Před Vánoci otestovali přes 200 e-shopů. Dvacet z nich ani po měsíci neposlalo peníze za vrácené zboží

Zákonná lhůta na vrácení peněz je čtrnáct dnů. Trojice českých firem Shopsys, Retino a Skladon zkoušela, jak ji zdejší e-shopy dodržují.

Peter BrejčákPeter Brejčák

testovani-eshopu

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Trojice firem představila velký test logistiky

0Zobrazit komentáře

Na trhu působí přes padesát tisíc českých e-shopů, ke kterým lze přičíst ještě další tisíce ze zahraničí. Zákazníci se však koncentrují u těch největších značek – přes stovku top hráčů proudí asi dvě třetiny všech utracených peněz. Trojice zdejších firem nyní otestovala dvě stovky online obchodníků, u kterých zkoumala jejich nákupní košík, logistiku i vratky. Výsledky tak nabízí reprezentativní obrázek o tom, jak funguje česká e-commerce.

Některá zjištění jsou přitom závažná – třeba, že ačkoliv jsou v případě vrácení zboží obchodníci ze zákona povinni poslat zpátky zaplacenou částku do čtrnácti dnů, nedokázalo to splnit přes šedesát z přibližně dvou stovek testovaných e-shopů. A asi dvacítka obchodníků tak neučinila ani do ukončení testu, tedy za více než čtyřicet kalendářních dnů.

„Za mě osobně je nízká míra refundace v testu alarmující,“ komentuje výsledky Petr Boroš, ředitel společnosti Retino, která e-shopům poskytuje nástroj určený právě pro řešení vratek. Retino za testováním stojí společně s dalšími dvěma českými firmami – logistickým a fulfillmentovým Skladonem a Shopsysem se zaměřením na tvorbu středních a velkých e-shopů na míru.

Trojice společně vytipovala jeden kus zboží skladem do ceny tisíc korun z předem vybraných 203 e-shopů působících v dvanácti produktových kategoriích. Podmínkou při výběru bylo, aby každý z nich odesílal alespoň tisíc objednávek měsíčně.

Produkty následně objednaly přes mobily v neděli 10. prosince, což je pro většinu e-shopů nejvíce hektické období roku kvůli blížícím se Vánocům. „Při realizaci testu během okurkové sezóny bychom získali nízký a nezajímavý datový rozptyl,“ komentuje načasování testu Tomáš Kohút, marketingový ředitel Skladonu. Samotné testování se pak skládalo ze tří částí: nákupní košík, logistika, vratky. Níže přinášíme přehled nejzajímavějších zjištění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nákupní košík: Klesá popularita České pošty

  • I když si prvenství v nabídce doručování na adresu opět udržela Česká pošta (takovou možnost nabízelo 61 procent e-shopů), meziročně tento podíl klesl o čtrnáct procentních bodů.
  • Pro doručování na výdejní místa je s přehledem nejčastěji nabízená služba od Zásilkovny s podílem 75 procent.
  • Cenový průměr napříč všemi dopravci se u doručování na adresu pohybuje okolo 96 korun (s meziročním růstem o jedno procento). U doručení na výdejní místo český zákazník zaplatí v průměru 70 korun, o čtyři procenta více než v předchozím roce.
  • Průměrná cena dobírky byla 34 korun a osobního vyzvednutí na prodejně 35 korun.
  • Doprava zdarma je nejčastěji podmíněna minimální hodnotou nákupu s mediánem ve výši 1 500 korun.
  • Zajímavostí je, že na e-shopu Astratex.cz zadává zákazník údaje k platební kartě dříve než osobní údaje.
  • Na Košík.cz je zase pro dokončení objednávky potřeba registrace.

„Testování probíhalo výhradně na mobilních telefonech a ukázalo se, že většina testovaných e-shopů již správně pracuje s navigací zákazníků mezi jednotlivými kroky košíku a zároveň je motivuje k dokončení nákupu například redukcí klasického menu v košíku,“ komentuje první část výzkumu Petr Krakowczyk, marketingový ředitel Shopsysu, jenž v testu sledoval celkem 47 dílčích metrik.

Prostor pro zlepšení Krakowczyk naopak vidí ve zjednodušování nákupu: „Například automatické doplňování adres využívá pouze 44 procent e-shopů a na jednu mapu se všemi výdejními místy různých dopravců jsme narazili pouze u desetiny z testovaných. Průchod nákupním košíkem by zákazníkům neměl připomínat skoky přes překážky, ale spíše rychlý běh na 100 metrů.“

braverman

Přečtěte si takéTomáš Braverman po odchodu z Heureky nově povede SlevomatVelký přesun v českém online byznysu. Tomáš Braverman po konci v Heurece povede Slevomat

Logistika: Jen polovina e-shopů doručila zboží do druhého pracovního dne

  • Často skloňované doručení do druhého pracovního dne před Vánoci splňovala necelá polovina obchodníků (49 procent).
  • Objednávané produkty vychystalo a doručilo 97,5 procenta.
  • Drobné dárky a proma navíc k objednávce přidalo 30 procent e-shopů.
  • Formu personalizace jako přímé oslovení zákazníka, podpis balícího personálu či poděkování majitele využívá stále více e-shopů, meziročně jde o nárůst z jednoho na osm procent.
  • Zákazníci se stále častěji zamýšlejí nad vznikajícím odpadem, značná část (41 procent) obchodníků přitom i nadále využívá výplňový materiál, a to zejména u produktů, které nejsou křehké povahy.
  • AngryBeards.cz, Dermacol, Yoo a Topgal.cz zasílají více dárků, kterými doplňují původně objednané zboží.
  • Obchody RůžovýSlon.cz a Sonnentor zaslaly ručně psané poděkování za nákup jménem zaměstnance (baliče), Yoo přikládá poděkování s ručně psaným jménem příjemce.

„Aktuální výsledky nám v mnoha sledovaných metrikách ukazují meziroční stagnaci, popřípadě pouze mírné odlišnosti. Evidujeme však také zvýšení úrovně v klíčových metrikách, jako je rychlost doručení a přesnost vychystávání objednávek. Nejzásadnější změny jsme naměřili v brandových taktikách, jako je používání brandových doplňků na obalu nebo určitý způsob personalizace,“ shrnuje Kohút ze Skladonu.

clanek-do-specialu

Přečtěte si takéLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v ČeskuLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v Česku

Vratky: Dvě třetiny e-shopů nepracují efektivně

  • Přibližně dvě třetiny e-shopů nepracují efektivně s již obdrženými zákaznickými daty z momentu vytvoření objednávky, zákazníci jsou tak pro zdárné vrácení zboží nuceni sami vyplňovat své osobní údaje zastaralou papírovou formou.
  • Interaktivní vratkový formulář, který eliminuje papírovou administraci, využívá 30 procent e-shopů.
  • Nabídku proplacení poštovného zpět do e-shopu nabízí jen 23 procent.
  • Skokanem je možnost prodloužení lhůty pro vrácení zboží, meziročně došlo k navýšení o 11 procentních bodů na celkových 31 procent obchodů.
  • Kolem 23 procent e-shopů nevrátilo ihned náklady za dopravu spojené s původní objednávkou, třebaže je to v rozporu s právními předpisy pro ochranu spotřebitele.
  • Zoohit.cz hned v den odstoupení od smlouvy vrátil peníze (téměř 400 korun) a zároveň nabídl možnost nechat si i zboží.
  • GymBeam požádal o adresu a zařídil svoz prostřednictvím vlastního kurýra. Vlastní svoz mají například také Rohlik.cz nebo Kolorky.

V úvodu zmiňované výsledky v oblasti refundace dopadly negativně, kdy to v zákonné lhůtě čtrnácti dnů stihlo pouze 72 procent testovaných e-shopů. „Téměř třetina e-shopů nesplní svou zákonnou povinnost a neméně závažné je zbytečné poškozování vlastní zákaznické zkušenosti, které se do budoucna promítne v nákupním rozhodování, což v konečném důsledku povede k ušlým ziskům,“ komentuje Boroš z Retina.

Milion zásilek, obrat 150 milionů. Logistická Authentica míří na pozici dvojky trhu

Během letoška chce Authentica Fulfillment investovat do skladu a automatizace, kapacitu tak navýší na 2,5 milionu odbavených zásilek ročně.

Peter BrejčákPeter Brejčák

litavec

Foto: Authentica

Petr Litavec, šéf Authentica Fulfillment

1Zobrazit komentáře

E-shopům zajišťuje outsourcing logistiky, tedy takzvaný fulfillment, a kromě skladování a chystání objednávek klientům nabízí také výrobu obalů,  tisk na obaly a lahve nebo kompletaci v chráněné dílně. A klienti na to slyší. Brněnská Authentica Fullfilment podle vlastního vyjádření loni dosáhla obratu 150 milionů korun, zdvojnásobila počet klientů na pětapadesát a zároveň expedovala milion zásilek.

„Po zhruba dvou letech příprav na straně kapacit a softwaru jsme naplno šlápli do získání nových klientů a rozšiřování svých služeb. Navzdory zvyšující se konkurenci je na trhu obrovský hlad po kvalitních a komplexních logistických službách, který stávající hráči nejsou schopni uspokojit,“ komentuje výsledky šéf Authentica Fulfillment Petr Litavec.

Letos se firma podle něj chystá na přesun do většího skladu a také investovat do jeho automatizace. Slibuje si od toho efektivnější využití skladových prostor, nižší chybovost a odlehčení pracovníkům ve skladu. „Lidí na trhu není tolik, abychom mohli dál udržitelně růst, proto je pro nás automatizace klíčová v dalším rozvoji. Zvládneme toho více se stejným počtem lidí,“ vysvětluje Litavec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Fulfillment je nejnovější divizí brněnské skupiny Authentica, která se dosud zaměřovala zejména na služby pro retail, jako je výroba vybavení prodejen, dekorací, obalů nebo tisk. Authenticu založil v roce 2003 Miroslav Hanák jako firmu na vytváření reklamních nosičů a postupně se od pár stojanů vypracovala ke značkám jako Hugo Boss, C&A či Philips a k téměř půlmiliardovému obratu. Před třemi lety pak skupina ke svému byznysu přidala i logistické služby.

Pro celkem 55 e-shopů Authentica Fulfillment loni vyexpedovala přes milion zásilek, podle Litavce má ale již nyní nasmlouvané zakázky na dalších zhruba 500 tisících zásilek ročně, další jsou v jednání. Díky většímu skladu a automatizaci firma očekává výrazné navýšení kapacit. „Koncem roku bychom chtěli být schopni bezproblémově odbavit až 2,5 milionu zásilek ročně a stát se jedním ze dvou největších fulfillmentů v Česku,“ komentuje Litavec.