Před 30 lety XCOM poprvé odrazil cizáckou invazi. V nestárnoucí kultovní hře UFO: Enemy Unknown
V březnu roku 1994 jste poprvé mohli vyslat partu nezkušených vojínů vstříc jisté smrti v podobě mimozemských monster. Byla a je to skvělá zábava.
„Už jenom jedno kolo a půjdu spát.“ Tahle největší lež v historii videoher je ve skutečnosti medailí pro ty nejlepší a nejchytlavější tituly. Před třiceti lety vyšla hra, u které jste ji slýchávali často. Ubránit naši modrou planetu před mimozemskou invazí totiž bylo nesmírně návykové a taky pekelně těžké. A přitom kult jménem UFO: Enemy Unknown vůbec neměl vyjít. Vydavatel jeho vývoj nejprve málem zrušil – a pak ho zrušil doopravdy.
Ve vesmíru nejsme sami. Jenže bytosti z hvězd, jež se ve svých létajících talířích začaly objevovat po celé Zemi, nepřicházejí s přátelskými úmysly. Armády světa si nedovedou s pokročilými technologiemi cizáků poradit. A tak ke slovu přichází jednotka XCOM s elitními vojáky, vědci a techniky. A vy se ujímáte jejího velení.
Do této nezáviděníhodné pozice vás v březnu roku 1994 vrhlo UFO: Enemy Unknown. Odpovědnost za obranu Země před neustále sílící mimozemskou invazí se ukázala jako náročná, ale ukrutně zábavná záležitost. Hra od britských Mythos Games a amerického Microprose – v USA byste ji našli pod názvem XCOM: UFO Defense – je dodnes považována za jednoho z nejlepších zástupců strategického žánru.
Přitom to, že dnes můžeme slavit třicet let od jejího vydání, je dílem hned dvojnásobného štěstí. Poprvé UFO málem ztroskotalo prakticky hned po vzletu. „Když jsme ho představili vydavatelství Microprose, chtěli po nás zapracovat nějaké změny a vytvořit designový dokument. Tak jsem ho sepsal. Měl jen dvanáct stránek, nikdy v životě jsem nic takového nedělal,“ vzpomínal hlavní tvůrce hry Julian Gollop na konferenci Game Developers Session 2013.
„Jenže v Microprose z toho vůbec nepochopili, jak hra funguje. Tak jsem je musel navštívit a všechno vysvětlit osobně. A že prý kdybychom za sebou neměli Laser Squad, tak by UFO tady a teď zrušili,“ dodal Gollop – a připomněl tím svou vlastní stařičkou hru z roku 1988, která byla pro jeho slavnější dílo velkým vzorem. Také Laser Squad z vás totiž udělal velitele sci-fi vojáků v taktických tahových přestřelkách.
Tuhle krizi UFO: Enemy Unknown ustálo, stejně jako ve hře ale došlo k eskalaci nebezpečí. Videoherní vydavatelství Microprose změnilo majitele a stalo se součástí společnosti Spectrum HoloByte. „A když si dělali velký přehled vyvíjených her, jednou se na UFO podívali a prohlásili, že se jim nelíbí. A vývoj hry zrušili,“ popsal Gollop oficiální konec svého titulu.
„Šéfové z Microprose se ale sešli a rozhodli, že na projektu se bude pokračovat. Spectrum HoloByte to vlastně jen tak mimochodem neřekli,“ dodal Gollop, který na hře pracoval mimo jiné i s bratrem Nickem. Microprose hru podrželo i navzdory skutečnosti, že původní plány na rok a půl vývoje se protáhly na dvojnásobek.