Před lety jsme vsadili na nearshoring, letos překročíme v obratu 400 milionů korun, říká šéf CN Group Michal Širica
Poměrně nenápadná česká IT firma o stovkách lidí, která stojí za projekty globálně známých značek jako Strabag, Cisco nebo Procter & Gamble. Řeč je o softwarové společnosti CN Group, která má už přes tři stovky nejen vývojářských kapacit a meziročně pravidelně roste dvojciferným číslem, a to jak v obratu, tak i v zisku.
Svůj byznys přitom CN Group, jež má kořeny v Dánsku, založilo na tzv. nearshoringu, tedy na spolupráci se zákazníky v blízkých zemích, kterým dodává softwarová řešení na míru. Outsourcing, který se realizuje mezi dvěma vzdálenými zeměmi, totiž velmi často nefunguje, protože naráží na zásadní problémy, jako jsou například časový posun nebo odlišná mentalita.
Vývoj v rámci nearshoringu oproti tomu využívá stejnou, nebo blízkou časovou zónu a vsází i na určitou kulturní blízkost. Z Česka tak CN Group vyvíjí například pro klienty v Německu, Rakousku, Švýcarsku, ale třeba i ve Skandinávii či Velké Británii.
V rozhovoru pro CzechCrunch šéf CN Group Michal Širica prozradí, jak se firmě daří v Česku i jinde v Evropě hledat talentované vývojáře, jak se daří ustát koronavirovou pandemii, jaké jsou největší výhody nearshoringu oproti jiným modelům spolupráce, ale poodhalí třeba i příběh dánských vlastníků, kteří firmu loni prodali do rukou českého investičního fondu Genesis Capital. Ten disponuje zhruba dvěma miliardami korun a do IT firmy investoval vůbec poprvé.
Pojďme od začátku. Jak vlastně vznikla CN Group? Původní vlastníci firmy jsou Dánové, ale velkou stopu má právě v Česku.
Steen Westh Nielsen byl de facto první zaměstnanec CN Group a před rokem 1993 byl požádán vlastníky, aby šel po pádu železné opony prozkoumat byznysový potenciál ve východní Evropě. S nadsázkou řečeno dostal do jedné kapsy 10 tisíc dánských korun, do druhé klíče od staré Toyoty Corolly a vydal se do Polska, Maďarska, na Slovensko a nakonec i do Česka. Původní strategií bylo, že chtěli koupit jednu IT společnost v Brně, což nakonec nevyšlo. Následně se rozhodli založit vlastní IT firmu v Praze. V čele společnosti vydržel Steen Westh Nielsen téměř pětadvacet let, než v roce 2018 předal svůj post CEO v CN Group mně.
A nakonec z toho loni vznikla kompletní akvizice a předání do českých rukou.
Ano, my jsme byli v únoru loňského roku prodáni do rukou české kapitálové firmy Genesis Capital, která nově vlastní 96 procent CN Group. Zbývající 4 procenta jsou v rukou kolegů na vedoucích pozicích, jako jsou obchodní ředitelé, finanční ředitelka a já.
Můžete prozradit detaily proběhlé transakce?
Výši akvizice bohužel prozradit nemohu. Nicméně můžu říct, že se o dalším vývoji CN Group spekulovalo už dva roky před transakcí, jelikož vlastníci došli do věku, kdy si chtěli dát pauzu a firmu kompletně prodat. Nakonec bylo zájemců několik a vybírali jsme si především s ohledem na kontinuitu našeho byznysu a relevantnost kupujícího k naší firemní kultuře.
Takže důvodem akvizice nebylo to, že by se firmě nedařilo?
Naopak, firmě se daří a každým rokem roste. Za rok 2019 jsme dosáhli obratu ve výši 393 milionů korun, máme již přes 300 zaměstnanců a kromě Prahy máme pobočky i ve Zlíně, v Bratislavě a od roku 2016 také v rumunské Bukurešti.
Mluvíte o loňském obratu přes 390 milionů korun, o jaký šlo meziroční růst a jak jste si vedli v porovnání s předchozím obdobím?
V roce 2019 jsme vyrostli o 15 procent na 393 milionů korun obratu se ziskem ve výši 51,5 milionu korun po zdanění. O rok dříve čistý zisk činil 37 milionů korun při obratu 340 milionů korun. Letos bychom měli překročit 400 milionů korun. Rychlý růst ale není cílem za každou cenu. To, co je pro nás důležité, je hlavně radost z toho, co děláme, kontinuita byznysu a samozřejmě spokojenost našich klientů i zaměstnanců.
Specifikem CN Group je fakt, že se věnujete pouze takzvanému nearshore vývoji. Co je podle vás jeho největší výhoda? Jde pouze o to, že i při práci na dálku jsou klienti vývojářům blíž, protože jsou v podobné časové zóně?
CN Group vznikla jako dceřiná společnost jiné dánské firmy, kterou vlastnili stejní lidé a která se věnovala vývoji softwaru pro management dokumentů. Řešení CN Group nejprve prodávala a později je i integrovala na českém a slovenském trhu, jenže už v té době postupně začaly přibývat od klientů požadavky na další nové funkce na míru.
Postupně se tak CN Group transformovala na vývojářskou firmu a začali jsme řešit vývoj jak pro mateřskou společnost, tak pro její klienty. Tím, že byli klienti nejčastěji ze západní Evropy, jsme byli schopni vyvíjet prakticky ve stejné časové zóně, ale přitom na dálku v zemích, kde byla pracovní síla o něco levnější než na lokálních trzích. A tak vzniklo zaměření primárně na nearshoring.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.