Pražské STRV pokračuje v sérii Silicon Valley Insights, prvním hostem byla manažerka z Amazonu
Sudheera Vanguri a Lubo Smid
České vývojářské studio STRV ve svých karlínských kancelářích ve čtvrtek obnovilo sérii akcí Silicon Valley Insights, které pravidelně dávají možnost si vyslechnout zkušenosti vývojářů a influencerů z oblasti technologií. Prvním hostem v letošním roce byla Sudheera Vanguri, produktová manažerka, která má v současnosti na starost jednu z AI divizí v Amazon Web Services.
Ze všeho nejdřív dodala Sudheera insight do samých počátků své kariéry. Když totiž získala bakalářský titul v inženýrství na Osmania University v Indii, v kampusu se objevilo Yahoo a začalo shánět nové pracovní síly. Nicméně protože se nejednalo přesně o její největší expertízu, koupila si knihu a jeden víkendový kurz programování. I díky těmto dvoum, zdánlivě banálním věcem, dostala v Yahoo stáž a později i plnohodnotné zaměstnání.
Psal se rok 2004, Sudheera se indickém Bangeloru učila kódovat za pochodu a pracovala na doplňcích do webového prohlížeče či pluginech do Firefoxu. Když při svém vyprávění odpověděla, že její nejoblíbenější programovací jazyk je JavaScript, z publika se v přátelském duchu ozvalo “booo” a smích.
Po několika letech práce se konečně dostala do slavného Silicon Valley, kam byla v rámci Yahoo převelena. Tam začala na větších aplikacích pro sportovní americké ligy – NBA, MLB i NFL. V souvislosti s touto prací se také později dostala na pozici produktové manažerky, přičemž tenhle postup vnímala naprosto přirozeně, byť se z vnějšího pohledu může zdát, že jde o velkou změnu.
Na tomto postu byla zodpovědná za e-commerce, avšak musela dle svých slov pochytit další znalosti z oblastí byznysu, technologií a designu. Sudheera upřesnila, že většina produktových manažerů přichází na svůj post s expertízou v jedné z těchto oblastí a postupně se zdokonalí i v těch dalších.
Umělá inteligence v Amazonu
Potom, co si rozšířila vzdělání na prestižní univerzitě INSEAD a získala titul MBA, začala minulý rok pracovat v Amazonu, přesněji řečeno v divizi Amazon Web Services. Prvotně se věnovala databázovému vývoji, brzy však přešla k umělé inteligenci a od samého počátku pracovala na enginu Lex, který tvoří základ zařízení z rodiny Amazon Echo. Přiblížila, že Lex ale není zdaleka využíván jen v nich a umožňuje prakticky jakýmkoliv developerům vytvořit například populární chatboty.
S výtvorem, na kterém má Sudheera velký podíl, tedy v současnosti pracují světové aerolinky, Airbnb, Netflix i vývojáři pluginů pro Slack. V neposlední řadě ale i NASA vytvořila model roveru z Marsu, který lze pomocí Lex ovládat hlasem a bude tvořit i aplikaci, kde se bude možné zeptat na zajímavosti o rudé planetě. Amazon pro zájemce pořádá i takzvané “botacony”, hackathony, kde se soutěží o nejlepší chatboty. Sudheera řekla, že jí velice potěšil pohled na 200 účastníků, kteří v Lex tvořili.
Pracování pozpátku
Kromě čistě technologických věcí došlo ale i na diskuzi ohledně pracovní kultury. Sudheera divákům pověděla více o zajímavém principu takzvaného “pracování pozpátku”, který v Amazonu funguje. Spočívá v tom, že pokud má někdo v týmu nápad na produkt a chce ho rozvíjet, musí ze všeho nejdříve napsat o vypuštění daného produktu tiskovou zprávu, tedy obvykle věc, co se řeší jako úplně poslední.
V ní definuje k čemu by byla dobrá, jak by přispěla a čím je inovatiní. Tímhle jednoduchým procesem se tak většinou zjistí, jestli stojí za to nápad dál rozvíjet. Celkově toho tedy prý produktoví manažeři v Amazonu poměrně hodně napíší, ale zároveň jsou tím nuceni dostat se do myšlení zákazníka. Filozofii v Amazonu Sudheera později v diskuzi nazvala přímo “posedlostí zákazníkem”.
Na opravdu komický moment došlo při soutěži o zařízení Amazon Echo. Tu se Lubo Smid z STRV rozhodl vyhlásit způsobem, že vzal seznam první stovky účastníků přihlášených na toto setkání a požádal Alexu (bota v Amazon Echo) o náhodné číslo od 1 do 100. Alexa řekla 96, účastník s tímto číslem se však v publiku nenašel, takže byla požádána znovu. Naprostou shodou náhod zaznělo číslo 97, což mezi diváky spustilo hlasité pobavení a zároveň chvilkovou nejistotu o tom, zda Echo opravdu funguje.
Nečekaný host z Uberu
Organizátoři si však na závěrečnou Q&A připravily ještě jedno překvapení. Sudheeru totiž na pódiu doplnil její manžel, Harsha, který je engineering manager v Uberu. Konkrétně má na starosti UberEATS, na kterém dělá od jeho samotného spuštění v únoru 2015. V návaznosti na řeč své chotě potvrdil, že AI tvoří významnou součást plánů i jeho zaměstnavatele a že se možná dočkáme i robotické donášky jídel. Díky jeho přítomnosti ale také z publika logicky zazněla otázka na nedávný skandál se sexuálním obtěžováním, který Uberem otřásl.
Harsha míní, že vedení firmy si v této krizové situaci vedlo dobře a odvedlo do té doby v daném problému kus práce. Za sebe ale řekl, že konkrétně v UberEATS tento problém nevidí, své pracoviště popsal jako velice přátelské prostředí. Stejně jako v minulém roce, tak i tentokrát byla celá akce ukončena závěrečnou afterparty s možností networkingu.
Foto: STRV