Přepravní startup Grab získává obří investici 2,5 miliardy dolarů na boj proti Uberu v Asii

grab
0Zobrazit komentáře

Mezi novodobými přepravními startupy to v posledním roce vře – každý z nich se snaží předhánět v technologiích a inovaci, v pokrytých lokalitách i vylepšování služeb, ale jen málokterým se podaří konkurenční boj ustát bez významných ztrát. Nedávno se například z ruského trhu částečně stáhl Uber, jako to již udělal dříve v Číně a kvůli mnoha problémům ho na domácím, americkém trhu, začíná dotahovat sanfranciský rival v podobě Lyftu.

Lyft před několika dny navíc oznámil, že se chystá na testování autonomních vozidel, které by se měly v ulicích objevit již koncem letošního roku. Startup má v USA již přes 700 tisíc řidičů v 350 městech, kde se jim za rok podaří realizovat na 200 milionů jízd. Velké změny se ovšem odehrávají také v Asii, kde kromě Uberu vede tamní trh především Didi Chuxing nebo Grab (jihovýchodní Asie).

zoot

Přečtěte si takéČeský eshop Zoot.cz vydává dluhopisy v objemu 150 milionů KčČeský eshop Zoot.cz vydává dluhopisy v objemu 150 milionů Kč

Právě Grab informoval o dosud nejvyšším investičním kole u podobného typu startupu v Asii – konkrétně pak získá 2,5 miliardy dolarů, které posunou valuaci přepravního startupu na přibližně 6 miliard dolarů. Celkem 2 miliardy z celé sumy investuje japonská investiční společnost SoftBank, půl miliardy pak další investoři, mezi kterými je právě i Didi Chuxing.

grab2

I když obě služby operují samostatně, již před několika lety zahájily spolupráci a rozdělily si jistým způsobem teritorium. Vypadá to tak, že Uber bude mít co dělat, aby v jihovýchodní Asii uspěl – sází především na to, že turisti, kteří přijíždějí ze západu aplikaci Uberu dobře znají, oproti tomu se stále mírně bojí alternativních služeb – přes Grab si ovšem mohou objednat i klasické taxi.

Velké plány se silným hráčem v zádech

Grab se chce na svém majoritním trhu zaměřit na rozvoj sdílených jízd, nábor nových lidí, vylepšení aplikace a především pak vývoj vlastní platební brány, která bude schopna fungovat samostatně na všech trzích, momentálně je totiž platba za jízdy v každé zemi, kde Grab operuje, mírně odlišná. K urychlení procesu si Grab koupil indonéskou platební službu Kudo.

Foto: Grab

Přepravní startup Lyft ještě tento rok nasadí v některých městech samořídící auta

Michal PtáčekMichal Ptáček

lyft
0Zobrazit komentáře

Ani ti největší odpůrci moderních technologií už dnes pravděpodobně nepochybují o tom, že budoucnost automobilové dopravy je v samořízení. V podstatě všichni větší přepravní nebo technologičtí hráči na podobných technologiích totiž pracují a postupně se je budou snažit uvádět do reálného provozu.

Jedním z nich je i přepravní technologický startup Lyft, který je v současnosti pravděpodobně největším konkurentem amerického gigantu Uber (loni společnost Lyft evidovala 160 milionů jízd)

CEO Lyftu John Zimmer totiž prohlásil, že jeho společnost ještě do konce tohoto roku nasadí s pomocí svých partnerů GM, Waymo and JLR do některých měst samořídící auta, které zákazníci budou moct v testovacím režimu využívat.

supernova

Přečtěte si takéČeský startup Supernova umí převést design do funkční mobilní aplikaceČeský startup Supernova umí převést design do funkční mobilní aplikace

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

Ze začátku by se pak mělo jednat o cca stovky až tisíce vozů, s tím, že jejich využití bude velmi záviset na konkrétních podmínkách a proměnných jako počasí, času během dne nebo samotné trase. Pokud se všechny tyto proměnné ideálně „sejdou“ a uživatel potvdí objednávku, vyzvedne ho právě autonomní vozidlo, který ho na určené místo dopraví (z bezpečnostních důvodů však prozatím bude vepředu stále sedět řidič).

Prvním městem kde Lyft tuto novinku nasadí je americký Boston, s tím, že CEO Lyftu, podle kterého budou samořídící technologie do 5 let naprostým standardem, doufá, že se ještě během tohoto roku podaří expandovat do dalších měst a technologie ještě více otestovat. Tomu by měla pomoct i nově otevřená laboratoř společnosti s názvem Level 5 v kalifornském Palo Alto, kde se budou stovky inženýrů zabývat právě vývojem autonomních technologií.