Pražské hlavní nádraží je teď smutné, říká architektka jeho přestavby. I díky dřevu ho promění celé
Studio Henning Larsen Architects zvítězilo se svým návrhem hlavního nádraží v architektonické soutěži. Klíčovým prvkem proměny je dřevěné přestřešení.
Pražským hlavním nádražím denně projde na sedmdesát tisíc lidí. V budoucnu by to mohlo být až dvě stě tisíc. V současnosti je to přitom nejméně oblíbené místo v Praze, hned za Černým mostem. To chtějí všichni, kdo mají s hlavním nádražím něco společného, změnit. Architektonický dialog, který trval přes rok a půl, vyhlásily proto společně hlavní město, respektive jeho Institut plánování a rozvoje, dopravní podnik a státní společnost Správa železnic.
Pomoci by s tím mělo dánské studio Henning Larsen Architects, které uspělo ve zmíněné soutěži. To nad současnou novou odbavovací halou navrhlo vystavět dřevěnou konstrukci, která má hned několik efektů. Zaprvé halu prosvětluje, zadruhé má fungovat jako krytý prostor pro přestup mezi tramvají a metrem. Konstrukce má totiž být zakrytá ETFE folií, tedy odolným materiálem, který umí chránit před povětrnostními vlivy. Využít ho má dokonce i ta část, jež vystupuje směrem do Vrchlického sadů. Zatřetí zmíněná konstrukce spojuje celý prostor – od historické Fantovy budovy přes novou odbavovací halu až po park. Místo by se mělo stát přirozenou pěší zónou a vyhledávanou lokalitou mezi Národním muzeem a Masarykovým nádražím.
„Střechu vidíme jako rozšíření Fantovy budovy, rozšíření odbavovací haly i rozšíření parku. V konstrukci můžete vidět stromy, ale také jazyk odbavovací haly. Pracovali jsme například s dlažbou, která v ní je. Tu jsme použili také venku. A můžete tam vidět oblouky, které mají svůj původ ve Fantově budově,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch Greta Tiedje, ředitelka designu v Henning Larsen Architects. Rozhovor vznikal těsně po vyhlášení výsledků, tedy ještě před tím, než se rozhořela debata o celém projektu.
Dánští architekti šli v poznávání hlavního nádraží opravdu hluboko. K objevování někdejších hradeb i toho, že se místu dnes nechvalně přezdívá Sherwood – podle lesa, ve kterém působil Robin Hood. „V mém příběhu je Sherwood místo, kde někdo něco vrátil zpátky komunitě,“ komentoval přezdívku společník studia Jacob Kurek.
Greta Tiedje v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak o hlavním nádraží přemýšleli, jak bude vypadat park i jakou funkci má dřevěné přestřešení. Hlavním poselstvím návrhu má být ale heslo Walk through, tedy Projděte skrz.
Projekt jste nazvali Šťastný Hlavák, proč jste ho pojmenovali právě tak?
Byl to náš pracovní název, který jsme zvolili hned po prvním kole. Nazvali jsme to tak kvůli naší ambici změnit nádraží na šťastné místo.
Takže vám přišlo, že teď je to místo nešťastné?
Od začátku jsme o tom přemýšleli tak, že to je místo, které má rozhodně potenciál k tomu, aby bylo šťastné. Abych byla upřímná, teď jsou některé oblasti hlavního nádraží opravdu smutné. Viděli jsme příležitost, nechtěli jsme jen nakreslit novou vlakovou stanici, chtěli jsme udělat ucelený návrh pro celou oblast.
Je ale ve skutečnosti možné být šťastný na železničním nádraží?
Myslím, že ano. Všechna nádraží po celé Evropě se potýkají s podobnými výzvami. Všechna jsou místy, kde je hodně dopravy a velký průtok lidí. Není to tedy problém jednoho nádraží, není to problém Prahy. Naopak, Praha má tu výhodu, že jde o nádraží, kolem kterého je park. Když obojí spojíte dohromady, může to být fantastické místo. Můžete si dát zdravou přestávku hned u vlaku, můžete ale také vytvořit cílové místo, jak to ostatně na hlavním nádraží bylo dřív. Lidé sem mohou chodit a prostě si jen dát zmrzlinu nebo si zahrát fotbal. Chtěli jsme, aby se všechno tohle ve Vrchlického sadech znovu odehrávalo a aby park byl sehraný s budovou – a obojí se navzájem pozvedlo.