Přenosná herní mašina ROG Ally dorazila do Česka. Je lehčí, výkonnější i dražší než Steam Deck

Za cenu těsně pod dvacet tisíc korun získáte stroj schopný vcelku hravě zvládnout i tříáčkové tituly. A který potom sbalíte do batohu.

Michal MančařMichal Mančař

rog-ally

Foto: Asus

ROG Ally od společnosti Asus je přenosný počítač, který ocení zejména hráči

0Zobrazit komentáře

Tento týden se v českých obchodech představila herní novinka ROG Ally od společnosti Asus. Zařízení určené především těm, kteří cítí touhu zahrát si třeba Hogwarts Legacy ve vlaku nebo Atomic Heart v autobuse. Anebo prakticky jakoukoliv jinou – a klidně novější a graficky ještě náročnější – hru na cestách či na gauči. Oproti konkurenci totiž Ally není omezený na nabídku žádného z obchodů s PC hrami. Cokoliv si odkudkoliv nainstalujete, to si zahrajete. A to nejspíš na vysoké detaily a se solidní hodnotou fps.

Kapesní konzole, přenosný počítač, handheld… Nazývat ROG Ally můžete všelijak, ale když se to tak vezme, slovo počítač je dost možná nejpřesnější. Jen je prostě ve vcelku neobvyklé a kompaktní formě s tlačítky a páčkami z gamepadu. Běží na něm Windows 11, najdete v něm víceméně hardware z herních laptopů, spustíte na něm hry ze Steamu, Epicu, Xbox Game Passu i GOGu, ale klidně třeba i Excel (ale proč?!). To vše v černo-bílém provedení, s „gamerským“, přesto poměrně decentním designem – a naštěstí s nastavitelnými RGB světélky.

ROG Ally od tchajwanského Asusu tento týden dorazil na český trh s cenovkou 19 490 korun. Podle zástupců firmy se po prvních objednávkách jen zaprášilo, nicméně Alza, CZC nebo třeba Datart už hlásí ještě červnové dodání dalších kusů. Zákazníků je bezesporu dost i díky tomu, že kdovíjakou konkurenci ROG Ally nemá. Zájemci o hraní na cestách – ale ve větším a výkonnějším balení, než nabízejí mobilní telefony – mají dnes prakticky na výběr buď Nintendo Switch, nebo Steam Deck od Valve.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prvně jmenovaný může pro někoho být limitovaný ekosystémem Nintenda a jeho her, ačkoliv je nutné dodat, že právě na Switch seženete třeba nestárnoucí legendu jménem Super Mario. Anebo jednu z nejlépe hodnocených her současnosti i let minulých, novou Zeldu: Tears of the Kingdom. Steam Deck už je pro ROG Ally zajímavějším srovnáním, obě zařízení totiž míří spíš na počítačové hráče. Handheld od Valve nicméně nefrčí na Windows, používá operační systém SteamOS na základě Linuxu.

Pro běžného hráče to není kdovíjaká změna, standardně funkčních her z nepřeberné nabídky Steamu jsou pro Deck tisíce. Ale používat ho k neherním účelům coby „obyčejný počítač“ anebo pro videohry z jiných platforem už může být o něco krkolomnější, ačkoliv tato možnost tu stále je. Ally oproti tomu nabízí možnost využít úplně všechny herní launchery od Steamu až po Xbox Game Pass a používá standardní Windows 11. I když ovládání systému a aplikací páčkami nezní jako úplně velká výhra.

rog-ally-03

Foto: Asus

Spojenec na cestách. ROG Ally je podobně jako Steam Deck ideální na hraní na méně obvyklých místech

Novinka je oproti Steam Decku také o něco lehčí (608 versus 669 gramů) a o něco užší i tenčí, ale především má značný hardwarový náskok. Je vybavena sedmipalcovým dotykovým displejem s rozlišením 1 280 na 1 080 bodů, obnovovací frekvencí 120 Hz a jasem 500 nitů. Silnější model ROG Ally je osazený procesorem AMD Ryzen Z1 Extreme s osmi jádry a šestnácti vlákny, 16 GB operační paměti, 512GB SSD úložištěm, o grafiku se stará integrovaný čip RDNA 3 se čtyřmi gigabajty VRAM a frekvencí 2,7 GHz.

Uživatelsky přívětivější řečí to je podle prvních recenzí velice solidní výbava klidně i na 60 snímků za sekundu ve Full HD rozlišení, a to i v novějších hrách. Opravdu náročným kouskům pak k plynulým hodnotám fps může pomoci snížení rozlišení na 720p. Podle promo materiálů Asusu má v sobě handheld skrývat výkon velmi těsně se blížící současným větším konzolím, to nicméně potvrdí až zevrubnější zkoušky.

Daní za to je nicméně zcela logicky výdrž baterie. První testy hovoří o tom, že při skutečně maximální zátěži se výrazně delšího času než přes hodinu hraní nedočkáte. Na druhou stranu, pro zkrácení chvíle ve vlaku to zní akceptovatelně. Otazníkem také může pro někoho zůstávat cena, aktuální verzi ROG Ally (o něco slabší a levnější varianta dorazí ještě letos) pořídíte za skoro dvacet tisíc korun, zatímco nejdražší Steam Deck je s cenovkou 679 eur zhruba o tři tisíce levnější. Ale také omezenější ve výkonu i nabídce her.

Pekelně povedená premiéra. Diablo IV hlásí rekordní tržby 666 milionů dolarů

Je to tak trochu, jako se píše v bibli: „Kdo má rozum, ať sečte číslice té šelmy. To číslo označuje člověka a je to číslo šest set šedesát šest.“

Michal MančařMichal Mančař

diablo-iv

Foto: Blizzard

Diablo IV pokračuje v ďábelském úspěchu slavné značky

0Zobrazit komentáře

Jaká jiná hra by měla vyjít šestého šestý? A jaká jiná hra by se měla chlubit tím, že dosáhla na šest set šedesát šest milionů dolarů? Samozřejmě Diablo IV, nejnovější hit od Blizzard Entertainment, který díky fantastické marketingové kampani i díky skvělému zpracování osvědčeného videoherního receptu hlásí rekordní start. Jenom to podobně rekordní převzetí herní firmy Microsoftem se v posledních dnech komplikuje.

Přesná čísla vývojáři z Blizzardu neprozrazují. Ale vzhledem k démonické povaze své hry mohli míru úspěchu nového Diabla alespoň originálně přiblížit. Za pět dní od vydání minulý týden hlásí překonání doslova ďábelského čísla – 666 milionů dolarů v tržbách. Tedy téměř patnácti miliard korun. To je nejpovedenější start blizzardího titulu v historii studia. A samozřejmě biblická narážka, číslo 666 je známkou rouhavé šelmy a je často spojované s antikristem a ďáblem.

Diablo IV je pokračováním jedné z nejznámějších videoherních značek a dlouhých jedenáct let po třetím dílu nejnovější přírůstek v sérii nyní sklízí velmi pozitivní recenze. Ty oceňují především návrat k temnějšímu a syrovějšímu pojetí příběhu i vizuální stránky. Stejně tak kvitují hratelnost, která možná není až tolik revoluční, ale sází na (a násobí) to nejlepší a osvědčené z dřívějších titulů.

Jak společnost dále uvádí, tržby Diabla IV za úvodní týden překonávají i ty největší letošní kasovní úspěchy filmového průmyslu. Pekelně povedená premiéra strčila do kapsy třeba Super Mario Bros. ve filmu nebo Strážce galaxie 3. Dokonce zastiňuje sumu, na kterou si v tomto roce přišly hororové filmy. Tvůrci hry též připomínají úspěch dalších her vydavatelství Activision Blizzard. Call of Duty: Modern Warfare II loni stačilo deset dní na překonání miliardy dolarů v tržbách.

https://www.youtube.com/watch?v=XV4zVqb9vWc

Miliardové a milionové jsou mimochodem i herní statistiky fantasy akce. Blizzard ve výčtu zajímavých čísel uvádí, že během prvního týdne hrdinové čelící hordám démonů pobili 276 miliard nepřátel. A že dohromady už miliony lidí ve hře nastřádaly více než třicet tisíc let Diabla IV: „Dost času na to, abyste zhlédli úplně všechno na YouTube, a ještě vám 13 500 let zbylo.“

Kromě navázání na nesmírně populární sérii nové Diablo těží i z masivní marketingové kampaně. Reklamy na hru se objevily v metropolích po celém světě od Londýna přes Soul až po New York. Právě v posledně jmenovaném městě navíc účinek reklamy znásobila přírodní katastrofa. Požár z kanadského Québecu totiž i americké město zahalil do narudlého kouře. Reklama s hláškou „Vítej v pekle, New Yorku“ na Manhattanu tak dostala nový rozměr.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K propagaci hry vydavatel využil i populární zpěvačku Billie Eilish, její song You Should See Me in a Crown doprovodil jeden z trailerů. Interpretka Halsey a korejský rapper Suga, kterého fanoušci mohou znát i ze superkapely BTS, zase pro Diablo IV předělali zpěvaččinu dřívější skladbu Lilith, jež sdílí jméno s hlavní démonickou záporačkou ze hry. A to včetně potemnělého videoklipu.

Právě temný nádech hry se do originálního marketingu promítal velmi výrazně. Ať už v proměně francouzského kostela (odsvěceného!) pomocí motivů z příběhového pozadí hry, nebo třeba neobvyklou čokoládovnu U Lilith v Londýně, která dostatečně odvážným zájemcům nabízela lebky a krev. Snad opravdu sladké a čokoládové. A kdo chtěl, mohl si objednat démonický masový shake… tedy údajně jen názvem, jinak prý zcela veganský.

Ne všechny zprávy jsou ale pro Blizzard Entertainment tak pozitivní jako úspěch Diabla IV a jeho reklamní kampaně. Studio usilovně pracuje na nápravě reputace své online akce Overwatch 2, jejíž loňská premiéra se nesla v duchu technických potíží a vlažnějších reakcí publika na změny v monetizaci, hratelnosti i obsahu oproti povedenému prvnímu dílu. Ještě větší problémy pak řeší o úroveň výš ve vydavatelství Activision Blizzard.

Plány na převzetí Microsoftem za v herním průmyslu rekordní sumu 69 miliard dolarů čelí překážkám od úřadů. Evropská komise spojení minulý měsíc schválila, ale britští úředníci se už v dubnu vyslovili nesouhlasně. V prosinci z obav ze zneužití monopolního postavení zakročily i americké orgány. Včera pak tamější Federální obchodní komise (FTC) požádala o soudní příkaz, který by obří deal zablokoval, než se dřívější stížnosti projednají. Původní dohoda přitom hovořila o završení nákupu už během následujících týdnů.

„I vzhledem ke zprávám, že Microsoft a Activision Blizzard zvažují brzké dokončení transakce, jsme podali žádost o vydání zákazu uzavření dohody,“ uvedli zástupci FTC. Prezident Microsoftu Brad Smith situaci okomentoval jednoduše: „Vítáme možnost vyřešit náš případ u federálního soudu.“ Firma se totiž v uplynulých měsících zavázala k různým ústupkům a dohodám, které by měly podle amerických médií úřady dostatečně přesvědčit. A přihrát tak do portfolia Microsoftu i Diablo IV.

Premiérový týden Diabla IV přinesl…

276 miliard zabitých nepřátel, tedy asi pětatřicetnásobek populace naší planety,

317 milionů zabitých hráčských postav,

163 hráčů, kteří dosáhli nejvyšší úrovně v režimu Hardcore, kde smrt postavy je i koncem hry,

276 milionů odehraných hodin, tedy přes 30 tisíc let,

Fabian Gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

5,8 milionu smrtí způsobených ikonickým nepřítelem – Butcherem,

1. místo ve sledovanosti na Twitchi a nový rekord Blizzardu v počtu sledovaných i streamovaných hodin.