Přes Biano loni lidé nakoupili nábytek za 1,7 miliardy. Expanduje do další země a mění strategii
Být obyčejným tržištěm nábytku a dekorací už Bianu nestačí. Mění svou strategii a buduje komunitu uživatelů, kteří se na něj budou vracet častěji.
České Biano vyrostlo jako online tržiště nábytku a dekorací a aktuálně integruje už přes tři tisíce e-shopů, z nichž sedm set přibylo jen v minulém roce. To se podepisuje i na byznysu firmy, když loni zprostředkovala prodeje zboží za 1,7 miliardy korun. Nyní expanduje už na osmý trh a částečně mění strategii – z „obyčejného“ tržiště se má stát platforma, která kolem zařizování domácností či kanceláří buduje komunitu loajálních uživatelů.
Kolik ze zprostředkovaných prodejů přímo zůstává Bianu, firma nekomentuje, udržuje se ale v černých číslech a ziskovost má na úrovni jednotek procent z obratu. „Mohlo by to být i více, ale výrazně v posledních letech investujeme do vývojářského týmu a nových technologií, na kterých stojí naše nová strategie, v níž se posouváme od pouhého tržiště ke komplexnější platformě zaměřené na uživatele a jejich potřeby,“ komentuje pro CzechCrunch ředitel Biana Michal Zelinka.
Tato transformace zahrnuje opuštění tradičního pojetí online tržiště a Biano, spadající pod investiční skupinu Miton, by tak nemělo fungovat jen jako krátkodobá zastávka v nakupování nábytku. „Klasická tržiště fungují na principu ‚najdi a odejdi‘. Jako by se vůbec nezajímala o své uživatele,“ říká Zelinka.
„My jsme k nakupování přidali prvek budování komunity a funkce postavené na vlastních technologiích. Z pouhého tržiště jsme Biano transformovali v platformu pro vše, co se týká nábytku a dekorací,“ doplňuje. Jako příklady funkcí uvádí možnost vyhledávání nábytku podle fotek – uživatel si vyfotí konkrétní kus a na platformě jej najde, vyhledá barvu a rovnou i obchod, kde se prodává za nejlepší cenu.
Takovým způsobem pak vybrané kousky může vložit do svého návrhu pokoje nebo kanceláře a posoudit, jestli se hodí k ostatním věcem – a takový návrh dále sdílet. Právě kombinace podobných funkcionalit uživatelům umožňuje vytvářet obsah a podporovat tak jejich chuť vracet se na Biano častěji.
Dalším součástí tvorby komunity je systém recenzí produktů, kde lidé kromě hodnocení zkušeností s e-shopy a produkty mohou sdílet také fotky, jak zboží vypadá ve skutečnosti. Někteří z partnerských obchodníků tento systém zároveň implementují na své weby.
„Brzy navíc chystáme spuštění nové funkce, která uživatelům umožní zeptat se ostatních uživatelů na konkrétní produkt ještě před jeho nákupem. To vše přispívá k pohodlnému a spolehlivému nákupu nábytku a dekorací online,“ říká Zelinka.