Pražské STRV pokračuje v sérii Silicon Valley Insights, prvním hostem byla manažerka z Amazonu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Sudheera Vanguri a Lubo Smid

0Zobrazit komentáře

České vývojářské studio STRV ve svých karlínských kancelářích ve čtvrtek obnovilo sérii akcí Silicon Valley Insights, které pravidelně dávají možnost si vyslechnout zkušenosti vývojářů a influencerů z oblasti technologií. Prvním hostem v letošním roce byla Sudheera Vanguri, produktová manažerka, která má v současnosti na starost jednu z AI divizí v Amazon Web Services.

Ze všeho nejdřív dodala Sudheera insight do samých počátků své kariéry. Když totiž získala bakalářský titul v inženýrství na Osmania University v Indii, v kampusu se objevilo Yahoo a začalo shánět nové pracovní síly. Nicméně protože se nejednalo přesně o její největší expertízu, koupila si knihu a jeden víkendový kurz programování. I díky těmto dvoum, zdánlivě banálním věcem, dostala v Yahoo stáž a později i plnohodnotné zaměstnání.

luptak

Přečtěte si takéEtický hacker Pavol Lupták: Anonymní kryptoměny a decentralizace služeb způsobí do pár let kolapsEtický hacker Pavol Lupták: Anonymní kryptoměny a decentralizace služeb způsobí do pár let kolaps

Psal se rok 2004, Sudheera se indickém Bangeloru učila kódovat za pochodu a pracovala na doplňcích do webového prohlížeče či pluginech do Firefoxu. Když při svém vyprávění odpověděla, že její nejoblíbenější programovací jazyk je JavaScript, z publika se v přátelském duchu ozvalo „booo“ a smích.

Po několika letech práce se konečně dostala do slavného Silicon Valley, kam byla v rámci Yahoo převelena. Tam začala na větších aplikacích pro sportovní americké ligy – NBA, MLB i NFL. V souvislosti s touto prací se také později dostala na pozici produktové manažerky, přičemž tenhle postup vnímala naprosto přirozeně, byť se z vnějšího pohledu může zdát, že jde o velkou změnu.

strv (1)

Pražské kanceláře STRV, ve kterých akce proběhne

Na tomto postu byla zodpovědná za e-commerce, avšak musela dle svých slov pochytit další znalosti z oblastí byznysu, technologií a designu. Sudheera upřesnila, že většina produktových manažerů přichází na svůj post s expertízou v jedné z těchto oblastí a postupně se zdokonalí i v těch dalších.

Umělá inteligence v Amazonu

Potom, co si rozšířila vzdělání na prestižní univerzitě INSEAD a získala titul MBA, začala minulý rok pracovat v Amazonu, přesněji řečeno v divizi Amazon Web Services. Prvotně se věnovala databázovému vývoji, brzy však přešla k umělé inteligenci a od samého počátku pracovala na enginu Lex, který tvoří základ zařízení z rodiny Amazon Echo. Přiblížila, že Lex ale není zdaleka využíván jen v nich a umožňuje prakticky jakýmkoliv developerům vytvořit například populární chatboty.

strv (4)

S výtvorem, na kterém má Sudheera velký podíl, tedy v současnosti pracují světové aerolinky, Airbnb, Netflix i vývojáři pluginů pro Slack. V neposlední řadě ale i NASA vytvořila model roveru z Marsu, který lze pomocí Lex ovládat hlasem a bude tvořit i aplikaci, kde se bude možné zeptat na zajímavosti o rudé planetě. Amazon pro zájemce pořádá i takzvané „botacony“, hackathony, kde se soutěží o nejlepší chatboty. Sudheera řekla, že jí velice potěšil pohled na 200 účastníků, kteří v Lex tvořili.

Pracování pozpátku

Kromě čistě technologických věcí došlo ale i na diskuzi ohledně pracovní kultury. Sudheera divákům pověděla více o zajímavém principu takzvaného „pracování pozpátku“, který v Amazonu funguje. Spočívá v tom, že pokud má někdo v týmu nápad na produkt a chce ho rozvíjet, musí ze všeho nejdříve napsat o vypuštění daného produktu tiskovou zprávu, tedy obvykle věc, co se řeší jako úplně poslední.

V ní definuje k čemu by byla dobrá, jak by přispěla a čím je inovatiní. Tímhle jednoduchým procesem se tak většinou zjistí, jestli stojí za to nápad dál rozvíjet. Celkově toho tedy prý produktoví manažeři v Amazonu poměrně hodně napíší, ale zároveň jsou tím nuceni dostat se do myšlení zákazníka. Filozofii v Amazonu Sudheera později v diskuzi nazvala přímo „posedlostí zákazníkem“.

strv (3)

Lubo Smid, Sudheera a Harsha

Na opravdu komický moment došlo při soutěži o zařízení Amazon Echo. Tu se Lubo Smid z STRV rozhodl vyhlásit způsobem, že vzal seznam první stovky účastníků přihlášených na toto setkání a požádal Alexu (bota v Amazon Echo) o náhodné číslo od 1 do 100. Alexa řekla 96, účastník s tímto číslem se však v publiku nenašel, takže byla požádána znovu. Naprostou shodou náhod zaznělo číslo 97, což mezi diváky spustilo hlasité pobavení a zároveň chvilkovou nejistotu o tom, zda Echo opravdu funguje.

Nečekaný host z Uberu

Organizátoři si však na závěrečnou Q&A připravily ještě jedno překvapení. Sudheeru totiž na pódiu doplnil její manžel, Harsha, který je engineering manager v Uberu. Konkrétně má na starosti UberEATS, na kterém dělá od jeho samotného spuštění v únoru 2015. V návaznosti na řeč své chotě potvrdil, že AI tvoří významnou součást plánů i jeho zaměstnavatele a že se možná dočkáme i robotické donášky jídel. Díky jeho přítomnosti ale také z publika logicky zazněla otázka na nedávný skandál se sexuálním obtěžováním, který Uberem otřásl.

strv (5)

Afterparty

Harsha míní, že vedení firmy si v této krizové situaci vedlo dobře a odvedlo do té doby v daném problému kus práce. Za sebe ale řekl, že konkrétně v UberEATS tento problém nevidí, své pracoviště popsal jako velice přátelské prostředí. Stejně jako v minulém roce, tak i tentokrát byla celá akce ukončena závěrečnou afterparty s možností networkingu.

Foto: STRV

Druhý den na tech konferenci The Next Web: „Všechno je skvělé a nikdo není šťastný“

Jiří SvobodaJiří Svoboda

The Next Web 2017 – Day Two

0Zobrazit komentáře

I druhý den amsterdamské The Next Web Conference byl sice deštivý a zamračený, v uzavřených prostorách areálu Westerfabriek však mezitím bylo světla, velkých myšlenek a pozitivní nálady až dost. Úvodního slova se v hlavním sále opět ujal Boris Veldhuijzen van Zanten, CEO a spoluzakladatel The Next Web, a moderátor Pep Rosenfeld.

Boris mluvil o “kreativním chaosu”, který rád na pracovišti praktikuje. V praxi to znamená, že hodně věci řeší na poslední chvíli, myslí jen na několik příštích hodin dopředu, ale také se třeba dopouští trapasů. S publikem sdílel jeden, co se shodou okolností udál předchozí den.

Přečtěte si takéMentee: česká aplikace, která chce ve stylu Tinderu sdílet dovednosti mezi lidmiMentee: česká aplikace, která chce ve stylu Tinderu sdílet dovednosti mezi lidmi

Jak už je zvykem, tak Boris s Pepem na konci prvního dne rozhazovali do publika věci, co jim darovaly vystavující startupy, přičemž jedna z firem dodala brašnu na notebook. Když ji Boris na pódiu otevřel, zjistil, že je plná nálepek a tak rozházel do publika i ty. Až později se ale dozvěděl, že ve skutečnosti nešlo o nálepky, ale desítky vizitek od důležitých kontaktů a investorů, co daný startup za první den posbíral.

Boris Veldhuijzen van Zanten a Pep Rosenfeld

Druhý den ale také přinesl několik změn z organizačního pohledu. Část sálů totiž už v odpoledních hodinách patřila vedlejším akcím, jako například Music Summitu, který sezval některé z lokálních i světově známých hudebníků, kteří vystoupili.

3 miliardy snapů denně

Poctu být prvním řečníkem dne získal Chief Strategy Officer společnosti Snap Inc., Imram Khan. Očekávání, že bude mluvit o problémech, který Snap, respektive Snapchat, dnes má, však byla marná. Bohužel nepadlo jediné slovo o tom, že Facebook prakticky využívá Snapchat jako testovací platformu na všechny budoucí funkce Stories, přestože mnohé z publika zajímalo, jak se s tím Snap hodlá poprat. I tak ale Khan dovezl do Amsterdamu balík jiných, stále poměrně zajímavých čísel.

The Next Web 2017 – Day Two

Imram Khan

Kupříkladu sdílel informaci, že každý den jsou poslány 3 miliardy snapů a průměrný uživatel se Snapchatem stráví 30 minut denně. Z nich 40 % příspěvky přijímá a zbylých 60 % je i vytváří – to je podle Khana velmi dobrý poměr. Dále ale poskytl i pohled do reklamního systému, který Snap nabízí.

Zmínil, jak stories používají například vydavatelé, světové magazíny či prodejci a umožňují tak pomocí jednoduchého tahu prstem nahoru přímý přístup ke svému článku či produktu. Zajímavou informací také bylo, že společnost, co si za reklamu zaplatí, má ve Snapchatu určitého uživatele naprostou exkluzivitu a cílový objekt tak vidí pouze reklamy právě od ní.

Kreativita je nová gramotnost

Další řečníci byli sice známí trochu v jiných kruzích, o to více ale možná měli co nabídnout publiku přehlcenému přívalem technologií. Pozvání na konferenci totiž přijal i Chase Jarvis, jeden z nejznámějších a nejoceňovanějších fotografů současnosti. Během své kariéry pomáhal značkám jako Nikon či Polaroid, napsal několik fotografických knížek, vytvořil už roce 2009 aplikaci Best Camera na iPhone, jeho dokument Portrait of the City získal nominaci na cenu Emmy a v neposlední řadě založil i edukativní projekt Creative Life.

The Next Web 2017 – Day Two

Chase Jarvis

V duchu kreativity se ostatně nesla celá Chasova řeč. Jestliže v současné době zažíváme čtvrtou průmyslovou revoluci, kreativitu vidí jako hnací motor té páté. „Dnes je to o robotizaci, později to bude už jen o tom, což všechno a jak kreativně tito roboti budou umět,“ upřesnil Chase. Celý jeho projev byl ale plný silných výroků. Například když se dostal přes kreativitu k náplni života, vyřknul myšlenku, která mnohým uvízla v hlavě: „Vaše rodiče měli jednu práci, vy budete mít pět prací a vaše děti pět prací najednou.“

Výhra 75 tisíc eur pro startupy

V průběhu dne také došlo na vyhlášení soutěží mezi startupy, které TNW v rámci konference pořádalo v unikátní aréně Pitch Tower. Tři ocenění si tak odnesli šeky po 25 tisících eurech, mezi nominovanými byl ostatně i český projekt ARSTAQ, který se však nakonec do finále neprobojoval. Radovat se zatím může třeba startup Minibrew, jehož produktem je kompaktní domácí pivovar, se kterým vaření piva zvládne každý. Tento kus hardwaru totiž pracuje zcela sám, jen za dodání příslušných surovin a následného spuštění a sledování postupu přes mobilní aplikaci.

The Next Web 2017 – Day Two

Minibrew

Dalším oceněným byla i platforma TravelPerk, která slibuje plánování služebních cest pohodlně a z jednoho místa. Její tvůrci se domnívají, že právě dosavadní a běžně aplikovaný systém cestování kvůli práci je složitý a náročný. Jak pro zaměstnance, tak pro personál, co má služební cesty na starost – proto vytvořili jednotné místo, kde lze najít hotely a letenky, uložit všechny faktury či sledovat výši cestovního rozpočtu i cesty svých kolegů. Vše navíc v reálném čase.

I poslední oceněný startup funguje v B2B segmentu. Jedná se o projekt Eccentrade, který je ve své podstatě databází 45 milionů firem, o nichž sbírá data a dokáže tak s velkou mírou transparentnosti porovnávat konkurenci nebo vytvořit výhodné postavení pro subjekty, co hodlají expandovat na nové trhy.

Roboti neničí pracovní trh, ale mění ho

K pozdnímu odpoledni se ke slovu dostal i Craig Cannon, marketingový ředitel prestižního akcelerátoru Y Combinator, který se se svou řečí snažil zejména potlačit strach z robotizace. Ten možná v tamější komunitě nebyl tak výrazný, nicméně právě globálně uznávaný názor, že roboti ničí pracovní místa, Craig vyvrátil. Jednoduchá data totiž říkají, že v USA je ročně zrušeno 20 milionů pracovních míst, nicméně dalších 23,5 milionu je jich za stejnou dobu vytvořeno, To podle něj dokazuje, že robotizace, respektive automatizace, nezničí pracovní trh, ale pouze ho změní.

ycombinator

Craig Cannon a meme, které shrnuje jeho řeč

Přesto však došlo i na řeč ohledně jiných účinků automatizace. Podle Craiga začíná být naše schopnost vytvářet nové věci rychlejší, než si tyto výtvory užívat. Lidstvo tak není nikdy spokojeno a cítí se osaměle, přestože ve skutečnosti není. Závěrem celou svou řeč shrnul všeříkající hláškou z memu „Everything is amazing and nobody’s happy“.

Hodnocení? Závěr řekl všechno

Možná paradoxně, právě závěrečné hodiny dvoudenního technologického svátku nejspíše nejlépe shrnuly celkovou atmosféru akce. Na jednu stranu zde byli velice inspirativní řečníci, které sice publikum neznalo pod žádným brandem, za to však dokázali mluvit poutavě, poučně a jako třešničku na dortu přidat i nezapomenutelnou hlášku.

Takových zde byla naprostá většina (není v lidských silách představit všechny) a jejich proslovy byly skvěle doplněny pozitivní a různorodou atmosférou celé konference. Na stranu druhou ale některá vystoupení šéfů velkých nadnárodních značek byla spíše zklamáním. Typicky třeba generální ředitelé Booking.com či Tumbrl nepřinesli v celkovém vyznění mnoho faktického či zajímavého, byť se na jejich prezentace stály dlouhé fronty.

The Next Web 2017 – Day Two

Americká televize CNBC kdysi o TNW Conference řekla, že se jedná o „nejintimnější technologický festival světa“, což je skutečně pravda. Všichni řečníci, panelisté i největší jména současného technologického světa byli prakticky kdykoliv dostupní na krátkou řeč, od diváků je nedělilo zhola nic a přesto nedocházelo k žádnému davovému šílenství jako na koncertě popových hvězd.

Osobně se tak šlo potkat téměř s každým včetně samotných zakladatelů The Next Web, byť zdaleka ne všichni účastníci toho využívali. Závěrečné gesto, které jen podtrhlo přátelskou atmosféru, ostatně udělali Boris Veldhuijzen van Zanten a Pep Rosenfeld, když pozvali všechny z publika na pódium a společně otevřeli šampaňské.

Foto: Dan Taylor; Beto Ruiz Alonso; Janus van den Eijnden / TNW