Předplaťte si nás, jinak za dva týdny končíme. Herní web Vortex překvapil fanoušky, přišla kritika i happy end
Ostrým jazykům na internetu to připomnělo Brašnářství Tlustý. Ale Jiří Bigas a Zdeněk Princ takový příměr odmítají – a vysvětlují, proč.
Vortex je jeden z nejznámějších herních webů v Česku. Jeho zakladatelé Jiří Bigas a Zdeněk Princ patří ke zkušeným videoherním novinářům a v pozadí projektu stojí firma někdejší youtuberské hvězdy Jiřího Krále. Přesto se Vortex ocitl v existenčních problémech. Dokonce takových, které hrozily rychlým zánikem projektu. Jenže zafungovalo kouzlo komunity.
V pondělí na čtenáře a diváky Vortexu nečekala zábavná novinka z herního světa, ale dramatické oznámení: „Pokud do 31. října významně nezvýšíme počet předplatitelů, budeme nuceni postavit se čelem existenční otázce a další budoucnosti. Jedním z možných důsledků může být radikální proměna celého projektu v naději, že bude finančně perspektivnější, anebo úplný konec Vortexu.“
Je pozoruhodné, že takhle vážná informace přišla jen dva týdny před potenciálním seškrtáním či zrušením projektu. Komentáře fanoušků se sice většinou nesly v podpůrném duchu, zaznívala však i kritika. A i mezi jinak často plytkými online hejty si nešlo nevzpomenout na nedávnou aféru Brašnářství Tlustý. Jeho majitel panickou zprávou o hrozící zkáze firmy, ze které se vyklubala snaha vykřesat více objednávek, zanechal pachuť v ústech nejen věrných zákazníků.
Herní novinařina prochází krizí, zatím jsme to mohli sledovat primárně v zahraničí. Teď se podle všeho kymácí Vortex, což je veliká škoda (za předpokladu, že to není vzor Brašnářství Tlustý, ale z toho bych je nepodezíral). Projekty jako Vortey český web potřebuje. https://t.co/l7AKpYUArL
— Pavel Dobrovský 0451 🕹️ To The Stars (@ashnobe) October 14, 2024
Takový příměr zakladatelé Vortexu odmítají. „Na naší připomínce předplatného upřímně necítíme nic neseriózního nebo záludného. Vortex by se skutečně musel proměnit, nebo dokonce skončit. I transformace by nepochybně mohla znamenat spoustu nepopulárních kroků. Na situaci jsme museli reagovat, i když rozumíme tomu, že takový krok může vždy polarizovat,“ říká pro CzechCrunch Bigas.
Projekt Jiřího Bigase a Zdeňka Prince funguje z drtivé většiny na modelu komunitní podpory. Z reklamy a jiných forem financování neproudí tak významné prostředky jako z předplatného. Jen zlomek uživatelů nicméně přispívá pravidelně. „Třeba v neděli mělo aktivní předplatné asi 600 lidí. Ani to ale neznamená, že všichni předplácí dlouhodobě nebo bez přerušení,“ uvádí Bigas.