Před 30 lety spáchal sebevraždu Kurt Cobain. Bezpočtu dalších svým uměním zachránil život
Kurt Cobain patří k nejvýraznějším hudebním osobnostem 20. století. Jeho tragický příběh citlivého umělce, který neunesl tíhu světa, může být útěchou.
Kurtovo bezvládné tělo leželo v jeho prázdném domě tři dny, než ho objevil náhodný elektrikář přicházející nainstalovat bezpečnostní systém. Ačkoliv měli nejvýraznější hudební personu 90. let na mysli miliony lidí, on sám se chtěl před pozorností schovat – sužovala ho psychická i fyzická únava, strach o živobytí, neustálé rozbroje se ženou, drogová závislost, hluboká hanba. Dokonce ani poslech a tvorba hudby, dříve jeho jediná spolehlivá útěcha, ho nenaplňovaly a dopis na rozloučenou adresoval svému imaginárnímu příteli. Zemřel s pocitem osamělosti. Bezpočtu dalších ale ukázal, že sami nejsou.
Tento pátek je to přesně třicet let ode dne, co si Kurt Cobain, zakladatel a hlavní člen kapely Nirvana, vzal život. Bylo mu pouhých 27 let, za tak krátkou dobu ale zažil více vrcholů a pádů než mnoho lidí za desítky a desítky let. Sám takový tlak nakonec nezvládl a rozhodl se odejít. Utekl z odvykacího programu, kam nastoupil jen o několik dnů dříve, a vydal se domů.
Jak v Cobainově biografii Heavier Than Heaven popisuje Charles R. Cross, posledním blízkým člověkem, se kterým byl v přímém kontaktu, byla jeho dvacetiměsíční dcera Frances, se kterou si hrál v pokoji na odvykačce. Když ji ošetřovatelka odnášela, podíval se jí do očí a rozloučil se. „Sbohem,“ řekl. Toho večera se ještě po telefonu krátce bavil s manželkou Courtney Love, jíž pověděl: „Pamatuj, ať se stane cokoliv, miluju tě.“ Pak zavěsil. Nedlouho nato opustil zařízení v Los Angeles, kde se měl léčit ze závislosti, a nasedl na letadlo do Seattlu, kde byl jeho dům.
Strávil tam několik dnů. Vyhýbal se několika přátelům, co zde přebývali, zatímco Courtney se ho snažila na dálku najít, obvolávala známé, policii a soukromé vyšetřovatele. Dokonce opakovaně volala do domu, kde Kurt byl – a on několikrát volal jí do hotelu – ale z různých důvodů se jim nikdy nepodařilo se spojit. Nakonec se 27letý muž, unavený životem a neustálou bolestí, v brzkých ranních hodinách vykradl z domu do skleníku, nadopoval se heroinem a zastřelil se brokovnicí. Nechal za sebou zmíněný dopis na rozloučenou plus další dva osobní, pro Courtney a Frances.
Před Nirvanou
Že Kurt bude jiný, bylo jasné už v jeho raném dětství. V dokumentárním snímku Kurt Cobain: Montage of Heck ho coby dvouleté dítě popisuje matka Wendy O’Connor takto: „Byl tak hodný a strachoval se o ostatní – jestli jsou v pořádku, jestli se jim něco nestalo. K tomu začal zpívat a hrát na kytaru, a jakmile dokázal kreslit, kreslil pořád.“ Neustále byl plný energie a měl něco na práci. Ve čtyřech letech se učil hrát na klavír a psal svoji první píseň, o výletu do parku.
Zejména jeho otec Donald ale nevěděl, jak se s tak energickým dítětem vypořádat, takže si z něj často utahoval a urážel ho, což v malém Kurtovi vyvolávalo pocity studu. Ty výrazně zintenzivněly, když se rodiče v jeho devíti letech rozvedli. Strašlivě si přál, aby měl stabilní rodinu, v její bolestivé absenci se ale za rozvod sám vinil, stal se rezignovaný a výrazně se proměnila jeho osobnost – jako malé dítě byl akční a asertivní, postupně se ale stal tichým a opatrným. Neměl rád pozornost.
Přestože byl v deseti letech díky svým blond vlasům a zářivě modrým očím populární ve škole a začal se více otevírat, v jeho nitru probíhala emoční bouře. Nevěděl, kam patří, svou novou rodinu z otcovy strany i přes jisté sympatie vnímal jako falešnou. Matku s násilnickým přítelem litoval a nesnášel zároveň. Z neustálé frustrace se u něj probudila rebelie. Rodina jeho výpady nedokázala zvládat, a tak Kurt bydlel každou chvíli u někoho jiného – u otce, matky, strýce, prarodičů a tak dále. Cítil se zcela odmítnutý svými nejbližšími.
Ve třinácti letech začal pro uklidnění vlastní mysli kouřit marihuanu a pít alkohol, kradl a prováděl vandalismus. Ve čtrnácti začal bez většího vzrušení mluvit o konceptu sebevraždy a podle nahrávek objevených režisérem filmu Montage of Heck se o ni také poprvé pokusil. Ve škole se o něm rozneslo, že se pokusil mít sex s místní mentálně zaostalou dívkou, a on se kvůli obrovské hanbě jednoho večera vydal na koleje, lehl si, dal na sebe dva pytle cementu a čekal. Naštěstí vlak projel na vedlejší koleji a Kurt od myšlenky na ukončení života ustoupil.
Další intenzivní traumatické období přišlo o tři roky později, kdy se mu nedařilo ve škole a jeho vlastní matka ho vyhodila z domu. Na několik měsíců skončil na ulici a přespával u přátel, v čekárnách nemocnic nebo potajmu ve sklepě svojí matky. Opět se cítil odvržený svými nejbližšími.
Underneath the bridge, tarp has sprung a leak
And the animals I’ve trapped have all become my pets
And I’m livin’ off of grass and the drippings from the ceiling
It’s okay to eat fish ‘cause they don’t have any feelings
(Píseň Something In the Way je inspirovaná tímto obdobím. Zobrazuje zesláblého muže žijícího pod mostem, který všem jen stojí v cestě.)
Hudební revoluce a Nevermind
Téměř od doby, co začal s vyšším stupněm reflexe a introspekce vnímat sebe a svoje okolí, se Kurt cítil různými způsoby osamělý, neporozuměný, zahanbený. Alespoň nějakou úlevu a výraznější prostor pro ventilování svých problémů našel v punkové hudbě a v pár kapelách, které založil. Tou poslední byla Nirvana, jejíž první koncert se odehrál v březnu roku 1988. O několik měsíců později vyšel první singl u nezávislé seattleské nahrávací společnosti Sub Pop, kde v následujícím roce vyšlo také debutové album Bleach.
Vyznačovalo se syrovým zvukem, vlivy punk rocku a heavy metalu a jeho texty byly plné zlosti. Ačkoliv prodeje nebyly výrazně vysoké, dočkalo se poměrně dobrých recenzí a dalo se považovat za první výraznější úspěch kapely. Ve stínu toho, co mělo přijít, ale na něj většina téměř zapomněla.