Velký přesun v českém online byznysu. Tomáš Braverman po konci v Heurece povede Slevomat

Braverman do Slevomatu nastoupí v červenci. Do jeho příchodu bude na pozici dočasného ředitele působit Matěj Dvorský, bývalý ředitel Skrz.cz.

Peter BrejčákPeter Brejčák

braverman

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Braverman bude po konci v Heurece šéfovat Slevomatu

0Zobrazit komentáře

V prostředí českého online byznysu dochází k velkým personálním přesunům. Dosavadní ředitel miliardového Slevomatu Ladislav Veselý odešel na rodičovskou dovolenou a na jeho místo má podle zdrojů CzechCrunche nově zasednout někdejší ředitel Heureky a jedna z nejvýraznějších tváří zdejší e-commerce scény Tomáš Braverman. Jako CEO povede celou skupinu Slevomat Group, do níž patří vedle také slovenský Zlavomat a Skrz.cz.

„Jsem velmi rád, že se mohu připojit k týmu Slevomatu a pracovat po boku tak talentovaných lidí. Být součástí společnosti s vynikající strategickou pozicí v oblasti e-commerce a cestování, která ještě k tomu působí na více trzích, je výzvou, kterou rád přijmu. Zároveň věřím ve velký potenciál dalšího růstu,“ potvrzuje svou novou štaci Braverman.

Ladislav Veselý oznámil již loni v listopadu, že letos v březnu skončí na pozici ředitele Slevomatu, aby svou ženu vystřídal na rodičovské dovolené. Shodou náhod se přitom sám do čela firmy se zaměřením na prodej zážitků a cestovních pobytů dostal začátkem roku 2020 poté, co na mateřskou odešla jeho předchůdkyně Marie Havlíčková, která již nyní pomáhá investiční skupině Pale Fire Capital otočit kormidlo v „americkém Slevomatu“ Groupon.

Veselý ve Slevomatu, který společně s vyhledávačem dovolených Skrz.cz spadá do britské skupiny Secret Escapes, působil od roku 2019, kdy jej do firmy přivedla ze Seznamu právě Havlíčková. Během této doby Slevomat prošel hodně turbulentním obdobím – z rekordního roku 2019, kdy prodal služby za 2,5 miliardy, spadl v důsledku covidu jeho byznys na minimum, konkrétně na deset procent.

Ladislav Veselý

Foto: Slevomat

Ladislav Veselý ve Slevomatu vyrostl

Následně se zase odrazil. Za rok 2022 již Slevomat hlásil, že překonal předcovidová čísla. Loni pak podle svého vyjádření prodal služby v objemu přes 3,4 miliardy korun, což je nejlepší výsledek od založení s meziročním růstem o 18,3 procenta. Zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) měl dosáhnout 214 milionů.

V dobrém finančním zdraví teď vedení Slevomatu přebírá Tomáš Braverman, který až do loňského září deset let vedl cenový srovnávač a nákupního rádce Heureka. Za dobu jeho působení ve funkci se tržby společnosti zdesetinásobily a počet zaměstnanců vzrostl ze 40 na 550. Dohlížel na realizaci čtyř akvizic, například analytického nástroje Dataweps, jehož ředitel Jan Mayer se stal ředitelem Heureky pro Česko a Slovensko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Braverman se po odchodu z postu ředitele přesunul do pozice nevýkonného poradce představenstva a nadále pod křídly firmy například produkoval svůj podcast. Bravermana v čele Heureky vystřídal David Chmelař, jenž předtím spoluzaložil a působil ve startupu iPrice, což je obdoba Heureky v regionu jihovýchodní Asie. Oficiálně malajsijskou firmu loni v dubnu koupil velký hráč z Indonésie Bukalapak.

Do nástupu Bravermana, ke kterému dojde v červenci, jej na pozici generálního ředitele bude zastupovat Matěj Dvorský. „Ve Slevomatu působím již přes rok, přičemž s vedením firmy v rámci skupiny mám mnohaleté zkušenosti jako ředitel portálu Skrz.cz. Nyní je mým klíčovým úkolem úspěšně zpracovat rostoucí poptávku po letní sezóně, a upevnit tak pozici Slevomatu jako jedničky v cestování,“ dodává Dvorský.

Allegro potichu vstoupilo do Česka s výdejními boxy. Svou sítí zřejmě vyzve Alzu i Zásilkovnu

Allegro se netají velkými ambicemi za hranicemi domácího Polska, první na řadě je Česko. Pravděpodobně zde naplno rozběhne i síť výdejních boxů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

2000_one-box-by-allegro7-minInsider

Foto: Allegro

Výdejní One Box od Allegra

0Zobrazit komentáře

V domácím Polsku je online tržiště Allegro suverénně největším hráčem tamní e-commerce a s podobnými ambicemi se vydalo i za hranice, kvůli čemuž si pořídilo českou skupinu e-shopů Mall Group. A zatímco dva roky po akvizici e-shopy Mall a CZC dále krvácejí, samotný marketplace Allegro.cz rychle roste. Poláci přitom svou působnost v Česku rozšiřují i na další pole – přicházejí s vlastními výdejními boxy.

Na první One Box (pod takovou značkou je Allegro provozuje) u nás upozornil na LinkedInu Daniel Mareš s fotkou, na které je sestava úložných schránek polské společnosti obrandovananá českými nápisy. Informaci o expanzi následně pro CzechCrunch potvrdilo i samotné Allegro. „Na obrázku, který posíláte, vidíte první One Box v Česku,“ říká Tereza Copers z PR oddělení firmy.

„One Boxy se totiž stanou novým způsobem nejen doručování, ale také vracení zboží v rámci skupiny Allegro,“ pokračuje Copers a naznačuje tak i jejich funkcionality. Zatímco na přebírání zásilek jsou uživatelé zvyklí i v Česku, možnost vrácení či reklamace přes ně zatím nabízí jen několik hráčů jako Alza nebo Zásilkovna. Tyto dvě firmy zároveň po republice provozují největší sítě čítající tisícovky boxů, s velkými ambicemi i ochotou investovat ze strany Allegra jim tak potenciálně vzniká silná konkurence.

Jaké ambice má se svou sítí Allegro, ať už co se týče plánovaného počtu boxů, či jejich nasazování podle času, firma zatím neuvedla. „Allegro již nyní nabízí nejširší síť výdejních míst po celém Polsku a své možnosti doručování konstantně modernizuje, přičemž cílem je poskytnout možnost širší volby také v Česku. Více informací o působení One Boxů v Česku se dozvíte již brzy,“ doplňuje Copers.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle publikovaných výsledků za loňský rok se samotné tržiště Allegro.cz zařadilo mezi vůbec největší hráče české e-commerce, kdy prodalo zboží za 3,9 miliardy korun a nakoupilo na něm 1,6 milionu zákazníků. Ovšem s výraznou ztrátou způsobenou zejména masivními výdaji na marketing.

Allegro přitom v Česku plánuje své působení nadále rozšiřovat, na druhou stranu tlumí aktivity koupených e-shopů, jako jsou Mall a CZC, které jsou dlouhodobě ve ztrátě, a ve snaze transformovat jejich byznys například omezuje jejich výdaje na marketing. Ve své komunikační kampani naopak zákazníky láká na sesterské tržiště Allegro se sloganem „nový, větší Mall“.

allegro

Přečtěte si takéAllegro.cz vykázalo vyšší ztrátu než CZC a Mall v pěti zemíchPovedený start, ale za jakou cenu? Allegro.cz vykázalo vyšší ztrátu než CZC a Mall v pěti zemích

mahr-2

Přečtěte si takéZakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchouZ Prahy do Mikulova a na zelenou. Zakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchou

Zajímavostí je, že součástí akvizice Mall Group byla také logistická služba WeDo, která také provozuje vlastní výdejní boxy, ty předtím fungovaly pod značkou Mallu. Na dotaz, zda existuje nějaké spojení mezi WeDo a One Boxy, Copers reagovala: „Ano, budou doručovat zásilky do One Boxů. Samozřejmě budeme využívat sílu všech značek skupiny Allegro.“

Budoucnost samotného WeDo je – podobně jako u Mallu a CZC – ale zjevně nejistá. Zatímco během dvou let od akvizice ho Allegro zahrnovalo do vyjádření o svých plánech, v závěrce za rok 2023, která čítá 483 stran, se WeDo zmiňuje pouze jedenkrát.