Dali přednost Hvězdné bráně a Mumii před důchodem. A stvořili egyptskou akci se srdcem z Ostravska

„Kdo by jako malý (ale i velký) nepřemýšlel o záhadách pyramid a v nich pohřbených faraonů?“ ptají se vývojáři The Book of Aaru a lákají na svou hru.

Michal MančařMichal Mančař

the-book-of-aaru-amenti-04

Foto: Amenti Studio

The Book of Aaru od českého studia Amenti

0Zobrazit komentáře

Tvoří ji jen hrstka vývojářů, ale inspiraci má velikánskou. Od filmové Mumie s Brendanem Fraserem přes Hvězdnou bránu míchající mytologii a sci-fi až po strach nahánějícího Vetřelce. A vznikla kousek od Ostravy. Pojďte se podívat na právě vydanou českou hru The Book of Aaru.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Než si postavit bazén na zahradě a jít předčasně do důchodu, to uděláme raději hru.“ S touhle myšlenkou založil Ladislav Martinčík z Fryčovic před čtyřmi lety studio Amenti. Malý tým, ve kterém se za tu dobu prostřídaly jen jednotky vývojářů, teď tento nápad dotáhl do konce. Amenti právě vydalo svou první hru The Book of Aaru, na Steamu ji seženete za zhruba 350 korun.

Budete bojovat s hordami nepřátel inspirovaných egyptskými mýty a vyhýbat se plamenům, bodákům i ozubeným pastím. A to v Egyptě, ve kterém se ale starověk mísí se science fiction. „Hvězdná brána, Duna, Vetřelec, Blade Runner… To všechno by se do naší inspirace dalo zahrnout. Ale také by nešlo vyvíjet hru o Egyptě a nevzpomenout si na Mumii s Brendanem Fraserem,“ říká zástupce studia David Tomáš Míka.

Zní to jako docela divoký mix, jenže kdo zná třeba tu Hvězdnou bránu (spíš se chce říct – kdo ne!), ten potvrdí, že mix technologie a mytologie může fungovat dobře. V The Book of Aaru se k tomu přidává takzvaný roguelite žánr, který stojí na rychlé akci v soubojích i při překonávání překážek. A to v pokaždé trochu jinak vygenerovaných úrovních, kde jedna smrt nic neznamená. Jen zkušenosti, které učiní další průchod hrou o to snazší.

„Velikou výhodou tohoto žánru je časová investice. Dostali jsme se do doby, kdy mnoho hráčů má rodiny, zaměstnání a jiné koníčky. A nemůžou prosedět u hry desítky hodin týdně,“ říká Míka. „V tom jsou roguelite hry skvělé. Máte čas jen 30 minut večer? Paráda, tak to je ideální na jeden rychlý pokus. Nebo máte několik hodin volno? Tak dáte několik levelů,“ říká a zmiňuje i známou a úspěšnou videoherní inspiraci v podobě titulu Hades. A pro fajnšmekry dodává i Curse of the Dead Gods.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

The Book of Aaru z vás udělá průzkumnici Emily Sands, která počátkem 20. století beze stopy zmizí při pátrání po chrámu boha Usira (kterého možná znáte pod jménem Osiris). „A protože víme, že kromě akce mají lidé rádi i hledání skrytých pokladů, vytvořili jsme takový design úrovní, aby umožnil obojí. Do jisté míry volitelný průzkum, který vás odmění vylepšeními vaší postavy, a zároveň možnost přímé cesty rovnou k cíli,“ popisuje Míka.

Co stálo za egyptským zasazením a volbou roguelite hratelnosti? „Egypt je silné téma a kus mytologie, který si od dětství všichni nosíme v sobě. Kdo by jako malý (ale i velký) nepřemýšlel o záhadách pyramid a v nich pohřbených faraonů?“ popisuje Míka. „Ovšem na dnes již velmi saturovaném trhu není jednoduché uspět s tak jednoduchou premisou, jako je čistý Egypt,“ dodává. A tak vývojáři využili mystérium, které Egypt obklopuje, dodali sci-fi prvky a přimíchali filozofické otázky.

„Co se žánru týče, máme rádi akci. A to, že se o výhru musí hráč zasloužit, protože pocit z úspěchu je odměnou a máte být na co hrdí. Roguelite je k tomu skvělý prostředek, neroste jen herní postava, ale hráč samotný,“ přibližuje vývojář. „Samozřejmě nelze opomenout, že je to žánr na vzestupu a hra se musí prodávat. Takže to byl i strategický výběr z ekonomických důvodů,“ dodává Míka

Ten hru vytvořil na plný úvazek spolu s trojicí full-time kolegů, další jednotlivce tým Amenti v průběhu čtyř let nárazově přibíral podle potřeby. „Celý tým je ze všech koutů republiky, dokonce i ze Slovenska. Náš zakladatel Ladislav Martinčík si postupně hledal parťáky ne na základě profesních zkušeností, ale nadšení,“ přibližuje designér.

„To dalo příležitost například i mně, vystudovanému sociologovi,“ přidává Míka svou neobvyklou cestu do herní branže. V té se celé Amenti pokusí prorazit nejen s The Book of Aaru. Už nyní vývojáři plánují do své prvotiny přidávat další obsah, ale vyhlíží i další titul.

„Největším úspěchem pro nás bude, pokud se hráčům podaří ukázat, že umíme dělat zajímavé hry. Nečekáme zázračné prodeje jako u Kingdom Come, ale budeme rádi, když si vytvoříme komunitu fanoušků,“ říká zástupce Amenti. „A protože The Book of Aaru byla naše prvotina, věříme, že další projekt zvládneme zase o sto procent lépe,“ uzavírá David Tomáš Míka.

V Praze se otevírá gymnázium zaměřené na profi hraní her. A stále bere přihlášky do druhého kola

„Hry jsou nástrojem, jak studenty zaujmout a zároveň jim ukázat, jak s digitálním světem zacházet zdravě a zodpovědně,“ říkají zakladatelé školy.

Michal MančařMichal Mančař

Profesionální hraní počítačových her neboli esport je miliardový fenomén

0Zobrazit komentáře

Nemusí se vám to líbit, nemusíte tomu rozumět, ale esport – neboli profesionální hraní počítačových her – je fenomén. Točí se v něm velké peníze, mezi především mladšími lidmi má mnohdy větší diváckou popularitu než třeba zrovna vrcholící hokejový šampionát. A právě esport nyní můžete vy (či vaše děti) studovat na pražském gymnáziu. Avšak nejen esport s „e“ na začátku, ale kombinovaný s dávkou sportu standardního.

Gymnázium a Sportovní gymnázium se zaměřením na esporty (GSG) na Praze 6 má z většiny stejný studijní plán jako jiné srovnatelné školy. Jenže vedle předmětů klasických a sportovních tu najdete i Základy herního trenérství, Herní strategii a analýzu či Tvorbu obsahu a streamování. Nově založená škola je výsledkem rostoucí popularity profi hraní videoher a těží z kooperace s Fakultou tělesné výchovy a sportu Karlovy univerzity, v jejímž areálu ji najdete.

„Této oblasti se FTVS věnuje už několik let. A na základě nabídky, zda to nezkusit i na úrovni střední školy, jsme v úzké spolupráci založili nové gymnázium,“ říká pro CzechCrunch ředitel školy Josef Rydlo. „Propojení her, pohybu a vzdělávání je na FTVS pevnou součástí naší strategie. Vidíme, jak silně rezonuje u mladých lidí i odborné veřejnosti. Přenesení tohoto přístupu na střední školy je přirozené rozšíření naší mise,“ dodává Zdeněk Ledvina, který na FTVS vede centrum esportu.

Učíme studenty rozumět technologiím, analyzovat výkon a spolupracovat. Dovednosti, které mají přesah za hranice esportu.

Neobvyklé gymnázium prvního září otevírá dvě třídy, jednu všeobecnou, druhou (e)sportovní. Přihlášky do druhého kola soukromý „esportovní gympl“ přijímá do 26. května. Školné na všeobecném oboru činí 120 tisíc korun ročně, cena gymnázia se sportovní přípravou je o čtyřicet tisíc vyšší. A právě skutečnost, že jde o sportovní školu, připomíná ředitel při otázce na řekněme konzervativnější názory, které podobný projekt může vyvolat.

„V učebním plánu je ‚hraní her‘ jen jedním z prvků skupiny odborných předmětů s názvem Esport a práce s technologiemi,“ vysvětluje Rydlo. „Další odborné předměty jsou zaměřené například na sportovní přípravu či zdravou výživu. Všechny jsou propojeny a studenti musí aktivně sportovat,“ říká ředitel. Přesvědčit se o jeho slovech můžete ve studijním plánu, kde tradičního pohybu najdete víc než digitálních her.

„Hry jsou nástrojem, jak studenty zaujmout, motivovat a zároveň jim ukázat, jak s digitálním světem zacházet zdravě a zodpovědně. A to ve spojení se zdravým životním stylem,“ přidává Ledvina. „Učíme studenty rozumět technologiím, analyzovat výkon, komunikovat, spolupracovat. Dovednosti, které mají přesah daleko za hranice esportu,“ zmiňuje s připomínkou předmětů jako Úvod do moderování či Technologie a kyberbezpečnost.

Ledvina je na GSG hlavním garantem esportovní odbornosti – a sám je příkladem propojení videoher a sportu, kromě působení na FTVS a v organizacích českého esportu je někdejším zápasníkem MMA. Škola dále spolupracuje s Českou asociací esportu a Asociací českých herních vývojářů, součástí studia jsou i čtyři týdny odborné praxe. „V Česku jsme první, kdo pojímá esport a technologie v kombinaci se sportem jako plnohodnotnou součást středoškolského vzdělávání,“ říká Ledvina.

fabian-gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

Nejspíš vás nepřekvapí, že zájem zejména žáků vyšších ročníků základních škol je podle ředitele GSG značný. „Ovšem velmi zatížený zkreslenými představami jako: ‚A to se nebudu muset nic učit a budu jen hrát hry?‘“ přidává úsměvnou anekdotu Rydlo. „Ale když lidem detailně vysvětlíme, jak GSG funguje, reakce jsou velmi pozitivní. Zároveň vnímáme rostoucí zájem i ze strany komerčních partnerů, kterým je náš koncept blízký. Vidí v něm potenciál pro smysluplnou spolupráci,“ dodává Ledvina.

Inspirací pro gymnázium zaměřené na esport hledali zakladatelé v zahraničí, například ve Velké Británii, Skandinávii či Spojených státech už podobné projekty fungují. „Chceme ukázat, že i v Česku může vzniknout moderní a progresivní škola, jejíž absolvent by měl rozumět jak technologiím, tak svému tělu a světu kolem sebe,“ uzavírá Ledvina.