybírat koho a jak poslouchat a jak si prosadit při budování produktu svou vůli, pokud je to ku prospěchu.

Produktový designér Peter Pilát z miliardového českého startupu Productboard, který nedávno získal investici ve výši 10 milionů dolarů, naopak popíše, jak se jim v týmu daří tvořit nové funkce i bez toho, aby předem mluvili s uživateli. Případně jak si validují jednotlivá rozhodnutí za pomocí prototypů a pokročilé datové analýzy. Chybět nebude ani pozadí vývoje funkce Portal, která v Productboardu řeší sbírání zpětné vazby u obrovských mezinárodních služeb typu Zendesk či Shopify.

pavelvoparil

Přečtěte si takéDo čela miliardového Bonami usedne Pavel Vopařil. Vystřídá Davida Šišku, který přechází do MitonuDo čela miliardového Bonami usedne Pavel Vopařil. Vystřídá Davida Šišku, který přechází do Mitonu

Mezi dalšími řečníky na UX konferenci se objeví také Michal Maňák ze společnosti Cimpress, který využívá designéry po celém světě pro práci na dálku. Maňák promluví o tvorbě designových systémů, ale také o tom, co se jim za dobu budování produktu ve firmě povedlo a nepovedlo. Chybět nebude ani Petr Augustin ze společnosti Kentico, která vyvíjí B2B SaaS službu Kentico Cloud, a podělí se o správné nastavení funnelů pro měření chování uživatelů na internetových službách, od jejich příchodu, chování ve všech částech až k dokončení objednávky či reálnému užívání.

Na konferenci UXZ se tedy objeví celkem 8 přednášek, které se tentokrát naplno zaměří na praktické příklady, které díky tomu, že nevycházejí pouze z teorie, mohou pomoci předcházet větším problémům. Akce se bude konat 18. června v prostorách společnosti OKsystem na Praze 4 s tím, že vstupenky lze zakoupit za cenu 5 990 korun bez DPH přímo na webu konference.

Ukázka jedné z přednášek minulého ročníku:

Vedle konference jako takové budou probíhat i tématické workshopy, které se zaměří na správné psaní textů pro uživatelská rozhraní, přípravu informační architektury webů nebo na to, jak pracovat s emocemi při tvorbě designu. Každý z workshopů lze zakoupit zvlášť, a to za cenu 3 990 korun bez DPH.